Cada dia més de 300 persones realitzen les seves pràctiques de cotxe al volant d'un simpàtic Mini Cooper ple de rodones grogues i negres i dues paraules: Hoy Voy. El feixuc tràmit de treure's el carnet de conduir s'ha convertit en una experiència més entretinguda pels més de 5.000 alumnes (entre els que ja ho han aconseguit i els que són en ple intent) des que el gener de 2012 va obrir les portes aquesta autoescola de Barcelona.
En aquest temps, ha crescut fins a comptar amb 60 persones entre treballadors i col·laboradors directes; va tancar el 2014 amb més de dos milions d'euros de facturació i espera arribar als tres aquest 2015. "Som l'autoescola més gran del món", sentencia Carlos Duran (@DuranMarti), un dels fundadors i director de màrqueting d'Hoy Voy, gràcies al qual va rebre el Premi Empresari de Futur que entrega Foment del Treball.
Tecnologia, marca i low cost
"L'inici va ser casual", recorda Duran. No coneixia l'altre fundador, Jordi López, a qui una amiga va posar en contacte. Un, Duran, emprenedor de raça; l'altre, López, volia tenir la seva pròpia autoescola. "Ens van presentar i ens vam entendre. Quan vaig investigar què passava en aquest sector a Internet, se'm va despertar l'instint", explica Duran a VIAempresa.
Normalment, els que entren en una autoescola són joves, i "no tenien cap proposta il·lusionant, no hi havia res online", diu Duran. La idea inicial era combinar tecnologia, una marca simpàtica i el low cost. Des del març del 2011 al gener del 2012 es va gestar el negoci i es va desenvolupar el primer software. "Quan vam obrir prevèiem tenir 40 alumnes al mes, però el primer mes en teníem 120 i el segon 200", explica el seu fundador.
El model
"Ens vam posar el vestit de la primera autoescola low cost d'Espanya. Per nosaltres era la base del model", reflexiona Carlos Duran. "Volíem intentar aprendre del que fan companyies com Vueling o molts hotels, que en el nostre cas es tradueix en una disponibilitat de vehicles i hores de professors, i hem d'optimitzar-ho", amplia.
Com que el professor ha de cobrar igual tingui classes o no, els costos fixos són molt grans, mentre que els costos directes es redueixen a la benzina i el desgast del vehicle. Amb aquests ingredients van crear un algoritme, que s'ha anat perfeccionant, on l'alumne en funció de la demanda i l'antelació amb la que fa la reserva de les pràctiques es troba un preu o un altre. "Això posat al mercat amb un preu molt econòmic va tenir una acceptació brutal", recorda.
Innovar en un sector tradicional
Duran assegura que "intentem ser una mica sexys, que en aquest sector li fa molta falta amb un públic jove. Intentem que treure's el carnet no sigui una cosa pesada". I el que va començar low cost s'ha convertit en una autoescola diferent. "Té uns preus competitius i ho fem el més fàcil possible de cara a l'alumne. Ens comprometem amb ell, i si ens fa cas i suspèn la teòrica li tornem tots els diners", explica orgullós. Tot plegat amanit amb una marca suggeridora, uns vehicles atractius i un equip compromès que transmet la seva alegria als alumnes. "El 50% dels alumnes que s'apunten vénen recomanats per un amic que no rep res a canvi", destaca Duran.
Preguntat sobre els valors d'Hoy Voy, Duran destaca "la transparència, que fem les coses fàcils, som flexibles, innovadors i divertits". Ho demostren amb un horari de pràctiques de dilluns a diumenge gairebé tot el dia, i amb la seva activa presència a les xarxes socials. "Si algú les utilitza és la gent jove, són el seu hàbitat. La majoria de playersdel sector són gent gran i els costa entendre-ho", assegura.
"No m'importen els seguidors o els likes, el que m'interessa és l'engagement. La gent està més connectada que mai amb els seus amics, encara que es vegin menys, i si aconsegueixo que un alumne meu interactuï amb el meu contingut, arribo als seus 250 amics". És el que Carlos Duran anomena la taula dels 250 de Facebook. "És molt més barat que la publicitat tradicional", recorda; però adverteix que "cal estar molt pendent de les tendències i els canvis, perquè és un món que es mou constantment".
Així doncs, tots els alumnes d'Hoy Voy poden compartir amb els amics la foto del seu primer dia al volant, del moment d'acabar el curs teòric o que ja tenen el carnet. I ho fan encantats amb el logotip de l'autoescola.
Expansió mesurada, prova i error
La bona acceptació a Barcelona de l'autoescola va generar que ràpidament sorgissin sol·licituds per obrir un Hoy Voy a diversos punts d'Espanya. "L'estiu del 2013 fins i tot vaig anar a Madrid a buscar locals, però notàvem que ens faltava alguna cosa. Sobre l'Excel tenia molt de sentit, però fora d'ell hi havia incertesa", reconeix Carlos Duran, que insisteix en la idea de no embogir, anar a poc a poc amb un sistema de prova i error.
"No teníem experiència en expansió empresarial, i vam contractar una persona per dirigir-la. Vam veure que no estàvem preparats i era millor fer-ho més controlat". El resultat ha estat optar per començar amb un model de franquícia en sis punts de la província de Barcelona. Ja han obert a Granollers, i ben aviat ho faran a Badalona (en aquest cas, però, en lloc de franquícia serà una agència per poder compartir la logística). L'Hospitalet de Llobregat, Mataró, Sant Cugat del Vallès i Terrassa seran els següents, i tots han d'estar operatius aquest 2015.
Duran parla d'un ambiciós projecte per arribar a 142 punts arreu d'Espanya, però alhora reitera la prudència. "En paral·lel hem d'aprendre perquè ningú a Espanya ha fet un autèntic model de franquícies en autoescoles". I és que es tracta d'un sector amb molts punts a tenir en compte. "Hem de vigilar perquè és un servei complicat, amb molts punts de perill: teòric, pràctic, canvis de data, caducitat de certificats, fotos, expedients... hi ha molts factors que s'han de protocol·litzar", avisa.
El fundador d'Hoy Voy assegura que "no ens agrada massa celebrar el que fem bé, ens agrada posar el focus en allò que podem millorar". Perquè sempre hi ha coses que es poden fer millor, encara que la nota mitjana que els posin els alumnes un cop tenen el carnet sigui un 9. "Hem revolucionat un sector on inicialment no se'ns va tenir gaire en compte, però hem aconseguit ser molt callats, ens copien tot el que fem però anem avançant", reivindica Duran. Ja acumulen una inversió tecnològica al voltant del milió d'euros, amb nou softwares desenvolupats. "Això ens fa franquiciables i escalables", destaca.
Hoy Voy, l'autoescola més gran del món
Només té dos anys de vida però ha revolucionat un sector sovint mancat d'innovació amb un estil divertit, transparent i flexible; capaç d'atendre més de 2.000 alumnes alhora
26
de Gener
de
2015