Joel Vicient va estudiar Enginyeria Tècnica en Informàtica a la Universitat Rovira i Virgili i poc després d'acabar la carrera ja va voler posar-se a treballar pel seu compte. Amb només 25 anys, aquest jove emprenedor de Tortosa ja tenia muntada la seva primera start-up, una consultoria tecnològica que donava servei a petites empreses de la zona de Tarragona. Eren una start-up petita, de només cinc treballadors, però Vicient va poder experimentar el munt de temps que ells mateixos i els seus clients perdien fent 'paperassa' i ordenant tiquets de viatge i factures.
D'aquesta manera, se li va ocórrer desenvolupar una aplicació que permetés capturar i digitalitzar des del mòbil les factures i despeses de compra. "No entenia com era possible que encara no poguessis fer una foto del tiquet amb el teu smartphone i eliminar el paper", recorda Vicient mentre prenem un cafè en un hotel de la Plaça Catalunya, a Barcelona. Vicient acaba d'arribar de Tortosa, seu principal de Captio, l'start-up que va muntar fa poc més d'un any per desenvolupar aquesta nova tecnologia, de moment sense competidors a l'estat espanyol, on treballen ja prop de 35 persones i té més de 300 empreses clients.
"La idea va tenir molt bona rebuda des del principi, tenint en compte que l'Agència Tributària (AEAT) obligarà a partir del 2017 a totes aquelles companyies amb facturació superior als sis milions d'euros anuals a enviar les factures i tiquets de compra a l'Administració en un temps real, en un màxim de quatre dies", explica l'emprenedor. "I això només és possible si l'empresa disposa d'un equipament de digitalització. Sembla que Hisenda estigui dient: utilitzeu Captio!", afegeix.
L'única aplicació homologada
En un any de vida, Captio ha multiplicat per dos el seu equip i creix a un ritme del 400% anual. Té oficines a Tortosa, Barcelona i Madrid, i compta amb clients de la talla de Bankinter, Bodegues Torres, Puig, Telefónica o l'Ajuntament de Barcelona. "Som encara l'única aplicació mòbil homologada per l'Estat que permet des de qualsevol model d'smartphone o tauleta fer la foto del tiquet, digitalitzar les dades i guardar-la automàticament en el sistema de Comptabilitat de l'empresa", explica el CEO de Captio, que va fundar l'empresa amb els diners de vendre's la consultoria tecnològica que havia muntat anys enrere.
A principis de 2015, Captio va aconseguir aixecar una ronda d'inversió de 2,3 milions d'euros, liderada per Bankinter i la firma de capital risc Kibo Ventures, juntament amb el fons americà THCAP. La ronda de finançament va comptar amb l'assessorament del bufet d'advocats Rousaud Costas Duran (RCD). En aquests moments, Captio es troba en plena fase d'expansió comercial, després de signar un acord amb Telefónica per tal que l'operadora pugui oferir als seus clients corporatius la seva tecnologia de gestió digital i automatitzada de les despeses d'empresa.
Així, doncs, Captio entra a formar part del Programa de Socis Comercials de Telefónica Digital España. "És un acord win-win, ja que les empreses com Telefónica necessiten oferir serveis addicionals als seus clients per diferenciar-se de la competència", comenta Vicient. El següent pas de la companyia és l'expansió internacional. Captio té previst obrir oficines a París abans que s'acabi l'any i iniciar la penetració del mercat francès, adaptant el software a les peculiaritats de la normativa tributària del país veí.
Eficiència comptable
"En el fons, la nostra tecnologia permet agilitzar la paperassa a les empreses, i per a Hisenda és una eina eficaç per creuar dades més ràpid i optimitza el cobrament de l'IVA", explica Vicient, prenent una foto amb el seu smartphone de la factura del cafè que ens prenem a l'Hotel Pulitzer. En un sol clic, l'app llegeix automàticament les dades bàsiques de la factura (import, data, IVA) i les emmagatzema a l'arxiu de Captio. Un cop aprovades pel responsable de Comptabilitat, les dades s'integren en el sistema de comptabilitat de l'empresa (SAP, Oracle, etc.) i podrien ser enviades a Hisenda. Un altre avantatge de Captio és que aconsegueix que es pugui recuperar l'IVA a partir del tiquet de compra, i no haver d'esperar a tenir una factura.
"En un principi volíem dirigir-nos principalment a treballadors autònoms i freelance, però ens hem acabat centrant en grans empreses, amb molts empleats amb mobilitat", explica Vicient. La start-up acaba de signar un acord amb Hailo, l'aplicació mòbil per reservar taxis, que permet a l'usuari enregistrar directament el tiquet sense necessitat de demanar factura. "Integrem la gestió del tiquet directament en el sistema, sense necessitat de paper", diu Vicient.
L'Excel encara és el rival a batre
Tot i que pràcticament no té competidors – les úniques empreses que ofereixen serveis similars són les nord-americanes Expensify i Concur (que ha estat adquirida per SAP)-, Vicient és conscient que el "principal competidor nostre segueix sent el full d'Excel". "Som un exemple que des de qualsevol racó del món, com Tortosa, es poden fer grans projectes", explica Vicient orgullós que moltes persones amb talent de les terres de l'Ebre trobin en Captio una oportunitat laboral per tornar a viure al seu poble natal.
