"Què faries si falla la teva principal font d'ingressos? No tens ni idea? Mai t'ho havies plantejat? Definitivament, necessites un pla B". Contundència i certesa, no hi ha dos millors adjectius que aquests per definir l'últim llibre del professor en Màrqueting d'ESADE Carles Torrecilla: El plan B (Editorial Planeta, 2014). Així comença el primer capítol i així deixa de clar com és d'important tenir una segona opció en cartera si la primera falla, perquè pot passar i, de fet, és habitual.
Tot i que l'expert insisteix, des d'un principi, en què cada alternativa varia en funció del país, i del context personal, entre molts altres elements, assegura que és possible definir uns casos típics i freqüents, així com donar uns consells generals. A partir del seu llibre, VIAempresa destaca algunes pautes clau i actituds per no fracassar en el camí de l'emprenedoria amb un bon pla B.
"Els triomfadors de demà estan entre els fracassats d'avui"
Primera idea i que un emprenedor no ha d'oblidar: fracassar no vol dir que en un futur no hi hagi possibilitats. Amb això, Torrecilla vol fer entreveure que mai s'han de perdre les ganes d'engegar nous projectes. I és per això que delimita la diferència entre fracàs i frustració: "El frustrat és aquell amic que tots tenim que està dient que vol muntar un pla B, però que mai ho fa [...] El fracassat, en canvi, és aquell que ho ha intentat i no li ha anat bé l'aventura".
Per acabar de definir quin dels perfils cal lloar, afegeix que "els frustrats mai han aportat res. En canvi, els fracassats que ho segueixen intentant estan més a prop que abans d'aconseguir l'èxit".
"No és el mateix construir un tren que esperar que passi"
En el moment de dissenyar el pla B, és necessari formular-se unes preguntes bàsiques:
- Es pot activar immediatament? Es pot posar en marxa en el mateix instant en què falla la idea principal?
- És un pla per un futur llunyà, però no encara definit?
- O, per contra, hi ha una etapa concreta per engegar-lo?
Cada pregunta té una resposta, i un pla d'acció diferent. Però també hi poden haver objectius diferents, pel que cal tenir clar si es busquen tenir només ingressos o tenir també feina i triomf social.
Per això, aquesta esmentada opció alternativa primer requereix tenir un període i objectius clars, sinó no es pot saber quin tren és l'adequat.
"Cal tenir prevista una partida de diner extra sobre la planificació per si el mercat encara no pot assimilar els nous conceptes"
Innovació és un dels elements que es busca fer inherent a l'emprenedoria. Ser diferent i únic és clau, però és també un risc que no tothom està disposat a córrer. En aquest sentit, Torrecilla es situa en la línia frontera entre l'arriscar i l'assegurar, no dubta que cal introduir novetats en el mercat per millorar un producte o servei, però demanar fer-ho amb previsió i recursos suficients per fer front als imprevistos.
"Actua com t'agradaria que actuessin amb tu"
Malgrat emmarcar aquesta frase en el món empresarial, es podria aplicar a la vida en general. Si ens centrem, però, en la creació d'un negoci, al que Torrecilla busca fer referència és al tracte amb l'entorn, el mateix que pot proporcionar els socis necessaris i que podrien sorgir d'on mai s'hauria pensat.
Per tant, l'agraïment vers els qui ens rodegen, així com una actitud respectuosa davant la competència, són dos bons consells de cara a engreixar una agenda de contactes que pot salvar el negoci.
"Com més expliques, més idees estàs donant als altres perquè se'ls acudeixi com ajudar-te"
Sense deixar de costat la importància de les relacions humanes, l'expert en màrqueting segueix remarcant la necessitat d'establir contactes i presentar les idees amb claredat.
Hi ha una por injustificada a desvetllar el secret dels negocis que es duen entre mans, i això no és més que una actitud errònia. Igual que un simple conegut es pot convertir en el millor soci i aliat, pot ser també la persona a qui trobi la sortida al problema que un mateix no ha pogut resoldre.
I Torrecilla puntualitza: "Trobar el just equilibri entre generositat i discreció és una habilitat a desenvolupar".
Fer front als mesos sense ingressos, preveure els errors més comuns en la plantilla o estar preparat davant les traves legals i l'excés de feina que no es vol delegar, són altres dels punts que el professor titular de l'escola de negocis detalla en les pàgines del seu llibre.
Autor: Carles Torrecilla | |
|