Bosses amb llum "made in" Terrassa
Babau Barcelona incorpora llums dins de les bosses que fabrica a partir de materials reciclats i de proximitat
Qui no ha desitjat mai tenir una bossa amb llum a l'interior per poder trobar més fàcilment el que s'està buscant? Ara, una empresa de Terrassa ha trobat la solució a aquest problema quotidià. Es tracta de Babau Barcelona, un negoci nascut l'any 2009 que fabrica bosses generalment fetes amb materials reciclats de bona qualitat i de proximitat i que, amb l'aplicació del concepte de "smart tèxtil", ha introduït nova tecnologia en el sector de la costura per incorporar llum a l'interior d'alguns dels seus productes.
Una tècnica innovadora que ha revolucionat el sector i que permet al comprador poder trobar ràpidament aquelles ulleres, el moneder o altres elements que es busquen a l'interior de la bossa. Amb tot, el negoci vallesà ha aconseguit ser present en més de 20 botigues multimarca de tot l'Estat i ara té com a objectiu immediat fer el salt a l'estranger.
La marca vallesana fabrica altres complements com ara carteres o moneders i, des de la seva creació, no ha parat de fer créixer la seva facturació. Aquests models sorgeixen d'un petit taller situat a la cocapital vallesana que treballa a partir dels materials recuperats d'altres empreses catalanes del sector de l'automoció. Cinturons de cotxe, pneumàtics o lones de PVC en desús que s'utilitzen per crear els productes Babau i que ofereixen així una peculiaritat doble amb l'ètica de la sostenibilitat i l'aplicació de les noves tecnologies.
Emprenedors amb el reciclatge com a base
Babau és fruit de l'aposta de dos joves de Terrassa, en Lluís i en Dani, que el 2009 van decidir deixar-ho tot per emprendre el seu propi negoci. Una nova empresa que comptava amb dos elements claus per a la seva creació: dedicació i ganes d'innovar. La idea principal era fabricar bosses i complements de qualitat, fet que havia de fer front a la dura competència que viu el sector tèxtil a casa nostra amb l'entrada de productes fabricats sobretot al mercat asiàtic a un cost més barat.
Per això, els seus fundadors van decidir apostar pels materials de proximitat, reciclats i de qualitat. Uns valors que són la base d'aquest negoci vallesà. "Estem acostumats a la força del màrqueting que ens diu que el millor producte és el més barat. Hi ha molta competència amb la mà d'obra barata de Xina", explica Dani Posada, un dels socis de Babau, que destaca que, en aquest sentit, el mercat espanyol és "molt fort" a l'hora d'apostar pels preus més barats.
Una de les peculiaritats de l'empresa és la fabricació de productes amb materials reciclats com ara pneumàtics, cautxú, lona de PVC o cinturons de cotxes, tots ells recuperats d'empreses catalanes que treballen amb aquests productes i que quan se'n volen desfer, la marca vallesana els compra a pes per reutilitzar-los. Un cop comprats, el taller de l'empresa inicia un procés de neteja dels materials, els retalla i els hi aplica els dissenys corresponents per començar a crear els productes que en sortiran.
Amb tot plegat, es confeccionen les bosses, carteres o moneders de la marca vallesana, que puntualment utilitza materials no reciclats per a alguns models per tal d'adaptar-se a les necessitats del mercat, tot i que sempre incorporen algun element reciclat com ara les nanses. "Costa molt vendre productes fets amb materials reciclats perquè no es concep la idea d'un producte d'aspecte més vell amb un preu més elevat. Per això vam incloure materials nous, tot i que la meitat de la nostra facturació la produeixen els reciclats", assegura Posada, que afirma que a l'Estat espanyol encara queda molta "feina per fer" per assolir la importància que té el reciclatge en altres països d'Europa.
