• Bismart, el millor soci en Big Data de Microsoft

Bismart, el millor soci en Big Data de Microsoft

L'empresa catalana aporta solucions per millorar la presa de decisions en les administracions i les empreses privades a través del tractament de les dades

Albert Isern, CEO i fundador de Bismart
Albert Isern, CEO i fundador de Bismart
Pau Garcia Fuster
25 de Maig de 2015

Tot just acabada la seva ponència al Fòrum TurisTIC, Albert Isern, CEO i fundador de Bismart, preguntat per VIAempresa sobre una definició breu de la companyia, assegura que "som la millor empresa del món en Big Data". Amb un somriure als llavis deixa clar que "així ens ho diu el nostre cor, però també el prestigiós premi de Microsoft". Després de ser guardonats el 2012 com el millor partner a Iberia del gegant informàtic, l'any 2013 l'empresa va ser distingida com el seu millor soci mundial en Big Data.

Fundada el 2009, Bismart compta actualment amb una cinquantena de treballadors entre les oficines de Barcelona i Madrid. Ha facturat més de dos milions d'euros el 2014, una xifra que, segons Isern, preveuen doblar en aquest 2015. "Estem treballant a França i acabem d'arrencar un projecte a Qatar i un altre a Florida", repassa el dirigent de Bismart que, tot i així, destaca per sobre de tot la importància de la capital catalana en la seva trajectòria. Justament a Barcelona organitzen aquest dimecres 27 de maig una jornada sobre Machine Learning i Stream Analytics, alguns dels punts forts de la companyia.

Especialistes en dades
"Vam néixer en plena crisi detectant la necessitat en el mercat de prendre decisions ben informades", recorda Isern. Les eines Business Intelligence i d'anàlisi de la informació "eren molt elitistes, rígides, feixugues, cares i complexes. Així doncs, tant empreses públiques com privades, grans i petites, acaben prenent decisions amb el seu olfacte o els seus Excels, d'una forma molt artesanal i un gran esforç manual", analitza.

El "gran gap" entre la necessitat del directiu de prendre decisions en el moment adequat i el que els sistemes d'informació li donaven va ser l'escletxa que Bismart va detectar per fer-se un lloc al mercat. "Per cobrir aquest gap vam crear la companyia especialitzada en el tractament de les dades", assegura alhora que també apunta que "servia per revaloritzar l'ofici d'enginyer, que a data d'avui s'ha devaluat".

Per Albert Isern, "la tendència del mercat de concentrar proveïdors d'informàtica afavoreix les grans multinacionals". Aquesta situació, denuncia, provoca que "les pimes acaben sent subcontractades del subcontractat; i qui ho acaba pagant també és l'enginyer". Per donar-hi la volta, Bismart s'ha concentrat a oferir "solucions molt especialitzades i innovadores". De fet, van néixer guanyant el premi Barcelona Capital Emprenedora al millor pla d'empresa.

Néixer facturant
Un dels motius per aconseguir aquest premi és que Bismart va néixer facturant. "Que en plena crisi neixi una empresa que creï ocupació és un valor molt important", destaca Isern. A més, hi afegeix la tasca d'obrir l'oficina de Madrid. "Ens agradi o no, el 80% de la compra d'informàtica a Espanya és allà", recorda.

Dins les fites assolides fins ara, i més enllà de ser els millors socis de Microsoft, el CEO de Bismart en destaca una altra també relacionada amb l'empresa nord-americana. Es tracta de Microsoft Citynext, una iniciativa mundial que vol ajudar les ciutats a trobar solucions per a la seva transformació, ajudar-les a ser autèntiques smart cities. "Les solucions bandera d'aquesta iniciativa són les de Bismart", explica orgullós Isern.

Marta Isern i Albert Isern (dreta), a l'entrega del premi com a millor soci de Microsoft. Cedida


Barcelona, smart city de referència
"Barcelona és un referent mundial com a smart city i d'innovació, té un prestigi internacional molt important", valora el fundador de Bismart. En aquest context, que les solucions innovadores que implanta per governar a partir de les dades siguin les de Bismart, "és un gran aparador", afegeix.

Un exemple és la plataforma Open Data Barcelona, un dels referents mundials, amb més de 500 data sets. Bismart ha creat aquesta "plataforma multiajuntament on hi ha diverses ciutats compartint dades al núvol. Ajuda tots aquests municipis a democratitzar les dades", explica Isern.

