Esport i tecnologia, parella guanyadora
From the Bench Games i TicketBis són exemples d'emprenedoria tecnològica aplicada a un sector que fa afició, l'esport
From the Bench Games, jugar a tot hora
Tot i començar a gestar-se prèviament, no va ser fins el 2008 que es va fundar From the Bench Games. "És una empresa de desenvolupament, producció i comercialització de jocs per a dispositius mòbils; i sempre sota llicència oficial de clubs de futbol o entitats esportives" explica José David Poveda, CEO d'una empresa que aquest any preveu triplicar el seu creixement.
Els seus fundadors feien jocs des del 2003, tot i que la seva activitat principal era la consultoria web. "La passió per l'esport ens va portar a crear una lliga fantàstica, que era un concepte nou per a l'època", recorda Poveda. El que era un hobby entre 16 amics, es va convertir en dos anys en un joc amb 300.000 usuaris.
"Se'ns en va anar de les mans, i de manera altruista no es podia gestionar. Al final vam decidir treure-li partit i viure d'això", diu el CEO de From the Bench Games. Un model de monetització freemium, de joc gratuït però amb possibilitat de pagar per obtenir avantatges, els va funcionar. I El 2008 van detectar l'oportunitat que suposava l'eclosió de Facebook i l'Iphone, "que permetia fer videojocs sense una gran producció", detalla Poveda.
Reconeix que "sense tenir una idea molt clara del que anàvem a fer, vam parlar amb Barça i Real Madrid, però els va agradar i vam fer la primera versió del Fantasy Manager, que ara està disponible per a 40 equips". L'èxit d'aquest joc on l'usuari pot ser la persona amb més poder de decisió en tots els àmbits del seu club preferit, va tenir tan d'èxit que "les tres primeres setmanes van estar caiguts els servidors".
Un cop tenien audiència amb Barça i Madrid, van replicar el model amb els grans equips del món. Més tard, ha arribat l'aventura americana i l'expansió a les seves grans lligues, com l'NBA o l'NFL.
Poveda té clar que l'esport és un filó important per fer negoci. "L'emoció fa perdre objectivitat a l'usuari. Qui es compraria una samarreta per 80€? Doncs la gent es compra la de Messi sense pensar-s'ho".
A més, explica, "ens hem trobat en un sector amb falta d'estructura. Hi ha grans departaments de màrqueting, espònsors, legals, etc. Però de negoci digital no hi ha grans estructures". Per a clubs com Barça i Madrid és molt senzill aconseguir audiència, però "el gran handicap és com monetitatzar-la a Internet. Fins ara ho feien venent politons, salva pantalles o vídeos; i nosaltres vam trobar l'oportunitat clara del gaming", conclou.
TicketBis, cap entrada desaprofitada
Preveuen facturar més de 60 milions d'euros, tenen 250 treballadors i operen en una vintena de països. Aquestes només són algunes de les dades de TicketBis, fundada el 2009. "És una plataforma de compra i venda d'entrades entre particulars", resumeix senzillament Ander Michelena, un dels seus cofundadors.
La idea és "vendre si et sobra una entrada o comprar-la de forma transparent. Som els intermediaris que garantim l'operació", detalla. Michelena explica com va abandonar una feina estable a Morgan Stanley a Londres quan "vam identificar una oportunitat molt gran. Les grans empreses de ticketing dominaven el mercat primari, però hi havia una gran necessitat en el mercat secundari, on no es podia comprar de forma segura".
En el procés de transacció, TicketBis es fa responsable que les entrades o abonaments arribin de forma segura de comprador a venedor, i l'import queda retingut i no s'abona al venedor fins que el comprador ha gaudit de l'espectacle. Aquest element els genera un important cash flow, "una cosa que agrada especialment als nostres inversors", confessa divertit Michelena.
Fins ara, l'única alternativa per als fans desesperats era acudir a la revenda. "La regulació canvia a cada mercat, però a Espanya el que es prohibeix és la revenda ambulant, segons un decret de la Policia de 1982 que pretenia evitar una mala imatge durant el Mundial de futbol", explica per aclarir la legalitat de les operacions de TicketBis.
Es tracta d'un model que "funcionava molt bé als Estats Units, on la principal empresa havia estat comprada per Ebay, això ens va animar", recorda Michelena. Assenyala que "l'emoció és un dels principals elements de l'esport, que es tradueix en compres molt més impulsives, bogeries que fa la gent al tenir un sentiment molt fort". D'això se'n beneficia TicketBis, que també ha ampliat el camp de negoci amb entrades per concerts i espectacles.