Tecnologia per il·luminar la moda
Una de les característiques més importants dels productes Babau és, sens dubte, la incorporació de llum a l'interior de les bosses que confecciona. De fet, és la primera marca a incorporar aquesta tecnologia basada en dos leds situats al forro interior del complement que s'activen durant un període breu de temps quan la persona prem un botó, podent així trobar el que s'està buscant a l'interior de la bossa.
De fet, segons l'empresa vallesana, les dones europees perden dos minuts al dia buscant a l'interior de les seves bosses. Una tècnica innovadora que sorgeix del concepte "smart tèxtil" que uneix la tecnologia i el món de la confecció i que té sovint un cost elevat, raó per la qual els dos socis no han externalitzat fins ara la seva fabricació. "Estàvem molt emocionats amb aquesta nova idea perquè ningú abans havia fabricat bosses amb llum. Ens vam informar del procés a seguir per a la seva aplicació i vam decidir dissenyar-ho tot nosaltres mateixos", assegura Posada.
"L'usuari prem el botó i durant 15 minuts té llum a l'interior de la bossa que va baixant progressivament", explica Posada. La llum interior té una vida d'uns dos anys, i els seus creadors asseguren que el client es queda "sorprès" quan veu els models de la marca catalana, sobretot a les fires estatals en les que l'empresa ha participat recentment. "Quan la gent s'apropa des de lluny i li encenem el llum de dins, deixen anar automàticament un somriure", assegura Posada. "Crec que hauríem de fer un anunci amb la reacció de la gent quan veu el producte", afirma amb ironia el soci fundador de la marca.
L'hora de la internacionalització
Amb els seus pocs anys de vida, els productes Babau són presents en més de 20 botigues multimarca de moltes ciutats de l'Estat, principalment de Barcelona, però també té una important presència en altres poblacions com ara Madrid, Tarragona, Sevilla o Girona. Amb un ritme de 300 bosses fabricades al mes, l'empresa va facturar prop de 60.000 euros el 2014, xifra que es preveu superar enguany, ja que el negoci està en "constant creixement", segons Posada.
Després de participar en diferents fires de l'estat com ara IFEMA de Madrid, la marca ha agafat força en l'àmbit comercial i ara busca anar més enllà sortint a l'estranger. Un fita que vol començar participant en fires internacionals i enfocar la venda a països com França o del nord d'Europa.
"Ara busquem una inversió de capital privat que ens impulsi fora. Volem anar més ràpids i apostar per participar aviat en una fira internacional", explica Posada, que assegura que un dels reptes a curt termini és assolir la fabricació de 500 bosses mensuals. El soci fundador de l'empresa "lamenta" la "dificultat", assegura, d'obtenir ajudes públiques per fer créixer el negoci, i descarta, per ara, obrir una botiga taller per les despeses que comportaria, raó per la qual mantindrà el taller a Terrassa amb els sis treballadors i seguirà venent els productes a les botigues actuals amb l'objectiu d'augmentar-ne el nombre.
El valor de crear una nova empresa
"Iniciar el teu propi negoci implica fer un sacrifici dur, però ho valorem molt bé perquè les perspectives són cada any millors", explica Posada, que assegura que la clau d'emprendre és tenir estalvis per seguir invertint des del principi. "S'ha de tenir el cap centrat per portar la part econòmica de l'aventura", afirma Posada, que destaca que ara ha arribat l'hora de "llançar-se a la piscina" amb la nova inversió per guanyar presència a nivell internacional i fer créixer els números de la marca.
"Si no vols que el teu projecte mori en poc temps, ho has de fer pensant exactament en els passos que vols fer i fer-los bé", explica Posada, que assegura que per crear el teu propi negoci s'ha de tenir "seny, dedicació, il·lusió i bona previsió econòmica".
Babau es prepara ara per culminar una campanya de Nadal que compta amb unes bones previsions de venda, gràcies a la seva creixent presència en el mercat nacional. Així, la marca de Terrassa vol seguir il·luminant el món del tèxtil a base d'innovació i nova tecnologia per millorar els productes clàssics i essencials del nostre dia a dia.