L'exportació ajuda les startups a créixer

Emprèn

Nektria, el 'software' que perfecciona el 'delivery'

La startup dissenya un sistema, integrat en el procés de compra d'un ecommerce, que permet al consumidor online escollir quan vol rebre la comanda

"Treballar en les startups és no parar. Ara estem tancant una gran ronda d'inversió, per tant negociant amb fons, però al mateix temps mantenim el focus en el producte i en els clients clau i també treballem amb petites institucions...", explica Javier Juncadella, conseller delegat de Nektria, només despenjar el telèfon per a la seva entrevista amb VIA Empresa. Estan, com explica, en ple procés de creixement. El seu model de negoci els està funcionant i prova d'això és que tancaran en breus un contracte amb una gran cadena de supermercats –de la qual no vol desvelar el nom- que els permetrà duplicar la plantilla fins a 20 treballadors i multiplicar per 9 la seva facturació actual, de 100.000 euros.

Inicialment Nektria es dedicava a la mobilitat participant en negocis de sharing com la fallida Motit, ja desapareguda però, com assegura Juncadella, "ens vam adonar que era un sector molt immadur, al que li queden uns quants anys, amb moltes barreres no resoltes. És el que va fer que ens plantejarem pivotar cap a altres sectors com fan moltes altres companyies".

D'aquesta manera, al setembre del 2014, l'entrada de Juncadella al consell d'administració de la startup -creada per David Costa, Oriol Serra, Miguel Valls i Víctor Tejero- canvia de model. "Vaig llançar el repte als fundadors i a la resta d'inversors per saber com podíem aprofitar totes aquestes bones idees i aplicar-les a una mobilitat on realment hi ha una necessitat no coberta i el mercat ja està suficientment desbocat, que és la de mercaderies", argumenta el directiu.

Transportar mercaderies on time
La feina de Nektria és senzilla de resumir: amb la solució RECShipping fan possible que el comprador digital pugui decidir quan i on vol rebre la comanda, el principal problema a resoldre per les ecommerces, que veuen com molts consumidors abandonen el carret de la compra quan no poden decidir quan serà el lliurament. "Una de cada tres entregues a domicili són fallides en un primer intent. Hi ha una gran incertesa de l'entrega de comandes d'ecommerce, amb la qual cosa es perden bona part dels avantatges de la compra online", al·lega Juncadella.

Amb la seva solució intenten resoldre la problemàtica, ja que una graella amb diferents franges horàries s'integra en dins del procés de compra al qual li han afegit una capa de pricing variable. Juncadella ho explica: "Veus diferents franges horàries i diferents preus perquè no totes les franges són iguals, ja que dividim el cost i la complexitat d'entrega entre diversos usuaris i a mesura que ells accepten aquestes propostes de descompte, estan contribuint a generar eficiències lògiques i estan enduent-se un descompte en la compra". Ells guanyen entre 25, 50 i 75 cèntims per cada lliurament i la botiga ho recupera cobrant una petita prima de preu en els consumidors que trien dia i hora.

Actualment, els usuaris de botigues online com Fashiop, Costalamel o Ulabox, amb els quals han reduït la ineficàcia del delivery i han aconseguit reduir-lo fins a un 2%, garantint compromís d'entrega i hora al seu operador logístic, normalment les catalanes Ara Vinc o Jets. Tanmateix, com també treballen a Madrid, treballen també amb Tipsa perquè "necessitem operadors de més gran abast, ja que ara ho estem fent amb operadors de Madrid i Barcelona però estimem que el 70% dels compradors online estan en aquestes dues grans ciutats".

La pugna per garantir una hora de lliurament la més pròxima possible al moment de la compra és un dels grans reptes del sector que, amb Amazon dominant el mercat, ha motivat que El Corte Inglés, entre altres, s'espavili. "Per a ells hi ha un enfocament basat en l'hora que et proposen, però nosaltres li donem la volta i deixem que sigui l'usuari qui triï quan ho vol rebre", insisteix Juncadella qui considera que la clau està en la gestió de l'estoc, no tant en el transport de la comanda. "La gent que fa promeses de lliurament en dues hores em fa gràcia perquè a vegades comprem una samarreta de la Xina i, per tant, difícilment t'ho podran portar en dues hores. Com dic no és tant un repte logístic com un repte d'estoc, d'on està el teu estoc", apunta.

Creixement i reconeixement
Però la seva proposta també treballa a l'offline, com han demostrat amb Casas, l'empresa de sabateries catalana. En les seves botigues, el comprador pot decidir si vol emportar-se el parell de botins que acaba d'adquirir o si, per contra, prefereix seguir comprant lliure de bosses i un transportista li acosta el producte a casa. Quan? Quan ell decideixi.

Ara, per acabar de consolidar el seu projecte empresarial, valorat en uns 6 milions d'euros, negocien amb diferents fons una nova ronda d'inversió en la qual esperen aixecar 2 milions d'euros per escalar un model que "ja s'ha demostrat és eficient i rendible", assenyala. També esperen tancar el contracte amb uns destacats supermercats nacionals i europeus que els hi pot atorgar la gestió de més de 1.000 comandes per lliurar en dia i hora.

L'equip de Nektria en el moment de rebre el premi del Crossborder Club eCommerce. Cedida

I tot en un gran moment, ja que al mes d'octubre Nektria ha guanyat el 5 min pitch EGI SAAS competition del Crossborder Club eCommerce, on es va premiar Nektria i RECShipping com la solució Software as a Service (SAAS) per eCommerce més innovadora d'Europa 2016. Un guardó que s'hi suma al recollit al juliol quan van rebre el Premi Fòrum d'Inversió, organitzat per Acció, al projecte amb més potencial d'innovació i internacionalització.