22
de Gener
de
2016
Act.
22
de Gener
de
2016
Stephanie Marko es defineix com la CEM "Chief Executive Mom" de Stikets, una empresa online d'etiquetes personalitzades. Originària de Dakota del Sud, va venir dels Estats Units fa més de vint anys. Per venir a viure a Catalunya va posar tres condicions al seu marit: "Un cotxe, un gos i accés a Internet". Aleshores, a mitjans dels noranta, aquesta tercera condició no estava tan garantida com avui. "La gent de Collbató em deia, i tu tens Internet a casa? Com si pogués tenir tot Internet al garatge", riu. Ella ja estava molt familiaritzada amb la xarxa, a la qual havia pogut accedir des que era estudiant. "Abans que Internet fos públic, era una eina que s'utilitzava entre les universitats americanes", recorda.
La seva empresa, Stikets, va néixer precisament per solucionar un problema del dia a dia de la Stephanie i de la majoria de pares. "Buscava la manera de marcar les sabates dels meus fills, vaig estar provant moltes opcions, però cap s'enganxava prou bé i, al final, vaig decidir que això ho podia fer millor jo mateixa". A partir d'aquí va fer diverses proves fins que va aconseguir unes etiquetes que li van donar bon resultat. "Al món de les mares hi ha molta solidaritat, quan trobes una cosa que et dóna bon resultat la comparteixes amb les altres", comenta. I així va ser com "vaig començar a fer etiquetes per a les amigues, per a les altres mares de la classe, de l'escola, per a les amigues de les altres mares...i al final em vaig plantejar si d'aquí en podia sortir una empresa", recorda Marko.
La decisió no va ser senzilla, ja que aleshores la Stephanie havia deixat de treballar per a dedicar-se a ser mare a temps complet dels seus tres fills. "M'ho vaig estar rumiant durant dos anys fins que, una nit, quan un dels meus fills estava malalt vaig pensar que si igualment ara ja no dormia gaire, ja no vindria d'aquí". Amb la mentalitat emprenedora dels americans i la col·laboració d'una amiga, Marko va arrencar Stikets fa vuit anys "al garatge de casa" i amb un capital inicial de 35.000 euros. "Tenia molt clar que aquest projecte no era una afició, sinó que havia de tenir visió empresarial", matisa la fundadora.
Una e-commerce per a mares
L'empresa va néixer amb mentalitat online: "Vam destinar un 50% de la inversió inicial a la maquinària de producció de les etiquetes i l'altre 50% a fer una botiga online molt atractiva". Aquest és, considera Marko, un dels punts forts del negoci, "es veu clarament què estàs comprant i és senzill de fer servir". L'altre punt fort de Stikets és l'alt grau de personalització del producte. Tot plegat, la va portar a guanyar el premi E-commerce Awards a la web amb millor disseny i usabilitat d'Espanya l'any 2011.
Quan es va posar en marxa la web, a l'octubre de 2010, encara hi havia un cert recel a comprar per Internet. "Per a molts dels nostres clients aquesta és la seva primera compra online, fins i tot alguns ens truquen per assegurar-se que existim i que no és una estafa", explica Marko. "Segurament, pel fet que el preu del producte és baix, hi ha poc risc i les persones s'atreveixen a fer el pas".
Precisament com que coneixen el recel que pot generar el món de l'e-commerce, l'equip centra els esforços a fer l'empresa propera i generar confiança al client. "Treballem el boca-orella a través de la comunitat de mares bloggers que tenen molta credibilitat i influència, busquem el feed-back dels usuaris a les xarxes socials i premiem amb descomptes a les 'mares Stikets', clients que ofereixen el producte als seus familiars, amics i coneguts".
