• Afterwork
  • Cabiedes: "Si l'emprenedor no és millor que tu, t'has equivocat"

Cabiedes: "Si l'emprenedor no és millor que tu, t'has equivocat"

El reconegut inversor i business angel repassa les característiques que ha de tenir un projecte per decidir posar-hi diners

Luis Cabiedes
Luis Cabiedes
Pau Garcia Fuster
08 d'Abril de 2014

Luís Martín Cabiedes, soci de Cabiedes & Partners SCR, és un dels emprenedors, inversors i business angels amb més recorregut. Èxits com Olé, Privalia o Offerum han sortit de les seves inversions, centrades en el sector d'Internet B2C. En el marc dels Last Thursdays organitzats per Esade Alumni, ha repassat bona part de la seva trajectòria posant èmfasi en els requisits que ha de reunir un projecte per decidir-se a invertir-hi.

Sense pèls a la llengua i gens amant dels convencionalismes, treu ferro a les etiquetes de business angel o angel fund. "Des del 1998 que m'hi dedico i no sé quants noms han posat per dir el què fem", fa broma.

Projecte a mida
Explica que el primer que ha de fer un inversor quan busca projectes és veure si estan fets per ell o no. "Busco invertir en projectes del meu sector, Internet B2C; on pugui ser el primer diner professional que entra; i on encaixi el rang de la inversió. Un cop veig que és una inversió per mi, passo a pensar en el projecte", assegura.

Cabiedes té clar que "s'ha de ser molt disciplinat i saber què busques"; i alhora desmitifica la idea que l'equip és el més important d'un projecte. "És molt més important un cotxe que corri que un bon pilot, que li diguin a Fernando Alonso. Per això miro molt el model de negoci, és molt més important del que se suposa", adverteix.

"Hi ha qui diu que un bon equip pot fer bo un projecte, però jo m'he cansat d'esperar que corri el Ferrari", ironitza seguint amb la metàfora automobilística. Reconeix que "l'equip és fonamental, però és una més de les sis variables que tinc en compte".

Les claus de la inversió
Aquestes sis variables són: el mercat, l'avantatge competitiu, l'equip, el moment, l'escalabilitat i la capacitat de sortida. "Si no em poden dir les 10 primeres factures que emetran, és que no hi ha mercat", assegura Cabiedes. I afegeix que "quan algú em diu que no hi ha competència, desconnecto; tot i que amb els anys he après a seguir posant cara d'interès".

Respecte l'equip, destaca que l'han de formar "diverses persones de diferents perfils, que s'aportin coses diferents"; i que han de "saber explicar per què ara és el moment just de fer el projecte". Finalment, destaca que el "projecte s'ha de poder fer molt gran, multiplicar-se per 10; perquè el 80% de les vegades ens equivoquem i quan l'encertes has de compensar els que no han funcionat".

Cabiedes diu que "no mirem les projeccions, ja les sabem fer. Els números del business plan no ens serveixen per res". Un cop el projecte és en marxa, però, sí que cal estudiar bé les xifres. "M'encanten els números, sempre me'ls miro; però l'important és la caixa, que és l'única realitat de la comptabilitat, la resta és opinió", assegura.

L'emprenedor és qui porta l'empresa
Pel que fa a la relació amb els emprenedors, diu que "no m'implico gens en el projecte. Si l'emprenedor no és millor que tu portant l'empresa, t'has equivocat. Si ets millor que l'emprenedor, haver-la muntat tu".

En definitiva, explica, "ens agrada invertir en els emprenedors que fitxaríem per a una empresa, si la tinguéssim". Cabiedes conclou que "quan un projecte surt malament no passa res, és part del joc; però tampoc cal glorificar el fracàs. Prefereixo aprendre del fracàs de l'altre". Això sí, és evident que "per encertar amb un Olé o un Privalia has d'arriscar".

Al seu parer, "la part més dura del negoci és haver de dir que 'no' tantes vegades cada dia"; però assegura que "el que ho ha de passar malament és l'emprenedor. Per això no vull més del 20 o 25%, per poder dormir a les nits".