28
de Març
de
2017
Act.
29
de Març
de
2017
"Millorem la productivitat de manera que les fàbriques produeixen més, millor i més barat". Així és com resumeix Diego Sáez de Eguílaz l'activitat que executa la startup que dirigeix, MESbook, una empresa que ha creat un sistema informàtic capaç de millorar el el compte de resultats fins a un 40% i que vol "democratitzar el concepte de fàbrica 4.0".
MESbook es defineixen com especialistes en la gestió de fàbriques. No en va, dos dels seus tres fundadors - Diego Sáez de Eguílaz, Fernando Molinuevo i Pablo Rodríguez- compten amb una trajectòria professional de més de 15 anys al capdavant de companyies industrials de tota mena: familiars, multinacionals, multisectorials... Tot un bagatge més que suficient per saber detectar aquelles mancances pel que fa a l'operativa que estan generant un forat en els comptes. De la seva unió va sortir un producte que ja utilitzen empreses diverses com la cosmètica Sesderma, el grup d'embalatges Hinojosa o Doña Jimena i Turrones el Lobo en alimentació.
El fet d'haver estat prèviament dirigint empreses d'aquest àmbit fa que hagin fet un pas "de la indústria a la tecnologia, no al revés"; un tret que els confereix la capacitat de crear "una innovació basada en la solució de problemes, no en idees". Segons Sáez, això és el que fa que amb una conversa de 10 minuts tinguin suficient perquè un client potencial confiï en el producte i els obri la porta de la seva planta de producció per identificar les primeres mancances.
Un mercat gens digital
El soci i director de MESbook assegura que comercialitzen "l'únic sistema que unifica tota la informació dispersa d'una fàbrica". "Una planta es gestiona per illes que tenen organitzacions pròpies i independents que després gestiona un ERP de manera global", detalla; "el problema és que part d'aquesta informació sovint es perd". Ells, a través de la seva plataforma, es connecten amb l'ERP, les màquines, les persones, la matèria primera i els productes a través de l'IoT per saber en temps real què està passant.
Sáez creu que gran part del problema ve perquè "la indústria 4.0 i les fàbriques intel·ligents són molt màrqueting, la realitat de les fàbriques és molt més pragmàtica i bàsica". Per aquest motiu, l'equip està integrat en un 50% per informàtics i en un 50% per enginyers. "Desenvolupem un producte coneixent els problemes i després els tècnics li donen forma i creen una eina tecnològica", assenyala. Només així es pot avançar al ritme que la indústria requereix, perquè, com critica, "les empreses a escala digital estan gatejant, no se'ls pot demanar que es posin a caminar".
Els creadors de MESbook tenen experiència en gestió industrial. Cedida
I per començar a fer camí cal saber què passa a la planta de producció. El CEO constata que entre un 60% i un 80% de les vendes d'una companyia es troben a la planta de producció, pel que insisteix a dir que cal posar-hi èmfasi: "Són costos directes de matèria primera i mà d'obra, però també indirectes de personal, espai o energia. I s'hi ha de sumar partides com màrqueting, comissions, innovació o transport, que poden suposar un 25%. Al final, els beneficis poden ser irrisoris en comparació amb els costos". Aquesta teoria és la que el porta a defensar que el primer és "mirar a dins de casa, utilitzar la tecnologia per rendir més i invertir després en el que és més costós".
Tot i que han rebut peticions d'aplicar l'eina en altres sectors com el comercial, l'equip prefereix seguir, de moment, treballant en un camp que dominen com el de la indústria i el qual Sáez descriu com "verge a escala de digitalització i on l'eficiència mai ha sigut una prioritat". D'aquí que tinguin com a objectiu ajudar lapime, la que el director considera "la classe mitjana de la fàbrica".
Més informació en temps real
Tot i que els sectors de l'alimentació, cosmètic i farmacèutic, i embalatge són on tenen més clients, ja són 20 empreses d'11 àmbits diversos les que gestionen planta amb MESbook. Són camps variats, però que tenen en comú una "absència d'informació objectiva per a la presa de decisions". Segons el cofundador, la gent lidera les fàbriques sobre la marxa i amb les seves sensacions o missatges que li arriben al moment, és a dir, sense la informació necessària per prendre decisions estratègiques i a escala global.
Tot aquest discurs és el que exposarà a la fira Advanced Factories, on, des del seu lloc com a "pioners a Espanya en indústria 4.0", mostrarà a la indústria la importància de comptar amb informació en temps real i objectiva per impulsar la innovació a les plantes de producció i reduir costos. Un primer pas és arribar al machine learning, a la predicció de dades que facin un salt endavant per fer més eficient el dia a dia de la feina executada en una fàbrica. I com començar? Amb coses bàsiques com "introduir tauletes a les línies de producció per saber què està passant", exemplifica.
El fet de participar en aquest esdeveniment és també feruna passa endavant a Catalunya, un mercat on volen arrencar aviat. Ja operen a la Comunitat Valenciana, Madrid, Andalusia i Múrcia, i tenen un primer projecte internacional a Portugal. Malgrat que el creixement és bo, Sáez deixa clar que prefereixen avançar a poc a poc i amb bona lletra.
