El dinar que t'arriba en bicicleta

Després de ser líders a París i Londres, la start-up belga Take Eat Easy porta el seu servei a domicili, gurmet i sostenible a Barcelona

Els quatre fundadors de la start-up volien crear una xarxa de restaurants gurtmet
Els quatre fundadors de la start-up volien crear una xarxa de restaurants gurtmet
Aida Corón
20 de Novembre de 2015
Act. 08 de Febrer de 2016

La food revolution ja és aquí. La start-up belga Take Eat Easy arriba a Barcelona amb l'objectiu de conquerir la ciutat com ja ho ha fet amb capitals com Brussel·les, París, Londres i Madrid. La seva particularitat és la fusió entre la gastronomia gurmet, l'e-commerce i la sostenibilitat, ja que ofereix un servei d'enviament a domicili en bicicleta dels millors restaurants de la ciutat i amb la possibilitat de fer un seguiment immediat d'on es troba la comanda.

A més a més, resol un dels principals problemes de totes les persones: la falta de temps. El mateix director general de la start-up a Espanya, Simone Colombelli, enlaira fins al 46% la xifra d'espanyols que no tenen prou temps per elaborar els seus àpats, pel que creuen que l'èxit de l'operació està "gairebé assegurat".

Crear una xarxa de restaurants
La idea neix el 2013 amb l'actual director general de l'empresa, Adrien Roose, quan treballava a Londres. "Un dia, després de donar-hi moltes voltes, va adonar-se que no hi havia un sistema fiable dels millors restaurants d'una ciutat, pel que va buscar tres amics d'infància per llançar el que és avui Take Eat Easy", relata Colombelli, qui afegeix que els fundadors es van marcar l'objectiu de crear una base de locals que trenqui amb "la mala qualitat, el poc control logístic i la mala imatge" que acostuma a tenir el servei de repartiment a domicili.

Tot i que es tracta d'una start-up que arriba a Barcelona amb la lliçó ben apresa després de consolidar el negoci en grans ciutats europees, Colombelli reconeix que el mercat espanyol té una dificultat: "Pot semblar que és un territori poc interessant, perquè la gent vol sortir a fora, però el cert és que el 90% dels espanyols mengen a casa i això ens fa estar segurs que el sector creixerà". I per apaivagar qualsevol dubte, apel·la als prop de 2 milions i mig d'usuaris que, afirma, ja estan connectats a alguna app o plataforma de servei a domicili a l'Estat espanyol.

El sector de l'entrega a domicili és ja un segment amb un valor de 70 bilions de dòlars, dels quals 9 bilions de dòlars sorgeixen dels negocis online. Fins a set empreses a escala global estan valorades en més d'un bilió de dòlars, pel que s'espera sigui un nínxol de mercat que segueixi creixent en els pròxims anys.

Repartidors en bicicleta
Ni cotxes, ni motos, els qui s'encarreguen de portar el menjar a casa dels usuaris són aficionats al món del ciclisme que decideixen convertir-se en treballadors de Take Eat Easy. Amb aquesta mesura s'asseguren, per una banda, de contribuir al desenvolupament sostenible del medi ambient; per l'altra, de convertir la passió per l'esport en la feina d'aquestes persones.

En tractar-se d'una logística senzilla i que coordina totalment la start-up, els restaurants no han de fer cap inversió per incloure aquest nou servei. És un extra que els pot ajudar a incrementar entre un 15% i un 25% la seva facturació en poc més de sis mesos després d'implementar-lo, ja que la plataforma també esdevé un espai més on promocionar-se.


El control de la flota es fa mitjançant un sistema informàtic. "Tenim un algoritme que detecta els ciclistes que estan disponibles, el lloc i quant poden trigar a fer un enviament a casa", detalla Colombelli. I és que cada repartidor té una fitxa on es guarden informacions com el temps mig de cada viatge o la velocitat mitjana, el que ajuda a escollir la persona més idònia per a la demanda de cada client.

En aquest sentit, el city manager de Barcelona, Oriol Sanleandro equipara la seva flota de repartidors amb Uber: "Els nostres ciclistes estan al nivell d'aquesta app perquè tenen flexibilitat, poden treballar quan vulguin i sortir des d'on vulguin". A més a més, destaca que la ciutat catalana és un dels punts on els carrils bici estan ben situats i que això afavoreix la implantació de la start-up a Catalunya.

Pel que fa al producte, cada ciclista va equipat amb una motxilla on es guarda el menjar, tot i que ara l'empresa vol posar capses als vehicles. També tenen en compte l'envàs on es guarda l'aliment. "Si el restaurant té ja el seu packaging, nosaltres fem un test i provem si funciona. Si no va bé o no en tenen, els oferim alternatives d'empreses amb qui tenim acords a escala internacional i és el restaurant qui al final tria què li sembla millor", especifica Colombelli.

Humanitzar la figura del repartidor
Més enllà de trencar esquemes amb l'ús de la bicicleta, Take Eat Easy pot afirmar que revoluciona el sector pel fet de situar l'atenció al client com un dels pilars fonamentals. "Volem que els repartidors siguin amables, que diguin bon dia, i que es preocupin tant com nosaltres pel client", defensa amb contundència Sanleandro. I és que el responsable de la start-up a Barcelona compta amb experiència en l'emprenedoria gastronòmica a través de Make Eat Easy, un projecte que va llençar a San Francisco per enviar a casa capses amb ingredients i receptes per elaborar àpats i que el va ajudar a comprendre la importància del bon tracte amb el client. Perquè al final, defensa, "un bon servei es converteix en repetició".

Per trencar amb aquest tòpic de la "mala atenció al client d'Espanya", la start-up forma cadascun dels ciclistes. També ofereix informació com el nom del repartidor en el mapa on el client pot veure a cada minut on es troba el seu àpat. Dues iniciatives que ajuden a humanitzar el servei i a canviar el concepte es tenia fins ara.

El potencial de Barcelona
Mentre que Colombelli destaca la naturalesa oberta dels espanyols com a factor en contra, Sanleandro opta per destacar un dels punts forts de la capital catalana: la multiculturalitat. "Barcelona aplega moltes cultures i gent de ciutats diferents. Volíem oferir tota aquesta varietat, portar-la a casa dels clients i ajudar-los a sortir de les tres o quatre opcions que sempre acaben escollint", apunta.

Alhora, el responsable de la start-up a Barcelona reconeix que la ciutat és també un lloc clau per convertir-se en una de les companyies importants dins de l'ecosistemafoodtech. "Queda molt recorregut en el sector del servei a domicili. L'economia i les noves tecnologies ho estan impulsant i arribarem a veure el repartiment a nivells que ara són impensables", conclou.