04
de Juny
de
2015
Aquest dijous uns 2.000 emprenedors i empresaris han acudit al 2n Congrés Catalunya Emprèn, un punt de trobada impulsat pel Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya que també ha servit per celebrar la XXa edició del Fòrum d'Inversió que organitza Acció. Al llarg del matí, inversors, emprenedors i empresaris han tingut temps per intercanviar targetes i realitzar entrevistes i contactes.
L'estrella de la jornada, però, ha estat Bill Aulet (@BillAulet), director del Martin Trust Center for MIT Enterpreneurship i professor de la Sloan School of Management del MIT. Aulet, a part de fer una crida per trobar "els orígens d'un cognom que sembla català", ha compartit la seva experiència sobre la respectiva importància que tenen la idea i el mètode a l'hora d'emprendre.
"Ser emprenedor és el més guai que hi ha avui dia"
"Ser emprenedor és molt popular avui dia, quan em vaig graduar ni sabia què volia dir aquesta paraula", ha assegurat Bill Aulet. Utilitzant el recurs de la ironia, Aulet ha destacat que "si quan em vaig graduar hagués dit que volia ser emprenedor m'haguessin marginat, però avui és el més guai que hi ha". Segons l'expert emprenedor i professor nord-americà, "el 20% de la gent vol ser emprenedora, ja és una aspiració com la de ser metge o advocat".
Sigui com sigui, té clar que "no es tracta d'una bombolla, l'emprenedoria ha vingut per quedar-se". La justificació per afirmar-ho de forma tan rotunda és que "ja no n'hi ha prou amb les aspiracions tradicionals, on es crearan de debò els llocs de treball és amb l'emprenedoria i la innovació".
"Les millors perspectives per emprendre vénen al tercer intent"
Tot plegat condueix a qüestionar-se "si podem ensenyar la gent a ser emprenedora o és una actitud intrínseca?". Per Bill Aulet no hi ha dubte que es pot aprendre a emprendre. "Les dades mostren que s'aprèn amb l'experiència. Com més vegades emprens, millor emprenedor seràs. I, de fet, les perspectives milloren molt al tercer intent". Aulet, doncs, recomana no desesperar davant d'un eventual fracàs emprenent amb vint anys acabats de fer. "Els millors emprenedors han tingut èxit passats els 30 anys", ha destacat.
"Avui l'emprenedoria s'ensenya a moltes escoles i la demanda no para de créixer. Però ensenyar emprenedoria no és el mateix que ensenyar matemàtiques o ciències", ha afegit. Hi ha moltes opcions a l'hora d'emprendre i el context és molt més complicat que en les matèries tradicionals on hi ha "un cos d'estudi amb anàlisis regulars amb dades clares". Això no passa amb l'emprenedoria, on tot i així la demanda d'estudis al respecte creix molt més ràpid que la qualitat del seu ensenyament. "Això produeix un gap multimilionari que s'omple amb storytelling, i no és suficient per crear una bona següent generació d'emprenedors".
"Per emprendre cal un esperit de ser diferent de la resta"
Per emprendre "cal un esperit de ser diferent, i sentir-se bé fent les coses diferents de com les fa la resta. Al capdavall, és més divertit ser un pirata que allistar-se a la marina". Per Bill Aulet, "hem de cultivar entre els nostres estudiants l'ambició de ser diferents i creatius".
Ara bé, a més d'esperit fan falta habilitats, que és el punt principal on pot incidir l'educació. "El cos d'estudi de l'emprenedoria ha de ser molt obert, sense aproximacions simplistes. És un sistema complex i necessita alhora de teoria i pràctica", ha destacat. En definitiva, "és com construir una casa, necessites diferents eines", ha comparat.
"No comencis amb el 'què' o el 'com', fes-ho amb el 'per a qui'"
Tot i celebrar l'auge de l'esperit emprenedor, Aulet ha advertit que "abans de trobar una solució necessites trobar un problema". És a dir, que cal pensar bé la gènesi del projecte. "No és un camí fàcil, és molt dur i per començar t'has de preguntar qui és el teu consumidor".
Aulet ha presentat un particular camí de 24 passos dividits en cinc fases per construir una start-up d'èxit. D'entrada, destaca que "la primera preocupació d'un negoci no ha de ser el producte que tinguis. No comencis amb el què o com, ni tan sols amb el per què, fes-ho amb el per a qui".
Un cop establert això, la següent fase passa per reflexionar "què podem fer pel nostre consumidor. No t'has de precipitar i ser molt metòdic a definir tot això", ha advertit avisant que "si et llances a vendre massa d'hora pots acabar en mala situació". A continuació, Aulet recomana intentar establir com el consumidor podrà accedir al teu producte, i com el farem sostenible. "És el moment de veure com farem diners amb el nostre producte. Un cop sabem això podem veure com dissenyar-lo de la manera òptima".
Bill Aulet descarta per a una start-up que comença intentar assolir un mercat enorme. "Comencem per un mercat petit que puguis guanyar. Després ja t'expandiràs. Ens hem de moure ràpid però focalitzats a cada pas".