D'Igualada al món
Des de la seva creació l'any 2010, Stikets no ha parat de créixer. Avui en dia, l'empresa d'Igualada té 14 treballadors, factura 1,2 milions d'euros, i ha arribat als 100.000 clients. "Hem aconseguit fidelitzar molts dels nostres clients i 1 de cada 4 repeteix la comanda d'etiquetes a l'any següent". Segons Marko, l'objectiu per al pròxim any és créixer un 70%. A més de l'Estat espanyol, tenen presènciadirecta a França i Itàlia i ara volen arribar a més països. Les vendes a l'estranger suposen un 15% de la facturació total i els seus productes ja han arribat a 32 estats diferents. "Enviem a qualsevol lloc del món", assegura la fundadora.
Encara que mantenen el públic infantil i familiar com a objectiu, també han treballat per a moltes empreses i han fet des d'estampats per a bicicletes a etiquetes de codis de barres. A tall d'anècdota, una mare que comprava Stikets per als seus fills treballava com a secretària en un quarter de l'Exèrcit d'Espanya, i els va fer una comanda per a resoldre l'etiquetatge d'uniformes. "El que més valoren les empreses és que no els exigim una comanda mínima", destaca Marko.
Amb el temps han anat ampliant el tipus de producte i ara també ofereixen etiquetes adhesives, per a planxar sobre la roba, vinils, polseres identificatives d'un sol ús i fotos personalitzades. "Anem millorant l'oferta seguint el què ens demanen i proposen els clients, per exemple, ara hem obert una gamma d'etiquetes que alerten que el nen o nena és al·lèrgic a algun aliment".
Empresa 'family-friendly'
Però un dels valors més grans de Stikets és el seu esforç per a ser una empresa family-friendly i garantir la conciliació de feina amb la vida familiar dels seus treballadors. "En lloc de posar-hi pegues, vull que entre els meus treballadors hi hagi gent que tingui família, especialment mares amb nens petits" afirma Marko. "Per a mi, és molt important que nosaltres mateixos siguem clients dels nostres productes, ens permet conèixer els gustos i necessitats del nostre mercat", afegeix.
Els horaris de l'empresa, de 9 a 5, coincideixen amb els de l'escola i la majoria de la documentació amb què treballen està penjada al núvol, així que es pot treballar des de casa. "Per a mi, tenir treballadors amb fills és un plus; les mares van per feina, són més productives i responsables", subratlla. A més, Marko defensa que "respectar les necessitats dels treballadors i donar-los flexibilitat els fa estar més contents i agraïts, i això fa que no sigui un problema demanar més implicació quan l'empresa ho requereix". Justament per seguir aquesta filosofia empresarial, Stikets va rebre el premi Família, que atorga el Grup d'Entitats Catalanes de la Família, l'any 2012.
La seva empresa, Stikets, va néixer precisament per solucionar un problema del dia a dia de la Stephanie i de la majoria de pares. "Buscava la manera de marcar les sabates dels meus fills, vaig estar provant moltes opcions, però cap s'enganxava prou bé i, al final, vaig decidir que això ho podia fer millor jo mateixa". A partir d'aquí va fer diverses proves fins que va aconseguir unes etiquetes que li van donar bon resultat. "Al món de les mares hi ha molta solidaritat, quan trobes una cosa que et dóna bon resultat la comparteixes amb les altres", comenta. I així va ser com "vaig començar a fer etiquetes per a les amigues, per a les altres mares de la classe, de l'escola, per a les amigues de les altres mares...i al final em vaig plantejar si d'aquí en podia sortir una empresa", recorda Marko.
La decisió no va ser senzilla, ja que aleshores la Stephanie havia deixat de treballar per a dedicar-se a ser mare a temps complet dels seus tres fills. "M'ho vaig estar rumiant durant dos anys fins que, una nit, quan un dels meus fills estava malalt vaig pensar que si igualment ara ja no dormia gaire, ja no vindria d'aquí". Amb la mentalitat emprenedora dels americans i la col·laboració d'una amiga, Marko va arrencar Stikets fa vuit anys "al garatge de casa" i amb un capital inicial de 35.000 euros. "Tenia molt clar que aquest projecte no era una afició, sinó que havia de tenir visió empresarial", matisa la fundadora.
