• Economia
  • Les claus de l'èxit de Wallapop

Les claus de l'èxit de Wallapop

El CEO de l'app de compravenda de segona mà, Agus Gómez, assenyala la immediatesa, el format 'mobile' i el factor local els pilars de la start-up

Wallapop has become one of the most used tools in Spain for second-hand buying and selling
Wallapop has become one of the most used tools in Spain for second-hand buying and selling
Aida Corón
10 de Maig de 2016
Act. 10 de Maig de 2016

Wallapop ja s'ha convertit en l'aplicació mòbil de compravenda de productes de segona mà per excel·lència. Anys enrere, la revolució va estar en mans d'eBay, qui va traslladar els anuncis classificats al món online; com també va anar a càrrec de Segunda Mano en territori espanyol. Ara, però, de cara a l'usuari final, ja no són l'opció preferida. I és principalment a causa de la penetració del mobile a les nostres vides.

Però Wallapop no és només una start-up que, en qüestió de dos anys, s'ha menjat gran part del mercat. La companyia té tota una cultura empresarial i model de negoci particular, una fórmula sobre la qual revela alguns detalls el seu co-fundador i CEO, Agus Gómez. El primer secret? "Vam atrevir-nos a trencar les barreres que suposava vendre a través del web creant una app exlusiva per a mòbils", afirma.

Pensar en persones, no en treballadors
"Els rituals més petits i espontanis poden ser un bon inici", sentencia Gómez sobre el seu procés d'ampliació de la plantilla. Es tracta d'una frase que resumeix a la perfecció el sistema, ja que ell no veu currículums, habilitats i experiència laboral, ell prefereix fer entrevistes en un bar i preguntar directament sobre la personal, no sobre el professional. "Quan necessito entrevistar algú, el convido a una copa i a parlar més sobre ell", detalla, i afegeix que aquest sistema s'ha convertit en "una mena de model hem aplicat per empatitzar amb els treballadors".

L'equip de Wallapop és l'ànima del negoci. Si les persones treballen bé, la companyia funcionarà; i la direcció ho sap. Per això, prendre una copa per conèixer els possibles futurs empleats es converteix, després, en una cervesa en sortir de l'oficina: "Si no seus amb els teus companys en un bar a prendre alguna cosa, no connectes. Necessites connectar personalment amb ells, conèixer les seves habilitats i a ells com a persones per saber què et poden donar".

Però tot això té la seva trampa, o almenys al principi, segons explica Gómez. Si el candidat aconsegueix superar la incomoditat de fer una copa amb el 'futur cap', significa que té la valentia suficient per entrar a formar part de l'equip. "No podem enfrontar els reptes que vénen sense un bon equip", afegeix a continuació.

Això el porta a reflexionar sobre el paper del management, un element sovint vist com la part fora dins la direcció d'empreses. "Es veu com una cosa que fa por", concreta el CEO, qui s'encarrega de desmuntar aquesta mala imatge assegurant que és el que permet "mantenir una cultura de treball sòlida".

Cap als carrers de noves ciutats
El lloc de naixement és Barcelona, però el de consolidació és tot el territori espanyol. A Antai Venture Builder –líder a Europa en l'impuls de projectes online i mobile- no li va passar per alt i va ajudar la companyia catalana a créixer i internacionalitzar el model de negoci a França i el Regne Unit.

Els nous punts al mapa són Mèxic i els Estats Units. Aquest segon és especialment important perquè s'enfronten a grans competidors com Amazon, el que porta el cofundador a etiquetar el repte com "una mica scary". Tanmateix, pensen aventurar-s'hi seguint el mateix procediment que a Barcelona: "Vam recórrer el carrer per saber què necessitaven els retailers i els compradors, i configurar l'aplicació basant-se en això".

Tot i que ell mateix reconeix que tenen entre mans un negoci disruptiu pel que fa al concepte de classificats, Gómez deixa clar que no compten amb "grans innovacions com els drones. "Trobar inversions grans no és difícil si tens una idea o projecte que atrau. Aquesta, i situar el projecte en el mapa per vendre el teu potencial, és la gran clau". Wallapop es va donar a conèixer quan conquerir la compravenda de segona mà a Barcelona i Catalunya, el que li va permetre expandir-se a Espanya i a altres països d'Europa.

Gómez posa sobre la taula un eufemisme: el fracàs. De la mateixa manera que un emprenedor s'atreveix a invertir diners en una idea que pot semblar boja, ha de ser també pacient i donar-se un termini d'un mes per comprovar si és capaç de recaptar tots els recursos financers –en forma d'ingressos o d'inversors- que ha posat en la idea. "Crec que morir ràpid, si no funciona, és la clau per desenvolupar altres iniciatives en la bona direcció", exposa com a consell i crítica a aquells projectes que operen durant anys sense ser rendibles.

Monetitzar amb un servei 'premium'
"Fer diners és una expressió molt lletja", respon Gómez sobre la gran pregunta que hi ha al voltant de la gratuïtat de Wallapop. El que tenen molt clar és que per entrar al joc, han d'operar com ja ho fan competidors potents com eBay i Amazon, pel que tenen clar que no poden abandonar el model freemium: "És important sortir al mercat amb un servei gratuït i, un cop t'has establert, ja pots desenvolupar altres serveis i cobrar per ells. La clau no és oferir alguna cosa gratuïtament, sinó valor afegit".

Ara bé, aquest mes de maig, segons afirmen alguns mitjans especialitzats, la companyia ha implantat un sistema premium mitjançant el qual un usuari pot millorar la visibilitat del seu anunci per 1,99 euros. Un servei que, remarca el CEO, en cap moment afectarà els usuaris que optin pels serveis bàsics.

En aquest sentit, explica que l'equip està en "contacte permanent amb el client". "Cada dia tenim usuaris visitant les oficines i intercanviant comentaris, queixes i percepcions", relata sobre una pràctica que tenen des dels inicis, "abans ho fèiem instintivament, per saber com anàvem, però ara ho fem perquè veiem que ajuda". Aquesta reflexió el porta a criticar les empreses que prefereixen romandre en silenci i advoca per la transparència com un sistema que dóna credibilitat de cara a l'usuari final i que serveix perquè el sector en general millori cada dia.

Passar-ho bé venent i comprant
Wallapop no és només una eina per desfer-se d'allò que no fem servir o per trobar a bon preu productes que necessites, també és una app per passar-ho bé. "Molts entren per primera vegada per provar, per veure què li pot ser útil a una altra persona. Fas una foto, escrius una descripció i ho puges a l'app en pocs segons, i mires què han penjat els altres perquè tens curiositat", detalla el CEO, qui pretén seguit treballant en aquesta línia: "La meva ambició pel 2016 és seguir creant milions d'històries de col·laboració entre persones... mentre jo també m'ho passo bé".

A més de l'agilitat, Gómez apunta al factor local, a la immediatesa del xat i a la venda directa entre usuaris com a part del valor afegit que aporta Wallapop respecte d'altres plataformes.