Nuclio Weekend: un cap de setmana per parir una startup
La sisena edició del programa d’incubació de Carlos Blanco reuneix el millor talent per impulsar les startups més innovadores dels pròxims anys
L’Imagine Express ja ha demostrat que 5.000 minuts són suficients per emprendre. El Nuclio Weekend redueix encara més aquest temps i repta els emprenedors a fer-ho en només 48 hores. I les startups Housfy, Eelp!, Brokoli, Finteca, Verone i Typs són una prova que és possible. Però no són les úniques. El programa d’incubació de Carlos Blanco ha reunit aquests dies el millor talent per mostrar, ells també, que es pot emprendre en només un cap de setmana.
Un total de 51 emprenedors s’han citat aquest dissabte i diumenge a l’acadèmia de formació en noves tecnologies, Nuclio Digital School. Tots amb l’objectiu de ser un dels fundadors de la pròxima startup que l’inversor Carlos Blanco impulsarà des del Nuclio Venture Builder. "Durant mesos busquem les persones que tenen ganes d'emprendre i convidem els 50 millors a què vinguin a fer una espècie d'Operación Triunfo de cap de setmana", explica Blanco a VIA Empresa. Així, en cada edició del Nuclio Weekend, es treballen entre sis i set projectes de mitjana, dels quals acaben sortint al mercat un o dos, i en la majoria dels casos, segons Blanco, amb un equip que ha sortit del programa d'incubació. En aquesta sisena edició, han destacat dos projectes de l'àmbit proptech i healthtech.
Blanco: "Convidem els 50 millors emprenedors a què vinguin a fer una espècie d'Operación Triunfo de cap de setmana"
Precisament en això recau el Nuclio Weekend, en trobar els CEOs amb experiència i formar el millor equip fundador per crear una de les startups del futur. "La primera gran sorpresa va ser que el nivell de talent de la gent participant era extremadament alt i només pel fet de poder fer networking ja m'hauria quedat satisfet", recorda Jaime Jiménez, un dels participants de la cinquena edició del Nuclio Weekend i cofundador i CEO de Typs. Aquest any, els projectes que sortiran del venture builder se centraran principalment en sectors que apliquen la tecnologia en àmbits tradicionals, com el healthtech, fintech, foodtech, proptech, insurtech, SaaS, mobilitat i legaltech. Uns sectors i uns models de negoci que ja s’ha demostrat que funcionen en altres països i que Carlos Blanco i Maria Hidalgo, també cofundadora de Nuclio, volen portar a Barcelona. I és que com apuntava Blanco en un First Tuesday, “si fins ara el sector fintech liderava les inversions a Europa, en uns mesos ho farà el healthtech”.
Emprendre en només un cap de setmana
El Nuclio Weekend, que se celebra dues vegades a l’any, creix en cada edició i en les tres últimes ha rebut entre 2.000 i 4.000 candidatures cada una. Ara bé, des de la primera edició a aquesta darrera, Blanco detecta un "augment progressiu de la mitjana d'edat dels participants". I és que si el programa al principi va captar l'atenció de gent jove que tenia ganes d'emprendre, ara també s'apunten directius del voltant dels 40 anys que "decideixen fer un kit-kat en la seva feina per veure si troben un projecte starutp interessant". En aquest sentit, cada cop hi ha més directius d'empreses tradicionals i també directius de startups però que no són cofundadors que s'apunten al Nuclio Weekend per tenir un projecte propi. Aquest any, entre els participants hi ha hagut el fins fa poc director general de Coty Astor. Ara bé, el percentatge de dones en aquest programa se situa entre el 10 i el 20%, un fet que Blanco explica per "la realitat de dones emprenedores tecnològiques".
Per a Jiménez, "la dinàmica que segueix el Nuclio Weekend de proposar-te projectes que ja estan funcionant en altres països, triar-ne un i després deixar-te fer per treballar durant el cap de setmana és molt encertada". L'emprenedor, que ja havia estat CEO d'altres empreses com iContainers i va ser un dels impulsors també de Softonic, reconeix la importància de tenir perfils molt diversos dins d'un equip fundacional. Un fet que Nuclio Weekend potencia. "Com que en cada un dels projectes sempre hi ha diferents perfils de cada àrea, el cap de setmana es fa molt més productiu", afegeix.
Luis Feliu de la Peña és el CEO i cofundador de Verone, una startup de lloguer de joies sorgida de la quarta edició del programa. Per a l'emprenedor, "el Nuclio Weekend et repta a veure si sota pressió ets capaç de presentar un Producte Mínim Viable (MVP per les seves sigles en anglès) davant un jurat, en només 48 hores i amb persones que desconeixes".
Es pot emprendre en només un cap de setmana? Feliu de la Peña considera que el que realment es pot és tenir les primeres impressions de si el projecte pot encaixar i funcionar en el mercat o no: "És una primera presa de contacte". Però si funciona, és tot un èxit. En el cas de Typs, Jiménez afirma que un 80% del model de negoci que es va gestar durant el Nuclio Weekend s'ha mantingut cinc mesos després de treball en la startup. "El Nuclio Weekend és un exercici de recursos humans, que a nosaltres ens serveix per a conèixer als emprenedors i a ells els serveix per conèixer-se a un mateix i veure si realment estan preparats per liderar una startup", assenyala Blanco.