Una e-commerce per a mares
L'empresa va néixer amb mentalitat online: "Vam destinar un 50% de la inversió inicial a la maquinària de producció de les etiquetes i l'altre 50% a fer una botiga online molt atractiva". Aquest és, considera Marko, un dels punts forts del negoci, "es veu clarament què estàs comprant i és senzill de fer servir". L'altre punt fort de Stikets és l'alt grau de personalització del producte. Tot plegat, la va portar a guanyar el premi E-commerce Awards a la web amb millor disseny i usabilitat d'Espanya l'any 2011.
Quan es va posar en marxa la web, a l'octubre de 2010, encara hi havia un cert recel a comprar per Internet. "Per a molts dels nostres clients aquesta és la seva primera compra online, fins i tot alguns ens truquen per assegurar-se que existim i que no és una estafa", explica Marko. "Segurament, pel fet que el preu del producte és baix, hi ha poc risc i les persones s'atreveixen a fer el pas".
Precisament com que coneixen el recel que pot generar el món de l'e-commerce, l'equip centra els esforços a fer l'empresa propera i generar confiança al client. "Treballem el boca-orella a través de la comunitat de mares bloggers que tenen molta credibilitat i influència, busquem el feed-back dels usuaris a les xarxes socials i premiem amb descomptes a les 'mares Stikets', clients que ofereixen el producte als seus familiars, amics i coneguts".
D'Igualada al món
Des de la seva creació l'any 2010, Stikets no ha parat de créixer. Avui en dia, l'empresa d'Igualada té 14 treballadors, factura 1,2 milions d'euros, i ha arribat als 100.000 clients. "Hem aconseguit fidelitzar molts dels nostres clients i 1 de cada 4 repeteix la comanda d'etiquetes a l'any següent". Segons Marko, l'objectiu per al pròxim any és créixer un 70%. A més de l'Estat espanyol, tenen presènciadirecta a França i Itàlia i ara volen arribar a més països. Les vendes a l'estranger suposen un 15% de la facturació total i els seus productes ja han arribat a 32 estats diferents. "Enviem a qualsevol lloc del món", assegura la fundadora.
Encara que mantenen el públic infantil i familiar com a objectiu, també han treballat per a moltes empreses i han fet des d'estampats per a bicicletes a etiquetes de codis de barres. A tall d'anècdota, una mare que comprava Stikets per als seus fills treballava com a secretària en un quarter de l'Exèrcit d'Espanya, i els va fer una comanda per a resoldre l'etiquetatge d'uniformes. "El que més valoren les empreses és que no els exigim una comanda mínima", destaca Marko.
Amb el temps han anat ampliant el tipus de producte i ara també ofereixen etiquetes adhesives, per a planxar sobre la roba, vinils, polseres identificatives d'un sol ús i fotos personalitzades. "Anem millorant l'oferta seguint el què ens demanen i proposen els clients, per exemple, ara hem obert una gamma d'etiquetes que alerten que el nen o nena és al·lèrgic a algun aliment".
Empresa 'family-friendly'
Però un dels valors més grans de Stikets és el seu esforç per a ser una empresa family-friendly i garantir la conciliació de feina amb la vida familiar dels seus treballadors. "En lloc de posar-hi pegues, vull que entre els meus treballadors hi hagi gent que tingui família, especialment mares amb nens petits" afirma Marko. "Per a mi, és molt important que nosaltres mateixos siguem clients dels nostres productes, ens permet conèixer els gustos i necessitats del nostre mercat", afegeix.
Els horaris de l'empresa, de 9 a 5, coincideixen amb els de l'escola i la majoria de la documentació amb què treballen està penjada al núvol, així que es pot treballar des de casa. "Per a mi, tenir treballadors amb fills és un plus; les mares van per feina, són més productives i responsables", subratlla. A més, Marko defensa que "respectar les necessitats dels treballadors i donar-los flexibilitat els fa estar més contents i agraïts, i això fa que no sigui un problema demanar més implicació quan l'empresa ho requereix". Justament per seguir aquesta filosofia empresarial, Stikets va rebre el premi Família, que atorga el Grup d'Entitats Catalanes de la Família, l'any 2012.