• "Emprendre en digital és més àgil i menys costós"

"Emprendre en digital és més àgil i menys costós"

José Luis Vilar, cofundador de Caravelo, l'start-up guanyadora del darrer 4YFN, encoratja a atrevir-se a emprendre en el món digital, tot i no ser la solució de tots els mals

José Luis Vilar va ser un dels ponents del BizBarcelona 2015
José Luis Vilar va ser un dels ponents del BizBarcelona 2015
Pau Garcia Fuster
15 d'Agost de 2015

L'emprenedoria en el camp digital va ser un dels temes destacats del BizBarcelona 2015. És una àrea que coneix prou bé José Luis Vilar, cofundador de Caravelo juntament amb Iñaki Uriz, que després de la seva xerrada al saló atén VIAempresa. La seva start-up, fundada el 2010, ha evolucionat des de la idea inicial d'optimitzar els bitllets d'avió cancel·lats a última hora fins a oferir "solucions per a aerolínies que permeten construir programes d'upgrades i canvis a la mida de cada aerolínia", explica Vilar. Un software que els permet, en molt poc temps i poca complexitat, "crear els productes que desitgin". De moment, la idea ja els va valdre guanyar el primer premi del 4YFN Disrupted by Mobile.

D'on va sortir la idea de Caravelo?
Va sorgir d'experiències passades que no hi tenien res a veure. Nosaltres teníem experiència amb aerolínies com a viatgers habituals, i vèiem que no responien a les necessitats que teníem. Vam idear una solució que permetia als passatgers demanar un reemborsament a les aerolínies en el cas que cancel·lessin un vol abans d'agafar-lo. D'aquesta manera les aerolínies podien revendre el bitllet i optimitzar els vols.

Durant la xerrada al BizBarcelona deies que éreu "emprenedors de barra de bar", aquells que sempre tenen idees però no les apliquen. Com és el moment de per fi decidir-se i llançar-se a la piscina?
El moment arriba quan comences a veure les oportunitats, avaluar-les i creus i t'il·lusiones amb la teva idea. Quants cops, estant amb un amic, has dit "podríem fer això"? No ho fas i al cap d'un temps veus que hi ha una empresa o algú que ha fet alguna cosa similar. No ens hi volíem tornar a trobar. I, de fet, quan vam començar vam rebre bastants e-mails de gent que ens deia que havia tingut aquesta idea i ens animava a fer-la bé. En definitiva, no volíem penedir-nos de no haver-ho intentat.

Suposo que costa més decidir-se quan tens una bona feina que hauries de deixar...
El salt és evident! En aquell moment jo estava vivint a Dubai, era un consultor d'estratègia amb un sou molt decent i estava fent estalvis. La vida tenia sentit i eren els passos lògics i estàndards. Però aquest sentiment i aquestes ganes d'intentar-ho i de trobar el teu camí fan que t'hi llancis.

Vau guanyar el premi del 4YFN. Què ha suposat per a Caravelo?
Gràcies al 4YFN vam rebre molta atenció de consumidors particulars, passatgers i d'aerolínies. Va ser una bona empenta per tancar una ronda de finançament. Si has estat al 4YFN, on hi participen tantes empreses, i no només has aconseguit cridar l'atenció sinó que també guanyes el reconeixement del jurat... Tot suma i el 4YFN és una bona aportació.

Sempre es parla de les dificultats per emprendre, però també deu tenir coses positives. Quines són?
Té moltes coses bones! Però sí que és cert que, potser per la naturalesa humana, sempre pensem en la part negativa. Però emprendre et dóna la satisfacció d'assolir un repte, d'aconseguir un bon resultat i de tirar endavant. Al final, hem demostrat que amb la primera idea de negoci teníem raó: les aerolínies i els passatgers en sortien guanyant i tenia molt de sentit. Ara bé, era difícil de comercialitzar i ho vam canviar per assolir el nostre repte: fer una companyia gran i rendible. Quan has de reformular una bona idea a vegades es confon i sembla que hagis fracassat, però no és així!

Si parlem de dificultats, en la teva xerrada al BizBarcelona parlaves d'una assignatura pendent amb l'equip...
El nostre equip actual no ha de pensar que no estem contents ni res d'això. Però els reptes amb els que ens trobem quan volem incrementar l'equip és que o no tenim els recursos o el temps suficients que una tasca com aquesta requereix. Has d'obrir un procés, i encara que necessitis ja una persona, potser trigues dos o tres mesos a tenir-la. Vols un candidat molt motivat i que assumeixi no tenir un sou gaire elevat, i al final hi ha gent menys motivada i amb una comunitat salarial que no encaixa amb la teva companyia en el moment actual. Són petits detalls que ho acaben convertint en una assignatura pendent.

Emprendre en el sector digital o tecnològic és més senzill o més complicat que en d'altres?
Jo crec que és més senzill, però també depèn. En general és més fàcil perquè el domini del producte i la industrialització és tan ràpida que pots fer un prototip d'una setmana a l'altra i provar-lo amb una reacció instantània del mercat. En un sector més tradicional de fabricació tot va més lent. Ja sigui perquè has d'invertir en motlles o en un procés de fabricació abans de sortir al mercat. Per tant, recomano el digital perquè és més àgil i menys costós, tot i que no sigui la solució a tots els mals.