Emprenedors
L'èxit del gimnàs virtual gràcies al confinament
L'entrenador personal ha traslladat el 50% dels clients de les seves classes gratuïtes a la plataforma online de pagament
Qualsevol crisi diuen que és una oportunitat. Fins i tot situacions tan extremes com la pandèmia del coronavirus ha servit per generar noves idees i negocis. A vegades grans, altres de més petits. Però sempre amb la idea de superar els moments difícils i aprofitar les noves oportunitats. És el que va pensar el nutricionista i entrenador personal Oriol Cabanas, que va veure com bona part de la seva activitat professional, tant les visites com els entrenaments, va quedar aturada per la declaració de l'Estat de l'alarma.
El seu centre, Cabanas Nutrition, es va bolcar al món digital i les visites online es van multiplicar. "Al principi va costar que la gent volgués fer les visites online. Però la situació de confinament es va allargar i la gent va tornar a voler fer-les. S'han anat acostumant", explica Cabanas. Tot i que les visites presencials aporten un valor afegit, cada vegada més gent apostava per fer-les virtuals. Zoom, Hang Out o Face Time eren algunes de les plataformes amb les quals es comunicava amb els clients.
Més de 200 persones en directe
Però el seu projecte va anar molt més enllà. Ja en la primera setmana de confinament va decidir començar a fer sessions d'entrenament gratuïtes per Instagram Live. "Els meus pacients em van transmetre la seva inquietud per no poder seguir entrenant i vaig decidir intentar motivar-los amb un entrenament cada tarda de dilluns a divendres", recorda. Els primers entrenaments reunien ja d'entrada una norantena de persones i, en pocs dies, ja superaven les 250 en els directes. Més totes les altres que realitzaven l'entrenament en diferit. Més de la meitat no eren pacients ni els coneixia i es connectava gent de tot l'Estat. "Va ser tota una sorpresa", destaca.
La seva intenció era mantenir els entrenaments gratuïts fins que la normalitat es recuperés. Però passaven les setmanes i el panorama no s'aclaria. El confinament seguia i les perspectives d'obertura de gimnasos, per exemple, no eren gens clares. Tot i això, va mantenir els entrenaments gratuïts durant gairebé dos mesos. Una hora i mitja diària, amb una programació setmanal detallada. Més de 40 entrenaments.
El gimnàs virtual
"La gent em demanava que seguís i que fins i tot es volien subscriure, perquè el mètode estava funcionant i mai havien entrenat així", assegura. Però la seva activitat de visites i consultes s'estava recuperant i era insostenible mantenir les dues activitats sense treure'n profit. És quan va decidir crear un gimnàs virtual, a través d'una plataforma a internet, perquè la gent se subscriguis.
Allà publica tots els vídeos dels entrenaments que fa, ofereix tres sessions en directe a la setmana, planifica la resta de dies i fa col·laboracions amb altres professors de ioga, estiraments o hipopressius. Un gimnàs virtual per entrenar diàriament on es combinen metodologies i tècniques. Fins i tot alguns vídeos relacionats amb la psicologia. "Un servei complet", explica.
Cabanas: "No podíem seguir treballant de forma altruïsta perquè és la nostra feina"
En tres o quatre dies ja hi havia inscrites 150 persones, que van decidir pagar per formar part de la plataforma d'Oriol Cabanas, a través de subscripcions de més de 30 euros mensuals. "La resposta ha sigut molt bona. Feia vuit setmanes que estàvem treballant per tot el públic de forma altruista i ho hem fet a gust. Però així no podíem seguir perquè és la nostra feina", destaca.
Gratuït vs pagament
El sorprenent, però, és que a Youtube i a Instagram hi ha desenes d'entrenadors personals que publiquen els seus vídeos de forma gratuïta. La competència és enorme. Un dels dubtes era si la gent estaria disposada a pagar per un producte, quan n'hi ha de similars gratuïts. Però Cabanas tenia clar que ho havia de provar i estava convençut que funcionaria. "Teníem molta confiança en el nostre producte, perquè el feedback de la gent era molt bo. Creiem en el nostre mètode d'entrenament i de nutrició".
I és que destaca que no es tracta de publicar entrenaments, sinó de programar tota una planificació setmanal, amb contingut de valor i amb la qual cada persona podia entrenar al seu nivell. Com entrenaments personals però des de casa. I es va demostrar: més d'un 50% de les persones que feien els entrenaments gratuïts es van apuntar a la plataforma de pagament, amb un preu similar al que es pot pagar a gimnasos reals.
No sap com evolucionarà el projecte en el futur i si, quan obrin amb normalitat els gimnasos, la gent es desapuntarà. "Creiem que continuaran amb nosaltres", assegura. Tot i això, ell també recuperarà la seva activitat d'entrenaments i visites presencials, per la qual cosa tampoc té clar cap a on anirà tot plegat. Per ara, ho manté amb il·lusió i, conscient, que a nivell de negoci és una bona iniciativa, ja que amb el temps d'un entrenament, pot atendre centenars de persones.
El que podia ser un cop econòmic molt dur per una consulta física de nutrició i d'entrenaments personals, s'ha convertit en un projecte innovador que ha permès al seu impulsor, Oriol Cabanas, arribar a molta més gent, donar-se a conèixer, captar nous clients i, ara, treure'n un rèdit econòmic.