CeliCity, una app lliure de gluten
La start-up recull en la seva plataforma els restaurants i establiments que ofereixen productes sense gluten
Els qui pateixen d'alguna al·lèrgia o intolerància alimentària saben com pot arribar a ser de difícil el fet de trobar plats adequats per a ells. A vegades no hi ha prou especificacions; d'altres, els professionals no coneixen quins ingredients component un producte. L'emprenedoria social ha fet que aquesta mena de problemàtiques tingui solució mitjançant start-ups, apps i altres plataformes. CeliCity és una d'aquestes iniciatives, un negoci en fase de creixement que vol ajudar a celíacs a trobar productes, establiments i restaurants conscients amb la intolerància al gluten. I, alhora, convertir-se en una comunitat on els usuaris interactuin entre ells i aportin experiències i coneixement.
Experiència de primera mà
La idea sorgeix amb el dia a dia d'una amiga celíaca de Mariano Najles, impulsor principal de la start-up i propietari d'una botiga de productes llatinoamericans a Barcelona. "Inicialment Najles volia crear una pàgina web on la gent pogués trobar articles internacionals que costava de trobar, però l'experiència d'aquesta amiga li va fer veure que la pàgina podria ser una eina bona per als que necessiten trobar aliments sense gluten", relata José Luis Rodríguez, CEO de CeliCity.
Amb el projecte en ment, Najles va buscar dos socis més (Joan Pou i Jesús Hernán)i ràpidament van desenvolupar l'app, la qual ja fa un any que està en marxa. Rodríguez és una de les darreres incorporacions a l'equip i és qui aporta coneixements en gestió estratègica i operacions.
Finançament bàsic per néixer
Els recursos financers bàsics per desenvolupar l'app van sortir dels tres socis fundadors, i posteriorment un altre inversor interessat en la iniciativa va aportar 12.000 euros més per tirar endavant la start-up. En tractar-se d'un negoci tecnològic, Rodríguez subratlla que no ha calgut "un gran volum de finançament", que on caldrà rebre suport econòmic és en les fases posteriors de creixement de la companyia.
Monetitzar l'app
"Fins ara, l'estratègia de màrqueting s'ha basat en publicity per donar-nos a conèixer i guanyar usuaris", explica el CEO, "i ara que volem començar a expandir-nos ens centrarem a enfortir l'activitat comercial". Per refermar la seva aposta, assegura que estan seguint els mateixos passos que WhatsApp, qui primer va prioritzar la massa crítica d'usuaris i després va centrar-se en la monetització. Per això Rodríguez no té cap problema en afirmar que encara no tenen ingressos, però que els seus 7.900 usuaris i 9.000 descàrregues de l'aplicació avalen el negoci. També els ajuda el fet d'haver estat un dels projectes convidats al Fòrum TurisTIC per mostrar la seva contribució a l'ús social de la tecnologia.
A més a més, prop de 1.500 usuaris tenen activitat diàriament i compten ja amb una base de dades de 1.600 establiments. Per finals del 2015, preveuen arribar als 20.000 usuaris.
Un client divers
L'usuari principal és aquell que té interès a localitzar llocs on comprar i consumir productes sense gluten, siguin restaurants o botigues. A partir d'aquí, el ventall s'amplia, segons el CEO: "Hem parlat amb fabricants com Danone o Bimbo. Són receptius a col·laborar i promocionar els productes adaptats que tenen, així el benefici és mutu, per a ells i per a nosaltres. Per a ells és RSC, màrqueting ras i curt".
Tot això també els permet avançar en un segon àmbit: estudis de mercat. "Si tenim productes especials per a celíacs, podem fer proves, enquestes i anàlisi de productes amb la base de dades d'intolerants al gluten que tenim al web", detalla.
Identifica llocs on es comercialitzen productes i serveis per a celíacs. Celicity
Finalment, el darrer client que identifiquen és el comerç local: "Totes les botigues i restaurants que tinguin interès, poden incloure a CeliCity el seu local com a lloc lliure de gluten i promocionar així els productes i serveis".
D'Espanya al Regne Unit i a Argentina
Najles és natural d'Argentina, el que els ha permès néixer ja amb una porta oberta al país sud-americà. Ara per ara el 90% dels usuaris són espanyols, però aquest 10% restant es reparteix entre Argentina i el Regne Unit. El fet d'estar present en altres indrets ja des dels inicis fa que es plantegin la internacionalització com una acció paral·lela a la constitució del negoci.
Malgrat l'ambició, el CEO afirma que segueixen amb aquests dos països en ment: "Seran els primers territoris on ens consolidarem, més enllà d'Espanya. A partir d'aquí, seguirem amb la resta d'Europa, Llatinoamèrica i posteriorment els Estats Units".
Potser els EUA és l'aposta més arriscada pels competidors perquè, segons Rodríguez, "hi ha dues iniciatives que estan ja molt expandides i que no són com les que hi ha a Europa". Sobre aquestes darreres detalla que són apps i plataformes creades per associacions que volen posar a l'abast dels seus associats un espai amb informació de productes i establiments. A CeliCity, en canvi, ofereixen continguts públics i oberts a tothom.