Sabies que un dels motius pels quals et poden cancel·lar un vol és perquè hi ha cendra a l’estratosfera ocasionada per l’erupció d’un volcà? Quan hi ha una erupció, les restes volcàniques se situen a 10-15 quilòmetres d’alçada i els avions es veuen amb el perill de passar per allà enmig. Però què passa si un aeroplà es veu envoltat de cendra? Si la concentració és baixa, no se n’adona però es fa malbé el motor. Ara bé, si la concentració de cendra és alta, pot arribar a caure. És per això que Mitiga Solutions ha desenvolupat una solució que avisa a les aerolínies si les rutes dels seus avions es veuran afectades o no per aquest fenomen natural.
Mitiga Solutions és una spin off del Centre de Supercomputació de Barcelona (BSC) nascuda arran del doctorat d’Alex Martí i d’una línia d’investigació del centre. “Durant els últims 20 anys hem fet models de dispersió de diferents partícules per veure quin era l’impacte atmosfèric a la qualitat de l’aire. Però al meu doctorat ho vaig aplicar a la dispersió de partícules volcàniques situades a l’estratosfera”, explica Martí, cofundador de la startup.
Solucions per a aerolínies i fabricants de motors
En acabar el doctorat, Martí va començar a pensar de quina manera podia aplicar la seva solució a la indústria i va veure que les companyies aèries i els fabricants de motors eren els més afectats per la cendra volcànica. “Molts cops, els avions no saben si la seva trajectòria es veurà impactada pels residus de les erupcions i el que acaben fent és cancel·lar els vols per evitar problemes”, explica l’emprenedor, qui afegeix que “això causa una gran quantitat de pèrdues econòmiques pel sector”. Però si les aerolínies no cancel·len el vol i es fiquen dins la cendra, es carreguen els motors.
Martí: "Avui en dia, motors d'avió que haurien de durar 25 anys, tenen una vida útil de 16 a causa de la cendra volcànica"
Avui en dia, s’està veient que motors que haurien de tenir una vida útil de 25 anys, estan durant entre 16 i 17 anys, “i això és perquè els avions estan passant pel mig de la cendra volcànica”, apunta Martí. És per aquest motiu que alguns fabricants, com és el cas de Rolls-Royce, volen cobrar a les aerolínies un manteniment especial en funció de l’ús que en facin de la turbina.
Per això, la startup s’enfoca a dues línies de negoci: per una part, Mitiga Solutions dóna informació de predicció a l’aerolínia entre 24 i 48 hores abans que surti el vol per saber si la seva trajectòria es veurà afectada o no per la cendra. I, d’altra banda, dóna un servei als fabricants de motors perquè puguin saber al final de la setmana per on han passat les seves turbines i si han de penalitzar a l’aerolínia per un mal ús. “El que vol fer Rolls-Royce és donar un descompte a les aerolínies en el manteniment dels motors si contracten els serveis de Mitiga Solutions de tal manera que maximitzen el nombre de vols que volen i, per tant, la companyia cobra més i evita que els motors es vegin impactats pels residus volcànics”.
Canvis de rutes per evitar la cendra
La tecnologia desenvolupada per Mitiga Solutions és un conjunt de models de geofísica i de supercomputació de dispersió de cendra que la startup utilitza per predir a tot el món quines són les condicions microfísiques de cada un dels llocs de l’espai aeri. “Així podem predir amb informació del tràfic aeri si una trajectòria d’un vol es veurà afectada per la cendra volcànica o no, a quina alçada es troben els residus o quant de temps estarà el vol afectat”, explica l’emprenedor. D’aquesta manera, dos o tres dies abans de la sortida del vol, l’aerolínia pot decidir si canvia la ruta, o endarrereix el vol o el cancel·la.
La tecnologia és un software as a service al qual les aerolínies es poden subscriure i automàticament, quan hi ha la possibilitat que algun dels seus avions es vegi afectat per les restes volcàniques, els arriba una notificació.
La startup està començant a oferir també rutes alternatives per si un avió no pot seguir la trajectòria habitual a causa de la cendra. “No era el nostre model de negoci inicial, però ens hem trobat amb companyies aèries que els interessa”, assenyala Martí.
Mitiga Solutions va sortir al mercat el febrer del 2018 i actualment està realitzant una prova pilot amb Volotea i amb l’aerolínia australiana Qantas. A més, també està en procés de tancar un contracte de 10 anys amb Rolls-Royce.
Allà on hi ha un volcà, hi ha mercat
El servei de Mitiga Solutions funciona per zones geogràfiques i, per tant, cada companyia aèria es pot subscriure a una zona o a totes. “Per exemple, els volcans tenen molta presència a la zona d’Indonèsia, Austràlia, Sud-amèrica o Islàndia. Però per una companyia com Volotea també els donem servei perquè volen a Catània i Palermo i allà hi ha l’Etna, un volcà amb força activitat”, explica l’emprenedor.
Mitiga Solutions està realitzant una prova pilot amb aerolínies com Volotea i Qantas
La startup, fundada per quatre doctors i investigadors sèniors del BSC i amb 12 persones en plantilla, té com a objectiu per aquest 2018 aconseguir els primers clients i aixecar una ronda de finançament per sortir del centre i obrir les seves pròpies oficines.