Maria Batet (Vilafranca del Penedès, 1966), assegura que es dedica a "ensenyar a emprendre". Però ho vol fer des de la base, perquè des de ben joves les noves generacions creixin amb més actitud emprenedora. Mestra de formació, amb un màster en promoció econòmica i especialitzada en l'acompanyament a emprenedors, ha dirigit durant 20 anys un viver d'empreses abans d'engegar el seu propi projecte: els Valors d'emprendre.
Autora de llibres i materials per ajudar els docents a transmetre el virus de l'emprenedoria, durant el Fòrum Impulsa 2014 s'ha reunit amb joves inquiets per descobrir les competències de l'emprenedor. Després d'una profitosa conversa, explica a VIAempresa que les competències emprenedores ja no només són necessàries per engegar un projecte, sinó pel mateix entorn laboral.
Per què és important fomentar l'emprenedoria entre els joves?
Ho és perquè sí o sí ens toca ser emprenedors. No només per muntar empreses, sinó perquè l'entorn laboral i empresarial demana avui unes competències que no demanava tant fa uns anys, i que tenen molt a veure amb les competències emprenedores.
Quines són?
La capacitat de ser més proactiu, de tenir iniciativa, de buscar alternatives, de ser creatiu i tenir capacitat d'explicar aquestes idees i projectes. També saber treballar en equip, ser flexible... Tot això són competències clarament emprenedores que avui són necessàries també a l'entorn empresarial.
Es pot ensenyar l'actitud emprenedora? Com es fa?
Es pot ensenyar, s'està ensenyant i es pot aprendre molt bé. Al final estem parlant d'habilitat. Podem no tenir una gran condició innata com a persona comunicativa, però si ens anem entrenant des de petits arribarem a grans comunicant bé. Passa el mateix amb la creativitat, amb la capacitat d'organització, amb el treball en equip... Tot plegat són habilitats, i les habilitats s'entrenen i es practiquen amb la repetició.
Com es posa en pràctica tot plegat?
Tenim molt associat que es treballi això a la matèria d'Emprenedoria (optativa al segon cicle de l'ESO), que és un bon lloc per fer-ho, però no té perquè ser només allà. Amb qualsevol matèria es poden treballar aquestes habilitats. Per exemple, si s'exposa oralment cada activitat a matemàtiques, i el professor els avalua no només pel contingut de la matèria sinó també per com s'han comunicat, com han fet servir la comunicació verbal i no verbal, etc.
Això significa canviar la docència tradicional d'escoltar el professor i memoritzar per l'examen...
Exacte. Seguint amb l'exemple, amb tot això no només ensenyes matemàtiques, també entrenes l'habilitat comunicativa. I els alumnes sabran que els avalues tant per la matèria com per cada habilitat. Si ho fem amb totes les matèries i habilitats, quan els alumnes surtin del sistema educatiu hauran entrenat habilitats emprenedores.
La crisi ha provocat un auge de l'emprenedoria?
Sens dubte! Es nota perquè tots parlem molt d'emprenedoria. Però la crisi passarà i la necessitat que tots siguem emprenedors continuarà.
Finalment, quines diferències hi ha entre els emprenedors més joves i els més grans?
La gran diferència és la por. Una persona quan és gran té molt més a perdre si la cosa no funciona. Per tant, fa molt més vertigen començar una aventura d'aquestes. En canvi, un jove, tot i que també n'hi deu haver d'atemorits, no té tanta por. D'altra banda, però, una persona gran té molta més experiència i un jove encara l'ha d'adquirir.
"L'actitud emprenedora es pot ensenyar i aprendre"
Maria Batet, experta en creació de metodologies per ajudar els joves a ser més emprenedors, reclama pràctica i repetició per entrenar aquestes competències
30
de Juny
de
2014
Act.
30
de Juny
de
2014