• Diet Creator, el nutricionista al mòbil

Diet Creator, el nutricionista al mòbil

Una startup crea una app que monitoritza la ingesta i despesa energètica d'un usuari perquè el seu especialista recomani en temps real unes pautes alimentàries

Joaquín Torres from Diet Creator
Joaquín Torres from Diet Creator
Aida Corón
06 de Juliol de 2016
Act. 08 de Juliol de 2016
Al mercat hi ha prop de 100.000 apps d'activitat física i salut que permeten als usuaris seguir unes pautes nutritives i esportives, segons un estudi fet per la Comissió Europea. El ventall és ampli, però no totes aquestes eines tenen al darrere un especialista que supervisi la dieta. Per tal d'obtenir resultats adequats a cada perfil i controlats per un nutricionista, la startup catalana Diet Creator ha creat una aplicació mòbil que permet fer un control online i en temps realdel pacient.

El projecte va sortir al carrer fa gairebé tres anys i mig, però en forma de software per l'escriptori. "En aquest moment la plataforma ja va néixer avançat perquè permetia interactuar amb el pacient", explica a VIA Empresa el director i fundador, Joaquín Torres, "i ara hem fet una passa endavant creant un altre software que incorpora les últimes innovacions i que, a més, permet connectar-se amb qualsevol dispositiu".

Tota una feinada que ja ha obtingut el seu reconeixement. En el marc de l'Alimentaria 2016, la startup va ser una de les tres escollides en la segona edició del programa d'acceleració Prometheus de Reimagine Food.

Reivindicar el paper dels professionals
Diet Creator està pensada, inicialment, per a professionals. En el seu dia a dia, impera l'ús d'equacions i altres càlculs amb variables com el sexe, l'edat, el pes, el consum de calories i la seva despesa al llarg del dia... Són molts números, pel que no hi ha cap especialista que no compti amb un suport informàtic, entre els quals s'hi pot trobar l'antic projecte d'aquesta companyia.

Tot això es veu com una eina antiga, molt allunyada de la instantaneïtat i facilitat que aporten les aplicacions disponibles per al mòbil. Per això, han decidit fer al salt cap a una aplicació mòbil més moderna que permeti als professionals "reivindicar-se al món digital". "La nostra aposta és traslladar al món digital totes les eines i algoritmes necessaris, fer la valoració nutricional i interactuar al moment amb el pacient perquè el nutricionista estigui present digitalment", afegeix Torres.

Pensar en l'usuari
L'app sortirà al mercat a la tardor, però ja està pràcticament enllestida i se sap que estarà disponible per a smartphones, tauletes i altres wearables com la Fitbit, el qual donarà informació exacta i en temps real de la despesa energètica. "Farem el mateix que un software de nutrició dels de sempre, però amb l'afegit de l'ús de les noves tecnologies i del fet de poder-se connectar amb qualsevol dispositius", subratlla.

Gràcies a aquestes innovacions, el pacient podrà veure des de l'interfícia de l'aplicació quina és la despesa energètica que ha fet i quines receptes li recomana el seu nutricionista per tenir uns àpats equilibrats. És a dir, arribarà al mercat com un software col·laboratiu on el coneixement final sorgeix de la unió de les dades que vagi incorporant el pacient amb els càlculs que farà el professional, i tot a distància.

Aquest també pot ser un bon moment per reprendre un projecte que va quedar-se a mitges. Es tracta d'un marketplace que van idear el 2013, però que van deixar malgrat "vendre moltíssim" perquè no tenia la seva versió mòbil i s'havia de fer tot des de l'ordinador. L'objectiu era aplegar a la plataforma tots els nutricionistes que usaven Diet Creator perquè els pacients poguessin contractar online els serveis del qui consideressin més adequat. Ara, en tot aquest procés de creixement, Torres veu viable reprendre la idea: "Volem crear una infraestructura sòlida per arribar lluny i convertir-ho en una eina útil".

Tota aquesta reflexió porta Torres a afirmar que van néixer "com una empresa de coneixement". "La venda no era tan prioritària, primer volíem assolir uns reptes molt difícils per poder ser globals, i ara que ja hem fet els deures, podem sortir i presentar-nos com una eina útil, funcional, completa i adaptada a tothom. A Internet has de fer solucions fàcils. Estem en un procés de revolució molt important", conclou.

Un software amb ambicions internacionals
Fins ara, uns 200 nutricionistes d'Espanya i Llatinoamèrica utilitzen l'eina, tot i que han rebut també algunes comandes dels Estats Units. I és que a més de convertir l'antic software en una eina més interactiva i adaptada a les necessitats dels professionals i usuaris, el salt qualitatiu que han fet amb aquest rentatge de cara també inclou les taules d'aliments d'altres països.

Això els permetrà atendre les peticions de clients nord-americans, els quals utilitzen el sistema USDA per avaluar els nutrients dels aliments, i també presentar l'eina a professionals d'arreu d'Europa, on també convergeixen taules diverses i amb aliments adaptats a cada zona i tipus de consum.

El fet de presentar informació adient per especialistes d'arreu del món i de fomentar la interacció amb el pacient a través de wearables converteix Diet Creator en una eina única. "No tenim molta competència en el camp on treballem perquè oferim experiència d'usuari, funcionalitat i potència en el processament de dades", remarca el director.

Dues persones per un gran projecte
L'equip està format pel mateix Joquín Torres i un enginyer. Tots dos treballen a temps complet, però són conscients que amb el creixement que volen fer a partir del setembre, els caldrà ampliar la plantilla. Tanmateix, considera que haver nascut amb uns recursos escassos és positiu: "Podem dir que tirem endavant fins i tot sense inversors. Si no tenim la ronda, no estem morts; no crec que qualsevol startup pugui dir això".

L'empresa es va constituir fa prop de quatre anys i mig i des de llavors Torres calcula que han invertit 130.000 euros. "De la meva butxaca vaig posar 50.000 euros i els socis van aportar 80.000 euros més", recorda a la perfecció.