Startup
Next, la moto elèctrica amb 'ecommerce'
La startup alacantina llança un model de vehicle paregut a les clàssiques de combustible que només ven de forma online
Els vehicles elèctrics encara aixequen recels en una part de la població. On els carreguem? Quina autonomia tenen? Per què tenen eixe aspecte que pareixen trets d'una novel·la d'Isaac Asimov? Algunes d'aquestes inquietuds tracta de resoldre-les Next, una startup alacantina incubada a Lanzadera, l'ecosistema tecnològic de Juan Roig a València. Fa uns mesos va començar a rodar per les ciutats de tot l'Estat espanyol el seu primer model: la Next NX1, de la qual ja s'han venut més de 100 unitats des de la seua botiga online.
La primera moto que han col·locat en el mercat té una autonomia per a recórrer 65 kilòmetres sense emissions i està homologat com a ciclomotor de 49 c.c. Funciona amb bateries extraïbles, ultralleugeres i compactes que es poden recarregar des de la mateixa moto o bé en qualsevol endoll convencional -a casa, a la feina, al restaurant- amb un consum de 26Wh/km. Té una potència màxima d'1.7kW i pot arribar a una velocitat de 50 km/h. Es comercialitza des dels 2.199 euros i està disponible en tres colors: negre, blau i blanc.
Estefania Hernández, una de les cofundadores de l'empresa, explica que aquesta "naix de la competició" i de la mà d'emprenedors apassionats del món del motor i la tecnologia. Juntament amb Antonio Navarro va participar al campionat internacional Moto Student en 2016 amb patrocinadors que sufragaven les peces. Van guanyar el premi d'innovació. "Vam veure que no ho fèiem malament, així que vam decidir pegar el salt", afirma.
Van vendre la primera unitat en dues hores i ja treballen en un model de 125 c.c.
L'any següent van conèixer la resta de l'equip actual al Parc Empresarial d'Elx: els germans Xulei Xu, que s'encarrega de les finances, i Ben Xu, que dirigeix el producte i la fabricació. També es va afegir un dissenyador, que treballa a València, mentre que la creació de les peces i els motles s'externalitza a la Xina. El muntatge torna al País Valencià.
Amb l'equip actual, fan un estudi de mercat. "Decidim començar amb una de 49 c.c. per tantejar si realment existeix eixa necessitat de canviar a les motos elèctriques no contaminants. Al poc d'entrar a Lanzadera, descobrírem que era un projecte que atreia molta gent. Quan vam vendre la primera unitat dues hores després de llançar el producte, ho vam veure clar", explica Hernández.
El capital inicial va ser pràcticament zero, només "el necessari per poder constituir l'empresa". Això va ser possible perquè començaren a fabricar quan "l'acceptació del model era positiva" i perquè van comptar amb l'ajuda de Lanzadera, en forma d'oficines i tota l'ajuda necessària (suport, formacions, finançament, etc.). "El que hem aconseguit en un any l'hauríem assolit en moltíssim més temps si haguera depès de nosaltres", assegura Hernández.
La fundadora no amaga que a l'equip, el que l'entusiasma, és la competició. Per això ja estan treballant en un model de 125 c.c. que permetrà eixir a l'autovia en un parell d'anys. L'actual d'estil scooter, per la seua cilindrada, està pensada per a moure's principalment per la ciutat i per carreteres convencionals. Hernández explica que volien posar el seu "gra de sorra" aportant a la societat un producte amb acceptació "beneficiós per al medi ambient" per perseguir "l'eliminació dels combustibles fòssils".
Bateries extraïbles, disseny actual no futurista i venda online
En 2018 es van matricular a l'Estat espanyol 4.700 motos elèctriques, 31.100 a la UE i s'espera que les vendes d'aquest tipus de vehicles arriben globalment als 60 milions en 2024. Què diferencia la Next NX1 de les motos que ja es comercialitzen? Hernández assenyala com a avantatge principal el disseny, al qual s'han "esforçat molt": "A l'estudi de mercat que vam fer, descobrírem que la gent pensava que les motos elèctriques tenien un aspecte molt futurista. Per això hem buscat un estil de transició, per què el canvi al model elèctric no siga tan brusc". "Els dissenys existents eren massa futuristes i diferents dels quals hi havia al carrer", afegeix. Admet que el seu producte té "una línia minimalista i moderna", però "sense arribar a l'extrem" i intentant assemblar-se a les motos del carrer que funcionen amb combustibles fòssils.
Un altre aspecte diferenciador són les bateries extraïbles, que no tenen totes les motos elèctriques, i el preu. "Ens igualem als models similars de combustió. Som l'alternativa real a les motos de combustió", recalca, i assegura que la despesa de la factura de la llum, en comparació amb la gasolina, "no té res a veure" i és més econòmica.
També és destacable la forma de comercialització: Next només ven a través de la seua botiga online. Si bé és cert que tenen corners per concessionaris de les principals ciutats de l'estat, la compra només es pot tramitar de manera digital. "Teníem la incertesa de si funcionaria perquè és un producte de valor mitjà-alt, no és una samarreta. Teníem por, però hem intentat fer el procés el més fàcil possible i amb els corners, el consumidor pot emprar el mètode tradicional de veure-la, tocar-la i muntar-la. Després nosaltres la portem allà on diu el client: a la porta de casa, a la feina...", explica Hernández.
De moment, encara no tenen dades de facturació perquè han començat a vendre en 2019, però preveuen tancar l'any amb 300.000 euros. Ara estan centrats en el nou model de 125 c.c. i en la seua expansió internacional; ja tenen contactes per poder distribuir a Suïssa i Romania i la prova de foc serà a la fira internacional EICMA a Milà, on tindran un expositor i esperen obrir-se més portes en el mercat europeu.