En definitiva, "es tracta de posar en pràctica tota l'estona la teoria i avançar pas a pas". Tot plegat amb una fórmula per a l'emprenedor d'èxit que resumeix així: "Cal l'esperit d'un pirata i les habilitats d'un marine".
L'estrella de la jornada, però, ha estat Bill Aulet (@BillAulet), director del Martin Trust Center for MIT Enterpreneurship i professor de la Sloan School of Management del MIT. Aulet, a part de fer una crida per trobar "els orígens d'un cognom que sembla català", ha compartit la seva experiència sobre la respectiva importància que tenen la idea i el mètode a l'hora d'emprendre.
"Ser emprenedor és el més guai que hi ha avui dia"
"Ser emprenedor és molt popular avui dia, quan em vaig graduar ni sabia què volia dir aquesta paraula", ha assegurat Bill Aulet. Utilitzant el recurs de la ironia, Aulet ha destacat que "si quan em vaig graduar hagués dit que volia ser emprenedor m'haguessin marginat, però avui és el més guai que hi ha". Segons l'expert emprenedor i professor nord-americà, "el 20% de la gent vol ser emprenedora, ja és una aspiració com la de ser metge o advocat".
Sigui com sigui, té clar que "no es tracta d'una bombolla, l'emprenedoria ha vingut per quedar-se". La justificació per afirmar-ho de forma tan rotunda és que "ja no n'hi ha prou amb les aspiracions tradicionals, on es crearan de debò els llocs de treball és amb l'emprenedoria i la innovació".
"Les millors perspectives per emprendre vénen al tercer intent"
Tot plegat condueix a qüestionar-se "si podem ensenyar la gent a ser emprenedora o és una actitud intrínseca?". Per Bill Aulet no hi ha dubte que es pot aprendre a emprendre. "Les dades mostren que s'aprèn amb l'experiència. Com més vegades emprens, millor emprenedor seràs. I, de fet, les perspectives milloren molt al tercer intent". Aulet, doncs, recomana no desesperar davant d'un eventual fracàs emprenent amb vint anys acabats de fer. "Els millors emprenedors han tingut èxit passats els 30 anys", ha destacat.
"Avui l'emprenedoria s'ensenya a moltes escoles i la demanda no para de créixer. Però ensenyar emprenedoria no és el mateix que ensenyar matemàtiques o ciències", ha afegit. Hi ha moltes opcions a l'hora d'emprendre i el context és molt més complicat que en les matèries tradicionals on hi ha "un cos d'estudi amb anàlisis regulars amb dades clares". Això no passa amb l'emprenedoria, on tot i així la demanda d'estudis al respecte creix molt més ràpid que la qualitat del seu ensenyament. "Això produeix un gap multimilionari que s'omple amb storytelling, i no és suficient per crear una bona següent generació d'emprenedors".
"Per emprendre cal un esperit de ser diferent de la resta"
Per emprendre "cal un esperit de ser diferent, i sentir-se bé fent les coses diferents de com les fa la resta. Al capdavall, és més divertit ser un pirata que allistar-se a la marina". Per Bill Aulet, "hem de cultivar entre els nostres estudiants l'ambició de ser diferents i creatius".
Ara bé, a més d'esperit fan falta habilitats, que és el punt principal on pot incidir l'educació. "El cos d'estudi de l'emprenedoria ha de ser molt obert, sense aproximacions simplistes. És un sistema complex i necessita alhora de teoria i pràctica", ha destacat. En definitiva, "és com construir una casa, necessites diferents eines", ha comparat.
"No comencis amb el 'què' o el 'com', fes-ho amb el 'per a qui'"
Tot i celebrar l'auge de l'esperit emprenedor, Aulet ha advertit que "abans de trobar una solució necessites trobar un problema". És a dir, que cal pensar bé la gènesi del projecte. "No és un camí fàcil, és molt dur i per començar t'has de preguntar qui és el teu consumidor".
Aulet ha presentat un particular camí de 24 passos dividits en cinc fases per construir una start-up d'èxit. D'entrada, destaca que "la primera preocupació d'un negoci no ha de ser el producte que tinguis. No comencis amb el què o com, ni tan sols amb el per què, fes-ho amb el per a qui".
Un cop establert això, la següent fase passa per reflexionar "què podem fer pel nostre consumidor. No t'has de precipitar i ser molt metòdic a definir tot això", ha advertit avisant que "si et llances a vendre massa d'hora pots acabar en mala situació". A continuació, Aulet recomana intentar establir com el consumidor podrà accedir al teu producte, i com el farem sostenible. "És el moment de veure com farem diners amb el nostre producte. Un cop sabem això podem veure com dissenyar-lo de la manera òptima".
Bill Aulet descarta per a una start-up que comença intentar assolir un mercat enorme. "Comencem per un mercat petit que puguis guanyar. Després ja t'expandiràs. Ens hem de moure ràpid però focalitzats a cada pas".
En definitiva, "es tracta de posar en pràctica tota l'estona la teoria i avançar pas a pas". Tot plegat amb una fórmula per a l'emprenedor d'èxit que resumeix així: "Cal l'esperit d'un pirata i les habilitats d'un marine".