'Dreamers' de l'Imagine Express 2017 a la presentació final al 4YFN | Imagine Express

Imagine Express

Nascuts al tren de l’emprenedoria express

Les quatre edicions de l’Imagine Express, la ‘hackatrain’ ideada per Xavier Verdaguer, dóna llum a projectes d’èxit que ja han conquerit el mercat

Quatre edicions de l’Imagine Express donen per a molt. Per a idees que han acabat sense ser viables, projectes que s’han reconvertit de dalt a baix i també per a iniciatives que ja funcionen com a empreses sòlides. Potser un dels casos més sonats és el de Trip4Real de la Glòria Molins, en mans ara d’Airbnb, però és només un dels molts que han vist com un frenètic viatge de 5.000 minuts és la millor escola per emprendre.

Una escola que aquest divendres enceta la seva cinquena edició amb 39 joves més que volen fer història. No sabem encara què s’hi courà en aquestes més de 90 hores de pura creació – 36 de les quals VIA Empresa viurà en primera persona pujant al tren amb els dreamers per fer el viatge entre Barcelona i París amb Renfe-SNCF-, però sí que sabem que poden tenir sorts diferents i alhora reeixides com les d’Artistic Land i Ikigai.

Un trampolí cap a l’emprenedoria

Al capdavant d’Artistic Land hi ha en Bernat Saumell, actor i productor que ha treballat amb el director Dani de la Orden en la producció de Barcelona nit d’estiu, i també dreamer de l’edició 2014.

Saumell va ser, dins el seu equip, l’emprenedor amb la idea. Va arribar ja amb aquesta plataforma al cap, volent una eina de networking com el LinkedIn per al sector audiovisual i artístic que servís tant per posar en contacte professionals com d’agenda o app dinamitzadora de la cultura. “Quan tot va començar tenia la idea molt clara i després vaig veure que hi havia errors”, recorda ara amb certa tranquil·litat, una reacció molt diferent de la que va tenir llavors: “Arribes sempre creient que tens una idea perfecta i que ningú la pot millorar. És l’ego dels creadors, ens costa molt reconèixer que ens equivoquem”.

Saumell concep la idea com una “illa per als artistes on els protagonistes són ells”. El 2014 ja funcionava com a web, però no tenia tota l’estructura necessària per convertir-se en una bona idea de negoci. De fet, va ser durant el programa Imagine Express, amb els consells dels mentors, que l’equip format per ell i la Sara Sandino i en Daniel Jiménez –allunyat ara de la startup-, que van començar a resoldre les mancances. “Però no va ser suficient”, comenta el CEO.

Membres de l'equip d'Artistic Land | Imagine Express

Quatre any després la idea es troba ja en la seva darrera fase. El procés de creació ha estat llarg, potser perquè no va tenir la mateixa sort que altres de ser un dels guanyadors del certamen, però ha fet el seu propi camí. Compten ja amb 2.000 usuaris en la versió de proves i amb el mes de març ben marcat al calendari com a data de llançament d’un nou servei de compra d’entrades amb blockchain per evitar el frau de la revenda. Una proposta que els va dur a ser guanyadors de la hackaton organitzada pel Banc Sabadell en la passada edició del Mobile World Congress.

Artistic Land compta amb inversors com Manel Jadraque (exDesigual), Juan Antonio Castro (Triodos) i l'actor Alberto Amman

Si una cosa sap Saumell, és que la seva participació en el tren dels dreamers va ser clau per a la seva aventura emprenedora. El va ajudar a trobar inversors de la talla de l’exCEO de Desigual, Manel Jadraque; l’exdirector general de Triodos Bank, Juan Antonio Castro; o l’actor argentí Alberto Amman, protagonista de la pel·lícula Celda 211. De cara a la primavera, amb el llançament, l’emprenedor preveu fer una ronda de finançament per llançar Artistic Island arreu d’Espanya i a altres capitals europees.

Emprendre des de dins

Entre els guanyadors de l’Imagine Express 2017 es troba Ikigai. És el resultat del repte proposat per la farmacèutica japonesa Otsuka i consisteix mantenir viu el coneixement dels metges que es retiren. “Seguint la filosofia del país, que diu que la gent gran és sàvia, la nostra idea fer que els metges quan marxen, que és quan més coneixement tenen, traslladin tot el que saben a les persones joves perquè no es perdi”, explica el director tècnic de la iniciativa i dreamer, Xevi Terradellas, també CCOO d'Hippo Technologies.

Tot plegat fa que la plataforma es concebi com una mena de fòrum mèdic on tothom pot fer preguntes. Les respostes poden ser tant en text com en àudio o, fins i tot videoconferència, la qual es pot programar per a un dia i hora concreta perquè tots els interessats en aquella qüestió puguin escoltar en temps real els consells dels professionals sènior.

També comptarà amb el clàssic rànquing d’usuaris. On, seguint la cultura nipona, Terradellas explica que s’atorgaran cinturons de judo com si fossin medalles per premiar els usuaris que més valor aportin a la plataforma i dinamitzar-la.

Els dreamers treballant al tren | Cedida

El projecte està íntegrament finançat per Otsuka i es distribuirà com una plataforma gratuïta per als professionals mèdics. “L’empresa vol donar-se a conèixer, és màrqueting i imatge, i oferir una eina a la comunitat científica per traspassat el coneixement”, concreta el desenvolupador. Per això, un cop s’hagi comprovat que la plataforma funciona, l’equip preveu seguir amb el seu pla i obrir-lo a tot el ventall d’especialitats mèdiques. “Comencem en petit perquè no sabem com anirà. Volem fer els passos en ferm”, insisteix la responsable de relacions públiques de la farmacèutica i també dreamer, Cristina Coll.

Otsuka compta amb 600 treballadors als quatre centres de la filial espanyola, una de les més grans de l’organització a Europa. El 2017 va registrar 200 milions d’euros en vendes a través dels productes farmacèutics i de marques de l’àrea de nutrició com Isostar, Gerblé, Bimanán o Bicentury. La seva participació a l’Imagine Express respon a la necessitat del negoci de mostrar, segons Coll, “com la innovació digital pot canviar el dia a dia de les persones”.