Ara bé, després del Nuclio Weekend la feina no s'acaba aquí, sinó que queden molts mesos de treballar per arribar a llançar el projecte al mercat. En el cas de Typs, si el programa va acabar un diumenge, Jiménez explica que el dimarts ja s'estaven reunint amb Carlos Blanco per veure com podien fer realitat la idea i el gener ja van constituir-se com a empresa. "Realment ha estat un procés molt ràpid", assenyala. De fet, la startup ja ha fet la primera implantació del seu producte en un client la setmana passada.
El millor talent per formar el millor equip
Tant Jiménez com Feliu de la Peña van entrar a participar en el Nuclio Weekend pels seus contactes previs amb Carlos Blanco. Una xarxa de contactes que permet portar a Barcelona el millor talent per impulsar les startups. L'inversor i fundador de Nuclio explica que es fa una convocatòria pública i oberta a tothom que vulgui participar en el programa, però al final ha de ser gent que ja hagi emprès abans o que sigui especialista en un dels sectors en els quals s'enfocaran els projectes d'aquella edició. "Si tu ets taxista i t'apuntes perquè vols emprendre, possiblement no t'agafarem perquè no ets el target", afirma.
Feliu de la Peña: "El Nuclio Weekend et repta a veure si sota pressió ets capaç de presentar un MVP davant un jurat, en només 48 hores i amb persones que desconeixes"
I en aquest punt precisament coincideixen els dos emprenedors, qui consideren que el fet de tenir perfils professionals molt diversos permet avançar molt en la idea de negoci en només un cap de setmana. Feliu de la Peña assenyala que el Nuclio Weekend permet "conèixer perfils professionals molt diferents dels quals és més difícil accedir si no estàs molt ficat en el món digital". Ara bé, a vegades l'equip no acaba d'encaixar i és per això que en el cas de Verone només Feliu de la Peña segueix entre els socis després d'haver sortit del programa d'incubació.
No va ser el cas de Typs, la startup impulsada per Jiménez i altres socis, que va ser un dels projectes que més va agradar entre els participants de la cinquena edició del Nuclio Weekend. Tant que el seu equip de treball estava format per 11 persones, quan l'habitual és que siguin entre cinc i sis. A Jiménez el que li va cridar l'atenció era que solucionava una necessitat actual del mercat a través d'una app i amb només dos clics: "Tothom ha tingut algun problema de liquiditat en la seva vida i la proposta de valor de Typs és molt clara i es pot explicar en 30 segons", assenyala. A més de tenir un model de negoci que ja se sabia que funcionaria, ja que "Nuclio el que fa no és inventar coses, sinó agafar idees de negoci que funcionen en altres mercats, sobretot als Estats Units, i les porta cap aquí", afirma Jiménez.
I és que el programa d'incubació de Carlos Blanco selecciona una sèrie de projectes i a partir d'allà troba els perfils adequats per llançar el producte. Com en el cas de Verone, un projecte per digitalitzar el sector de les joies que Blanco tenia al cap i pel qual va buscar a Feliu de la Peña, un emprenedor ja amb experiència en l'àmbit, perquè l'impulsés.
El mix ideal
De les sis edicions del Nuclio Weekend, Blanco assenyala que han sortit al mercat uns cinc projectes. Ara, a aquests cinc se sumaran algun dels treballats aquest cap de setmana. "Ha estat el Nuclio Weekend més igualtat de tots, amb gent als equips de molt nivell", destaca l'inversor. D'aquest cap de setmana han sortit tres projectes que són els millors perquè Nuclio llanci al mercat, però, aquest any curiosament les idees seleccionades pels emprenedors eren les que menys agradaven als inversors.
Jiménez: "Nuclio no inventa coses, sinó que agafa idees de negoci que funcionen en altres mercats i les porta cap aquí"
I és que, cada any, Blanco presenta davant diferents inversors de Madrid i Barcelona una llista de 15 projectes per al Nuclio Weekend, i aquests en fan un rànquing. Els vuit primers són els que després es presenten als emprenedors del programa, que n'acaben escollint sis. Però aquest cop, "dels tres millors projectes hi ha un que jo ja sé que als inversors no els agrada", reconeix Blanco. Llavors què passa? "Prioritzaré aquell projecte que també agradi als inversors, perquè tinc més probabilitat d'èxit", afegeix.
I és que per a crear una empresa, es necessiten tres coses: que la idea agradi a la comunitat emprenedora, als inversors i que també trobis l'equip idoni per a tirar-la endavant. Queda per veure en els pròxims mesos quin dels projectes de la sisena edició del Nuclio Weekend haurà aconseguit el mix ideal per a convertir-se en la pròxima startup d'èxit.