El turisme s'apunta a les TIC

Les noves tecnologies també troben camp per recórrer en el sector del turisme, on la connectivitat i l'anàlisi de les dades són els punts clau

Les TIC també arriben al sector turístic
Les TIC també arriben al sector turístic
Pau Garcia Fuster
03 d'Abril de 2014

Les noves tecnologies són presents en el dia a dia de tots els sectors, també el del turisme. Així ha quedat clar en el Fòrum TurisTICcelebrat aquests dies a Barcelona, on diversos experts han analitzat la influència de les TIC en aquest sector. Un acte que serveix d'aperitiu per a la inauguració del Saló Internacional del Turisme a Catalunya, que aquest divendres obrirà les portes al recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona.

El valor de la connectivitat
Javier González-Soria, fundador i CEO de ConnectedtoGo, assegura que "el més important és entendre el viatger". Això significa ser conscient de les diverses fases que travessa en la planificació d'un viatge: inspiració, recerca, reserva, experiència i compartir l'experiència. "S'han de tenir en compte aquests punts de contacte i ser-hi presents", explica.

Segons González-Soria, ja som de ple en l'època dels "connected travellers". Són viatgers que "estan connectats durant totes les fases del viatge. La connectivitat és un atribut del viatger, una part fonamental del mateix". Aquestes característiques obren la porta a generar nous negocis amb el viatger. "Per l'hoteler, oferir connectivitat s'ha de veure com una porta d'entendre a més serveis i un bon input de reputació online", diu el responsable de ConnectedtoGo.

Aquest nou tipus de viatger també té una capacitat immediata de compartir la informació mitjançant múltiples xarxes socials. "Compartir continguts mentre es viu l'experiència té un valor enorme. Per un destí turístic, facilitar això té un valor econòmic molt important", assegura González-Soria.

Així doncs, al seu parer convé no començar la casa per la teulada. "El primer que hem de fer és crear la infraestructura que faciliti que els viatgers estiguin connectats durant la fase d'experiència". I és que, afegeix, "de poc serveixen totes les apps si no hem creat prèviament el concepte de connectivitat".

L'anàlisi de les dades
Sovint es comenta que les dades seran el petroli del segle XXI. També en el sector del turisme, on recollir la màxima informació possible en tots els àmbits és fonamental per realitzar propostes més eficients i atractives.

Joan Ribas, fundador i CEO de GNA Hotel Solutions, explica que "l'escenari actual és més complex que mai, amb molts actors. Això ha fomentat el canal directe amb l'usuari, però fan molt difícil una gestió eficient del multicanal".

Pricing, SEO, SEM, màrqueting, fidelització, CRM... Són molts els conceptes que han de treballar els agents del sector turístic. Ribas recomana "ordenar el caos amb eines d'anàlisi". S'han de recollir dades de tots els canals per "analitzar, prioritzar i poder decidir quant s'hi destina a cadascun", segons Ribas. En aquest aspecte, elements com el cost d'adquisició de client i el cicle de vida del client seran bàsics per conèixer els canals més rendibles.

L'exemple dels 'beacons'
Per tal de millorar l'experiència i la interacció amb l'usuari, una tendència tecnològica interessant són els beacons, dels quals en parla Oriol Marimón-Clos, CEO de Mobisfera. "Són petits dispositius de hardware que emeten constantment un senyal, interpretat per un altre dispositiu com un smartphoneo una tauleta, que interpreta aquest senyal i dóna alguna instrucció determinada", explica.

Diu que "aquests beaconsels podem repartir en un espai, i l'aplicació permetrà saber quan l'usuari ha tingut contacte amb aquest beacon". D'aquesta manera es pot interactuar amb l'usuari, oferir-li informació o missatges, en funció d'on es trobi. El responsable de Mobisfera afegeix que, per exemple, "es poden crear sistemes de gamificació perquè l'usuari hagi d'anar descobrint zones de l'hotel i aconseguir alguna recompensa".