Amb prop de 40.000 usuaris i 300 empreses clients, l'objectiu de Captio és continuar invertint en innovació i convertir-se en el referent de les aplicacions mòbils de digitalització de factures a l'àmbit internacional. De moment, no tenen prevista cap nova ronda d'inversió. "Molts emprenedors estan obsessionats a aixecar capital, quan el més important és centrar-se a vendre. Els clients han de ser la teva font principal d'ingressos", conclou Vicient.
D'aquesta manera, se li va ocórrer desenvolupar una aplicació que permetés capturar i digitalitzar des del mòbil les factures i despeses de compra. "No entenia com era possible que encara no poguessis fer una foto del tiquet amb el teu smartphone i eliminar el paper", recorda Vicient mentre prenem un cafè en un hotel de la Plaça Catalunya, a Barcelona. Vicient acaba d'arribar de Tortosa, seu principal de Captio, l'start-up que va muntar fa poc més d'un any per desenvolupar aquesta nova tecnologia, de moment sense competidors a l'estat espanyol, on treballen ja prop de 35 persones i té més de 300 empreses clients.
"La idea va tenir molt bona rebuda des del principi, tenint en compte que l'Agència Tributària (AEAT) obligarà a partir del 2017 a totes aquelles companyies amb facturació superior als sis milions d'euros anuals a enviar les factures i tiquets de compra a l'Administració en un temps real, en un màxim de quatre dies", explica l'emprenedor. "I això només és possible si l'empresa disposa d'un equipament de digitalització. Sembla que Hisenda estigui dient: utilitzeu Captio!", afegeix.
L'única aplicació homologada
En un any de vida, Captio ha multiplicat per dos el seu equip i creix a un ritme del 400% anual. Té oficines a Tortosa, Barcelona i Madrid, i compta amb clients de la talla de Bankinter, Bodegues Torres, Puig, Telefónica o l'Ajuntament de Barcelona. "Som encara l'única aplicació mòbil homologada per l'Estat que permet des de qualsevol model d'smartphone o tauleta fer la foto del tiquet, digitalitzar les dades i guardar-la automàticament en el sistema de Comptabilitat de l'empresa", explica el CEO de Captio, que va fundar l'empresa amb els diners de vendre's la consultoria tecnològica que havia muntat anys enrere.
A principis de 2015, Captio va aconseguir aixecar una ronda d'inversió de 2,3 milions d'euros, liderada per Bankinter i la firma de capital risc Kibo Ventures, juntament amb el fons americà THCAP. La ronda de finançament va comptar amb l'assessorament del bufet d'advocats Rousaud Costas Duran (RCD). En aquests moments, Captio es troba en plena fase d'expansió comercial, després de signar un acord amb Telefónica per tal que l'operadora pugui oferir als seus clients corporatius la seva tecnologia de gestió digital i automatitzada de les despeses d'empresa.
Així, doncs, Captio entra a formar part del Programa de Socis Comercials de Telefónica Digital España. "És un acord win-win, ja que les empreses com Telefónica necessiten oferir serveis addicionals als seus clients per diferenciar-se de la competència", comenta Vicient. El següent pas de la companyia és l'expansió internacional. Captio té previst obrir oficines a París abans que s'acabi l'any i iniciar la penetració del mercat francès, adaptant el software a les peculiaritats de la normativa tributària del país veí.
Eficiència comptable
"En el fons, la nostra tecnologia permet agilitzar la paperassa a les empreses, i per a Hisenda és una eina eficaç per creuar dades més ràpid i optimitza el cobrament de l'IVA", explica Vicient, prenent una foto amb el seu smartphone de la factura del cafè que ens prenem a l'Hotel Pulitzer. En un sol clic, l'app llegeix automàticament les dades bàsiques de la factura (import, data, IVA) i les emmagatzema a l'arxiu de Captio. Un cop aprovades pel responsable de Comptabilitat, les dades s'integren en el sistema de comptabilitat de l'empresa (SAP, Oracle, etc.) i podrien ser enviades a Hisenda. Un altre avantatge de Captio és que aconsegueix que es pugui recuperar l'IVA a partir del tiquet de compra, i no haver d'esperar a tenir una factura.
"En un principi volíem dirigir-nos principalment a treballadors autònoms i freelance, però ens hem acabat centrant en grans empreses, amb molts empleats amb mobilitat", explica Vicient. La start-up acaba de signar un acord amb Hailo, l'aplicació mòbil per reservar taxis, que permet a l'usuari enregistrar directament el tiquet sense necessitat de demanar factura. "Integrem la gestió del tiquet directament en el sistema, sense necessitat de paper", diu Vicient.
L'Excel encara és el rival a batre
Tot i que pràcticament no té competidors – les úniques empreses que ofereixen serveis similars són les nord-americanes Expensify i Concur (que ha estat adquirida per SAP)-, Vicient és conscient que el "principal competidor nostre segueix sent el full d'Excel". "Som un exemple que des de qualsevol racó del món, com Tortosa, es poden fer grans projectes", explica Vicient orgullós que moltes persones amb talent de les terres de l'Ebre trobin en Captio una oportunitat laboral per tornar a viure al seu poble natal.
Amb prop de 40.000 usuaris i 300 empreses clients, l'objectiu de Captio és continuar invertint en innovació i convertir-se en el referent de les aplicacions mòbils de digitalització de factures a l'àmbit internacional. De moment, no tenen prevista cap nova ronda d'inversió. "Molts emprenedors estan obsessionats a aixecar capital, quan el més important és centrar-se a vendre. Els clients han de ser la teva font principal d'ingressos", conclou Vicient.