Els clients de Krontime són empreses manufactureres | iStock

Emprèn

La startup que eleva la productivitat de Roca, Girbau i Pikolin

Krontime desenvolupa un programari per ajudar a les empreses a millorar l’organització del treball i els processos de producció

“El 99,9% dels enginyers de processos de les fàbriques encara treballen en paper o Excel”. Així de contundent és Jordi Portella, director general de Krontime, qui assenyala que “avui en dia les empreses han fet molts esforços en temes logístics, d’adquisició de màquines, de personal... per tal d’adaptar-se a la digitalització. Però l’organització del treball sempre ha estat un aspecte que s’ha deixat de banda”. Després d’anys d’experiència observant el sector va detectar que moltes fàbriques encara no havien implementat bases de dades ni eines col·laboratives per tal de millorar els processos de producció. És per això que va decidir muntar Krontime amb l’objectiu “d’implantar solucions tant de software com de serveis per fer un canvi efectiu en l’organització operacional a planta”, explica.

Krontime, ubicada al Parc Tecnològic de Barcelona Activa i amb una plantilla de 10 treballadors, ha desenvolupat una sèrie de productes de software, anomenats solucions digitals, que s’adrecen a millorar la productivitat i eficiència dels equips d’enginyeria dins de les empreses. Krontime compta dins de la seva cartera de clients empreses com Roca SanitarioGrupo Pikolin o Girbau, entre d’altres. 

Acompanyar en la gestió organitzacional i el canvi cultural de les fàbriques

L’empresa ja fa uns vuit anys que ofereix el seu servei de software a diferents companyies, però a principi es van adonar que només proporcionant aquestes eines no era suficient. “Nosaltres proporcionàvem solucions des del punt de vista informàtic però no hi havia un acompanyament al canvi cultural i organitzacional de les empreses i per això moltes vegades veien que el nostre programari no era necessari”, explica Portella. Davant aquesta situació, Krontime va decidir iniciar una part de consultoria per tal de fer una implementació molt més transversal i ajudar els clients a fer el desplegament de plans industrials i de plans de millora dins de la seva organització.

Entre les empreses que han implementat el 'software' de Krontime hi ha Roca Sanitario, Girbau o Grupo Pikolin

D’aquesta manera, l’empresa ofereix als seus clients una sèrie de plans de millora a escala industrial per tal que puguin incrementar la productivitat a les fàbriques i els acompanya d’una sèrie d’eines per tal d’implementar aquest canvi. “Tenim tres famílies de productes: la primera orientada a la definició de processos (com s’ha de treballar, amb quins recursos, amb quant de temps, quants treballadors es necessiten...); la segona són eines que mesuren en temps real el que està passant a la planta i controlen si s’està treballant tal com estava previst; i finalment tenim una sèrie d’eines que documenten i fan un seguiment de les accions portades a terme”, explica l’empresari.

L’empresa comercialitza els seus productes amb la venda directa a través de llicències. Tot i això, en els pròxims anys Krontime vol canviar el model cap a un model de subscripció, ja que, segons Portella, d’aquesta forma és més fàcil que els potencials clients vulguin contractar els seus serveis. “Amb les llicències venem el software al client, li muntem el programari i prou. En canvi, amb la subscripció poden fer servir les eines i si al final els funcionen bé, les poden comprar”.

El software de Krontime | Cedida

Operar a l'estranger de la mà de clients nacionals

Els principals clients de Krontime són empreses manufactureres, especialment del sector de l’automòbil, de la maquinària i de la construcció, entre d’altres. “L’important és que l’empresa tingui aspecte fabril, que hi hagi una fàbrica amb un procés productiu al darrere”, apunta Portella. No obstant això, l’empresari destaca que en el cas de sectors amb un procés continu, com l’alimentari, el químic o el farmacèutic, és més difícil implementar les seves solucions perquè les fàbriques estan més automatitzades.

Entre els seus clients destaquen companyies amb una mida mitjana, pimes que ja tenen una certa capacitat. A més, moltes d’elles tenen fàbriques fora d’Espanya, cosa que ha ajudat Krontime a sortir del territori nacional. “Vam intentar sortir fora fa uns anys però ens va costar molt perquè necessites molts mitjans econòmics i perquè les empreses són més refractàries a contractar els serveis d’una companyia que ve d’un altre país”, apunta l’empresari. No obstant això, ara l’empresa està intentant tornar a iniciar aquest procés d’internacionalització, començant amb França i Itàlia.   

Krontime ha sortit al mercat internacional gràcies al fet que els seus clients tenen fàbriques fora

L’empresa, que compta amb una facturació anual que oscil·la entre els 550.000 euros i els 600.000 euros, està buscant inversors per fer un augment significatiu de capital de cara a final d’any per destinar-lo exclusivament a màrqueting i vendes. Fins ara, Krontime s’ha finançat amb recursos propis i amb ajuts com Enisa i CDTI.