Frederic Llordachs endevina un futur on l'eHealth guanyarà cada cop més protagonisme

Emprèn

Doctoralia, l'antídot pel Dr. Google

El marketplace català entre pacients i medicina privada, que també resol a la xarxa els seus dubtes de salut, vol lluitar pel lideratge mundial mitjançant la fusió amb DocPlanner

"En lloc de fer un model a l'americana, d'acumular molts diners, crear moltes prestacions i fer push; vam fer un model a la catalana, per capes". Així resumeix l'evolució de Doctoralia un dels seus tres fundadors, Frederic Llordachs, també encarregat del desenvolupament global del negoci de la companyia. Creada el 2007 amb la voluntat d'oferir "un directori perquè fos més fàcil trobar metges a Internet"; Doctoralia ha anat afegint serveis en una plataforma present a 20 països, amb 130 milions d'usuaris i 125.000 professionals registrats. Amb poc menys de 50 treballadors, Doctoralia va tancar el 2015 amb tres milions d'euros de facturació. Ara es fusiona amb la polonesa DocPlanner per abordar de la mà el lideratge mundial del sector.

"Ells van engegar el 2011 i des del primer moment vam estar parlant", reconeix Llordachs. "Cada any ens deien que ens hauríem de fusionar, i ho anàvem ajornant". Ja al 2016, en un context on estan sortint grans operadors internacionals amb molt d'accés a capital, Llordachs explica que "o anàvem a buscar diners al mercat o buscàvem gent complementària. Sembla un acudit que polonesos i catalans ens assemblem, però ha estat així". El fet de compartir una cultura "tranquil·la" i d'haver avançat en paral·lel ha afavorit l'acord. "Era una molt bona oportunitat per ser un operador global seriós que pugui competir de tu a tu per ser el marketplace més potent del món entre pacients i metges", assegura.

El primer directori mèdic
Llordachs i Albert Armengol, CEO de l'empresa, eren dos metges amb experiència en management que van unir esforços amb en David Diaz. "El David tenia una empresa de programació de pàgines web i vam crear el directori", recorda Llordachs. Era el 2007, "l'any que es revoluciona la tecnologia a Internet a escala de consum, es llança l'iPhone i Internet ens acompanya 24 hores al dia". Quan el directori va començar a generar tracció a Espanya els tres socis ho van tenir clar: "si funcionava aquí, probablement també ho faria a altres llocs. Així hem anat muntant directoris als 20 països on som presents".

Convertir-se en "les Pàgines Grogues" de la medicina privada a la xarxa va ser només el primer pas de Doctoralia. "Al 2010 vam donar l'oportunitat als usuaris de valorar els serveis, tripadvisoritzant el sector", compara Llordachs. "Vam trobar molt bona resposta tant dels usuaris, que ens van seguir fent servir com a referència; com per part dels professionals sanitaris que no s'ho van agafar malament", diu el cofundador de Doctoralia.

Foto: Jordi Borràs

La cita online
La següent evolució de la plataforma va ser llançar la possibilitat de demanar cita online, el que s'ha convertit "en un dels principals actius de Doctoralia", segons Llordachs. Un servei sorgit de la pròpia experiència. "Per fer el directori a Espanya vam fer 14.000 trucades, una quarta part de les quals sense obtenir resposta", evidencia Llordachs.

D'aquesta manera, assegura, "el sector estava perdent un munt de trucades de pacients que es frustren intentant anar al metge, quan aquesta ha estat l'entrada tradicional de les visites en la sanitat privada".

Lluitant contra el Dr. Google
Ja al 2014 Doctoralia va fer un pas més per aprofitar una realitat: el 40% de la gent visita Internet abans d'anar al metge i el 60% ho fa després. "Això vol dir que després d'anar al metge encara tens més dubtes que abans d'anar-hi. A la consulta tens un temps molt fix i segons el que et diguin et quedes una mica estabornit", indica Llordachs. Per això és normal que després d'anar al metge "vulguis fer preguntes sobre temes concrets que t'afecten: una medicació, si pots beure alcohol, combinar exercicis, etc".

Com que telefònicament és molt complex tornar a trobar el teu metge, Doctoralia ha intentat simplificar aquest flux de coneixement donant la possibilitat als professionals sanitaris registrats de respondre preguntes anònimes. D'aquesta manera, cada metge incorpora al seu perfil les respostes que ofereix a preguntes sobre la seva especialitat.

Foto: Jordi Borràs

"Així el metge també té un perfil digital més definit: saps on és, amb quines companyies treballa, el seu horari, li pots demanar cita online, pots veure opinions sobre ell d'altres pacients, i pots saber com s'expressa per les respostes que ha donat a pacients de forma anònima", diu Llordachs. Al capdavall, insisteix, "pots trobar el metge que més s'ajusta a les teves expectatives".

Els avantatges pels professionals sanitaris
"En un país on el 80% de la gent té connexió a Internet a través del mòbil, si ets un metge que viu de la pràctica privada t'has de projectar", assegura el cofundador de Doctoralia. Com en tot col·lectiu, n'hi ha que s'hi sumen amb més entusiasme que d'altres, però Llordachs deixa clar que "no som com l'Uber pels metges". Això sí, reconeix que "ha calgut molta feina per crear una cultura i fer entendre a aquest col·lectiu la importància de ser a Internet".

A l'hora d'enumerar els avantatges que els professionals sanitaris poden trobar a la seva plataforma, Llordachs insisteix que "ser presents és visibilitat i no té cost pel metge. És un lloc on hi passen molts pacients, només a Espanya hi passen uns dos milions d'usuaris cada mes". Si, a més, fan servir els seus serveis digitals, assegura que "s'obren més portes".

Foto: Jordi Borràs

El cofundador de Doctoralia destaca que "la cita online et dóna moltes opcions respecte el telèfon, pots gestionar més adequadament la demanda a la consulta". De fet, una tercera part de les cites que es concerten online a través de Doctoralia es fan fora de l'horari comercial habitual: nits, caps de setmana i festius. "Pretenem ser una eina de gestió de la seva consulta", assegura.

Per una quota mensual al voltant dels 39 euros, tots aquests professionals de la sanitat privada tenen la possibilitat d'oferir cita online i de posar més informació sobre ells mateixos. "S'estalvien tenir una pàgina web. Som l'amic de les pràctiques mèdiques petites", diu Llordachs. Al capdavall, els grans centres tenen departament de màrqueting i comunicació, però "per a les petites i mitjanes som una gran eina de promoció i gestió a Internet", remarca.