El dirigent de Bismart recorda que les dades "no són propietat de l'administració, però se'n beneficia per fer les seves funcions". La plataforma, a més, permet "universalitzar l'accés a les dades als ciutadans. Això va lligat a la transparència i a dinamitzar l'economia del territori", destaca.

Per exemplificar-ho, Isern exposa el següent: "Si publiquem un conjunt de dades amb l'inventari d'edificis de la ciutat amb la seva antiguitat, una empresa de construcció que està tancant pot agafar aquesta base de dades i fer una campanya de màrqueting destinada als edificis de més antiguitat per rehabilitar-los". El primer beneficiari en seria la mateixa ciutat, que guanya una millora d'imatge; i evidentment l'empresa que en lloc de tancar ha de contractar més persones. "Després encara pot venir una asseguradora i vendre assegurances als edificis rehabilitats. L'Open Data ajuda a revitalitzar l'economia del territori", assegura Albert Isern.

L'era de les dades obertes
"La informació és poder, però d'aquesta visió més medieval de guardar-se-la n'hem de passar pàgina", indica Isern. La seva aposta és dirigir-se cap a la societat de la informació i el coneixement, "compartir aquestes dades per enriquir-nos tots". En aquesta línia, la plataforma Open Data també és oberta al sector privat, que també hi pot aportar les seves: consums d'energia, de telefonia, de compres, etc. "Compartir aquestes dades pot retroalimentar el sector", diu Isern.

En un context on creix la preocupació per la protecció de les dades, Isern convida a fer una reflexió general sobre quines dades compartim. "Per un cantó ens queixem que vivim en un Gran Germà que ens espia i no volem cedir les dades; però per l'altre ho publiquem tot a les xarxes socials". Al seu parer, doncs, "hem de ser curosos amb el que compartim".

Sigui com sigui, el fundador de Bismart valora positivament que les administracions "promocionin les col·laboracions públicoprivades en benefici del territori i del ciutadà. S'ha de buscar la part del got mig ple i ajudar a que acabi repercutint a oferir un millor servei al ciutadà". En aquesta línia, diu sentir-se "orgullós dels polítics que tenim quan cada cop que anem a una institució amb una idea innovadora la seva primera pregunta és: "quin és el benefici pel ciutadà?".

Isern reconeix que amb els dos governs municipals de Barcelona amb els que han treballat fins ara "la voluntat i la iniciativa de promocionar les bones empreses locals, encara que siguin petites, ha estat decisiva". Un factor que, assegura, "ens ha donat molta confiança i ens ha ajudat a créixer i a ser reconeguts mundialment".

Celebrades unes noves eleccions municipals, Isern espera que "es mantingui el sentit comú i es consolidi Barcelona com a referent mundial. Microsoft ens porta a Varsòvia o a Dubai i arreu del món ens acullen amb els braços oberts perquè representem la marca Barcelona". Un factor que "ens ajuda a créixer internacionalment, a generar negoci i llocs de treball", reivindica.

Innovació constant, ara en Turisme
Una empresa com Bismart beu de la innovació. "Les empreses grans potser tenen els recursos, però les petites tenen l'agilitat i la motivació de l'equip. M'agrada arribar 10 minuts abans a l'oficina i veure les persones que arriben a treballar amb un somriure a la cara", destaca Isern.

L'empresa aposta fermament per aquest camp, amb formació continuada cada dos mesos. "Tanquem la companyia tot el divendres per fer la formació i el dissabte anem a fer una cargolada o una calçotada", explica. En l'última van plantejar un repte a l'equip que tindrà com a premi un cap de setmana a la Costa Brava pels que ho tradueixin en un projecte real.

Real com ho és l'aplicació Smart Destination, una de les grans apostes per al futur immediat de Bismart. "Amb Big Data suggereix al turista la ruta més lligada a les seves passions, pressupost i temps disponible, basada amb dades en temps real", la defineix Isern. D'aquesta manera, l'oferta turística en temps real d'esdeveniments, punts d'interès, preu de les entrades, temps de les cues o el trànsit són a l'abast d'un clic del viatger.

"És una aplicació única que volem desplegar mundialment", anuncia. De moment, tots els comercials de Microsoft al món la instal·laran al seu dispositiu mòbil i en faran promoció arreu del planeta.