• MonkingMe, l'Spotify català i gratuït

MonkingMe, l'Spotify català i gratuït

Un grup d'emprenedors catalans crea una plataforma de música per combatre la pirateria i ajudar els artistes

L'equip de la startup catalana MonkingMe | Cedida
L'equip de la startup catalana MonkingMe | Cedida
Aida Corón
20 d'Abril de 2016
La start-up MonkingMe ha sortit al mercat per donar resposta les alarmants xifres de la pirateria. La seva proposta és una plataforma musical com Spotify que permet escoltar i descarregar-se música, però de manera gratuïta. És un model que pot generar dubte però que asseguren que és veritablement eficaç.

"Portem molts anys amb el model streaming i segueix havent-hi pirateria", explica el seu cofundador i CEO, Raúl Martínez, qui assegura que les eines sense cap cost són la millor opció.

Buscar una nova fórmula
Martínez defensa en tot moment que es tracta d'una plataforma legal on els artistes i les discogràfiques pugen la seva música. "El nostre interès principal és que els artistes guanyin més diners que amb les pàgines i apps que ja hi ha", explica sobre MonkingMe, pel que abans de dissenyar la base del seu producte han analitzat el mercat per diferenciar-se.

El seu estudi va prendre com a exemple els artistes que més dines guanyaven a tot el món tenint en compte les vendes físiques i digitals, l'streaming, l'emissió en ràdios i discoteques, i els concerts. "Dues dades interessants són que l'streaming representa només l'1,38% dels ingressos, mentre que els concerts són el 86%", afirma amb contundència. Així doncs, queda alguna mena de dubte de què cal canviar el sistema? Per a l'equip de nou persones d'aquesta start-up, no.

Per tal de monetitzar l'eina, l'empresa ha dissenyat dues línies de negoci: la primera, concerts i marxandatge; la segona, descàrregues gratuïtes remunerades. "Si tu ofereixes contingut gratuït, el que fas és créixer en fans, fer-los més lleials i tenir més probabilitats que vagin als teus concerts", detalla Martínez respecte del primer model. El segon no dista massa del que ja hi ha, perquè es basa a activar un vídeo publicitari que dura només 20 segons quan l'usuari vol descarregar-se el material.

Créixer de la mà de nous artistes
Txarango i La Pegatina ja han publicat discos a MonkingMe, el que els permet aprofitar el ressò que tenen aquests dos grups per difondre la start-up. Tanmateix, tenen clar que són un projecte tan petit com els músics que neixen ara i que la col·laboració pot ajudar-los a promocionar-se mútuament.

Ja fa gairebé dos anys que l'equip va donar forma a la idea, però no han llançat l'aplicació al mercat fins aquest 2016. Actualment es troba disponible per a web i Android, i treballen a crear l'app per iOS.

Això fa que el catàleg d'artistes i cançons no sigui ampli com el d'altres plataformes. Tot i això, han creat una mena de llistes de reproduccions privades que creen els usuaris a mesura que van apujant música que tenen als seus ordinadors. És una manera d'impulsar el seu ús i d'aplegar usuaris per poder mostrar bones xifres en la cerca de nous músics i discogràfiques.

Un equip petit, però amb energia
La plantilla de MonkingMe està formada per nou persones joves. En Raúl té 21 anys i assegura que tots els seus companys es troben al voltant d'aquesta edat. Això els permet endinsar-se a l'emprenedoria amb energia i moltes ganes d'aportar innovació i idees fresques. A més a més, recentment ha entrat a la plantilla un extreballador de Soundcloud, un petit detall que Martínez esmenta amb un cert orgull i bones perspectives.

El capital inicial i bàsic per constituir l'empresa prové de fons propis, però la start-up compta també amb un préstec participatiu de la Generalitat de Catalunya a través de l'Institut Català de les Empreses Culturals.

Actualment compten amb 4.000 usuaris registrats i prop de 50 artistes i discogràfiques que ja pengen els seus productes a la plataforma.