• De periodista a emprenedora feliç

De periodista a emprenedora feliç

Enamorada de la comunicació, Txell Costa ha escrit un llibre sobre com muntar una empresa, 'Working Happy', a partir dels dubtes proposats pels usuaris de les xarxes socials

Txell Costa, periodista i autora del llibre coral
Txell Costa, periodista i autora del llibre coral
Andrea Rodara
16 de Juny de 2015
La Txell Costa (@txellcosta) va estudiar periodisme i ja tenia una carrera ben encaminada a la ràdio, quan va arribar un dia en què va decidir que necessitava un canvi de rumb. Va deixar la seva feina fixa a Catalunya Ràdio per anar a treballar en temes de comunicació a l'Ajuntament de Palafrugell i el departament d'Interior de la Generalitat, alhora que estudiava un Postgrau en Comunicació Política i Institucional.

Veient que els temes de la comunicació digital i les xarxes socials cada cop li interessaven més, l'any 2010 va decidir realitzar un segon canvi en la seva carrera i muntar la seva pròpia empresa: Txell Costa, una consultoria de màrqueting i comunicació, on actualment hi treballen una trentena de col·laboradors expandits pel territori català. "Vaig crear una empresa orientada a resultats, basada en una filosofia de treball molt humana", explica Costa des de l'estació de Sants, a punt d'agafar l'AVE cap a Girona, on resideix.

A Txell Costa fins ara tothom treballa des de casa. I és aquesta filosofia empresarial "més humana", que permet compaginar vida personal i laboral, un dels factors que van impulsar el Parlament català a citar-la com una de les cinc dones referents del país. Després d'una trajectòria com a empresària i experta en comunicació, Costa publica un llibre aquest dimarts sobre com muntar una empresa, Working Happy, en col·laboració amb l'editorial Viena, on explica la importància del màrqueting o les relacions públiques amb un llenguatge planer i accessible. La diferència principal amb la resta de manuals sobre emprenedoria i coaching que han inundat les llibreries en els darrers anys és que es tracta d'un llibre participatiu, en el que gran part del contingut s'ha elaborat en funció de les propostesi suggeriments fetes pels ciutadans a través de les xarxes socials.



"Un dels meus principis és que si no estàs completament mentalitzat que vols emprendre, no aconseguiràs empoderar les persones que et rodegen", explica Costa, que compagina la seva feina d'empresària amb la docència a la Universitat i com assessora d'empreses d'ACCIO. Segons la Txell, abans de muntar una empresa cal conèixer-se molt bé a un mateix, perquè emprendre implica un cost molt alt: "Emocional, de diners, de qualitat de vida... Has de tenir molt clar fins a on estàs disposat a sacrificar", comenta. I afegeix: "No tothom és emprenedor, i no passa res. Hi ha gent que no pot viure sense horaris, per exemple", comenta.

Mentre escrivia el llibre, la Txell, que practica el ioga i la meditació de forma habitual, sobretot des que va patir un tema de salut, no ha volgut allunyar-se dels seus valors de vida. "No et pots enamorar de la teva feina si abans no t'enamores de tu", diu. "La motivació per muntar una empresa no pot ser exclusivament el diner, és important monetitzar tot el que facis, però l'única motivació no pot ser econòmica. És important trobar la teva passió. La meva, per exemple, és la comunicació", comenta l'empresària, amb veu decidida. La Txell parla ràpid però de forma clara i concisa, gairebé didàctica, que la delata com a professora.

Un dels aspectes més sol·licitats pels usuaris de les xarxes que han participat en el contingut del llibre va ser el tema del "valor diferencial": "Molta gent que munta una empresa està obsessionada amb diferenciar-se, però no saben com", comenta Costa. També li van demanar que tractés les estratègies de preus i costos, com per exemple, si és millor oferir un producte premium o un de masses, o quan s'han de gastar en una web. "Jo els hi explico que un web és una inversió, no una despesa. És un error això de començar dient que per quatre duros et pot fer la web el teu cunyat", opina Costa. "És important naturalitzar la relació amb els diners, que molta gent encara veu lletjos", conclou.