• Innovació
  • Mind the Byte, el disseny de fàrmacs al núvol

Mind the Byte, el disseny de fàrmacs al núvol

La start-up acaba de tancar la campanya de micromecenatge més gran del sector biotech per ampliar capital i iniciar l'expansió a Dinamarca

Alfons Nonell-Canals, CEO de la start-up Mind the Byte
Alfons Nonell-Canals, CEO de la start-up Mind the Byte
Aida Corón
19 de Gener de 2016
Act. 26 de Gener de 2016
Les ciències de la vida volen fer-se un lloc en l'aparador de bones idees i atraure inversors. Dues mostres d'això són Minoryx Therapeutics i Oryzon, dos dels casos que han començat a fer camí i que la start-up barcelonina Mind the Byte vol seguir de ben a prop.

Creada el 2011 per Alfons Nonell-Canals, la companyia ha desenvolupat un programari capaç d'escurçar el temps de creació i llançament de fàrmacs al mercat. El seu nom és iMols i la seva base és una plataforma de pagament per ús (Software as a Service) al núvol.

Un inici "molt dur"
Nonell-Canals és llicenciat en Farmàcia per la Universitat de Barcelona, doctor en Química Teòrica i Computacional per la URV i, tal com explica a VIA Empresa, va ser l'última etapa postdoctoral a la Universitat Pompeu Fabra el que el va fer decidir-se per compaginar la investigació amb l'emprenedoria. "Vaig començar el 2008, estàvem en crisi i la recerca ho notava, cada dia havia de negociar amb el meu cap; i vaig decidir llançar-me a la piscina, deixar la Universitat i muntar la meva empresa", recorda.

No és d'estranyar, doncs, que la història dels inicis de la start-up segueixi el patró de sempre: una sola persona, la seu de la companyia a casa del creador i uns recursos mínims. "Va ser molt dur", reconeix amb un mig somriure el CEO. Poc després va arribar la seva salvació: "Dos amics meus van entrar com a socis. Un d'ells és un excompany de tesi que havia fet un MBA i va encarregar-se dels temes financers; l'altre, una amiga que es va centrar més en temes de recerca".

En qüestió de finançament, Nonell-Canals afirma que en empreses que "només venen coneixement com Mind the Byte, no es necessita una gran inversió" i situa en prop de 20.000 euros la xifra, tota provinent dels FFF, la capitalització de l'atur i un préstec bancari.

Ciència i empresa, un binomi difícil
El CEO resumeix en dos les seves fonts d'ingressos: "Per una banda, els clients; per l'altra, les fonts públiques, que ens van bé per fer innovació i investigar".

Dins del gruix de diners públics, el fundador destaca el programa Horitzó 2020, en el qual hi ha el projecte Datanimbus gràcies al suport rebut per part d'Acció. Al juliol de 2015 va rebre de la Comissió Europea 50.000 euros per aquest programa que vol aplicar el Big Data en la medicina per millorar i personalitzar l'atenció als pacients.

La start-up va tancar el 2014 amb una facturació de 42.000 euros, "molt poquet", afirma el Nonell-Canals, qui deixa clar que encara no compten amb prou clients per sobreviure dels ingressos que generen. "Al món acadèmic costa molt entrar-hi si vols vendre, perquè el software té un cost de 50 euros per ús, i l'acadèmia a vegades et regateja aquest preu tot i tenir una massa crítica que en teoria et fa més fàcil introduir-ho", assenyala sobre les dificultats de fer negoci. I encara que pugui semblar que a l'entorn empresarial és més fàcil entrar-hi, el CEO ho desmenteix: "Fan recerques dinàmiques i assumeixen molt més els costos que puguin haver-hi, però demanen garanties i fer proves, volen un producte bo i per això ara alguns clients estan avaluant el nostre software abans d'adquirir-lo. Costa vendre, però a poc a poc anem picant pedra i generant confiança".

Als 42.000 euros de guanys, cal afegir-hi els recursos provinents de subvencions, una suma que en total els va generar uns ingressos de 300.000 euros per desenvolupar tota l'activitat comercial i de recerca el 2014.

Cap a Dinamarca amb una gran ronda de finançament
Sense pensar-ho, Mind the Byte ha tancat el 2015 amb un rècord: la ronda de finançament de crowdequity més gran a l'Estat espanyol amb 235.490 euros, el doble del que s'havien marcat i a través de la plataforma Crowdcube. I el que fa més notable l'efemèride és que es tracta de la segona ampliació de capital en menys d'un any, la primera va ser de 200.000 euros i va estar liderada per Inkemia, un hòlding de pimes biotecnològiques que cotitza al Mercat Alternatiu Borsari (MAB).

Amb aquesta nova injecció de capital i l'arribada de 115 nous socis, la start-up se centrarà aquest any en la internacionalització. De fet, l'objectiu principal és consolidar l'expansió que ja van iniciar a finals del 2014 a Dinamarca amb l'obertura de la filial Mind the Byte ApS al Copenhaguen Bio Science Park. Això també els permet estar dins del Medicon Valley Region, el clúster biotech format per 12 universitats, 32 hospitals, 7 parcs cientificotecnològics i 650 empreses del sector.

El pas a Copenhage significa, segons Nonell-Canals, entrar en un mercat format "per empreses farmacèutiques i biotecnològiques petites i grans com a Catalunya", però amb la diferència que es tracta d'un ecosistema "immens". "Allà hi ha moltes més empreses, és un clúster molt gran i molt potent, i les grans companyies són més accessibles", afegeix el CEO, qui assegura que el món acadèmic té l'hàbit de treballar amb nous projectes que van sortint i que això pot ajudar a impulsar Mind the Byte.

El fet d'optar per una filial en l'estratègia d'internacionalització respon també a les facilitats que dóna presentar-se com una companyia danesa. "Et dóna marca quan vas a l'estranger a vendre, valoren que vinguis de Copenhage", apunta.

Treballant amb Amazon
La inclusió al Medicon Valley i el programa Horitzó 2020 no són els únics segells de qualitat de la tasca de la start-up, també és partner tecnològic d'Amazon Web Services.

Mind the Byte paga anualment uns diners a Amazon per utilitzar el seu servei de cloud computing, la multinacional avalua la feina que fan i el suport dels seus enginyers sempre que ho necessitin. Per entendre-ho ràpidament, Nonell-Canals explica que és com una "etiqueta que dóna confiança i que certifica la infraestructura quant a seguretat".

Mind the Byte és l'únic partner d'AWS a l'Estat espanyol i, segons el CEO, "un dels cinc o sis que té a tot el món".