Han tancat el 2016 amb una facturació de 200.000 euros, una xifra que augmentaran segur tenint en compte que cada nou client suposa un ingrés mitjà de 20.000 euros.
MESbook es defineixen com especialistes en la gestió de fàbriques. No en va, dos dels seus tres fundadors - Diego Sáez de Eguílaz, Fernando Molinuevo i Pablo Rodríguez- compten amb una trajectòria professional de més de 15 anys al capdavant de companyies industrials de tota mena: familiars, multinacionals, multisectorials... Tot un bagatge més que suficient per saber detectar aquelles mancances pel que fa a l'operativa que estan generant un forat en els comptes. De la seva unió va sortir un producte que ja utilitzen empreses diverses com la cosmètica Sesderma, el grup d'embalatges Hinojosa o Doña Jimena i Turrones el Lobo en alimentació.
El fet d'haver estat prèviament dirigint empreses d'aquest àmbit fa que hagin fet un pas "de la indústria a la tecnologia, no al revés"; un tret que els confereix la capacitat de crear "una innovació basada en la solució de problemes, no en idees". Segons Sáez, això és el que fa que amb una conversa de 10 minuts tinguin suficient perquè un client potencial confiï en el producte i els obri la porta de la seva planta de producció per identificar les primeres mancances.
Un mercat gens digital
El soci i director de MESbook assegura que comercialitzen "l'únic sistema que unifica tota la informació dispersa d'una fàbrica". "Una planta es gestiona per illes que tenen organitzacions pròpies i independents que després gestiona un ERP de manera global", detalla; "el problema és que part d'aquesta informació sovint es perd". Ells, a través de la seva plataforma, es connecten amb l'ERP, les màquines, les persones, la matèria primera i els productes a través de l'IoT per saber en temps real què està passant.
Sáez creu que gran part del problema ve perquè "la indústria 4.0 i les fàbriques intel·ligents són molt màrqueting, la realitat de les fàbriques és molt més pragmàtica i bàsica". Per aquest motiu, l'equip està integrat en un 50% per informàtics i en un 50% per enginyers. "Desenvolupem un producte coneixent els problemes i després els tècnics li donen forma i creen una eina tecnològica", assenyala. Només així es pot avançar al ritme que la indústria requereix, perquè, com critica, "les empreses a escala digital estan gatejant, no se'ls pot demanar que es posin a caminar".
Els creadors de MESbook tenen experiència en gestió industrial. Cedida
I per començar a fer camí cal saber què passa a la planta de producció. El CEO constata que entre un 60% i un 80% de les vendes d'una companyia es troben a la planta de producció, pel que insisteix a dir que cal posar-hi èmfasi: "Són costos directes de matèria primera i mà d'obra, però també indirectes de personal, espai o energia. I s'hi ha de sumar partides com màrqueting, comissions, innovació o transport, que poden suposar un 25%. Al final, els beneficis poden ser irrisoris en comparació amb els costos". Aquesta teoria és la que el porta a defensar que el primer és "mirar a dins de casa, utilitzar la tecnologia per rendir més i invertir després en el que és més costós".
Tot i que han rebut peticions d'aplicar l'eina en altres sectors com el comercial, l'equip prefereix seguir, de moment, treballant en un camp que dominen com el de la indústria i el qual Sáez descriu com "verge a escala de digitalització i on l'eficiència mai ha sigut una prioritat". D'aquí que tinguin com a objectiu ajudar lapime, la que el director considera "la classe mitjana de la fàbrica".
Més informació en temps real
Tot i que els sectors de l'alimentació, cosmètic i farmacèutic, i embalatge són on tenen més clients, ja són 20 empreses d'11 àmbits diversos les que gestionen planta amb MESbook. Són camps variats, però que tenen en comú una "absència d'informació objectiva per a la presa de decisions". Segons el cofundador, la gent lidera les fàbriques sobre la marxa i amb les seves sensacions o missatges que li arriben al moment, és a dir, sense la informació necessària per prendre decisions estratègiques i a escala global.
Tot aquest discurs és el que exposarà a la fira Advanced Factories, on, des del seu lloc com a "pioners a Espanya en indústria 4.0", mostrarà a la indústria la importància de comptar amb informació en temps real i objectiva per impulsar la innovació a les plantes de producció i reduir costos. Un primer pas és arribar al machine learning, a la predicció de dades que facin un salt endavant per fer més eficient el dia a dia de la feina executada en una fàbrica. I com començar? Amb coses bàsiques com "introduir tauletes a les línies de producció per saber què està passant", exemplifica.
El fet de participar en aquest esdeveniment és també feruna passa endavant a Catalunya, un mercat on volen arrencar aviat. Ja operen a la Comunitat Valenciana, Madrid, Andalusia i Múrcia, i tenen un primer projecte internacional a Portugal. Malgrat que el creixement és bo, Sáez deixa clar que prefereixen avançar a poc a poc i amb bona lletra.
Han tancat el 2016 amb una facturació de 200.000 euros, una xifra que augmentaran segur tenint en compte que cada nou client suposa un ingrés mitjà de 20.000 euros.