25
de Febrer
de
2017
Act.
25
de Febrer
de
2017
Amb 24 anys, Pep Gómez (Castelló, 1992) gestiona un fons públic-privat de 4,8 milions d'euros. Un fons de NUMA Barcelona, el programa d'acceleració impulsat per mVenturesBcn i la xarxa d'innovació francesa, destinat a startups en fase de creixement, que aquesta setmana celebrarà el primer Demo Day en el marc del 4YFN.
Durant quatre mesos, 10 startups de Portugal, els Estats Units, Anglaterra i Espanya han conviscut al costat del mar, al Pier 01, el Palau dels emprenedors de Barcelona, envoltades de mentors i inversors internacionals com Ali Partovi, asessor de Dropbox, Facebook i Airbnb o FranciscoPérez, cofundador de l'empresa Hawkers.
"Les startups de NUMA Barcelona van ser escollides d'entre més de 900 projectes de 46 països diferents; primer en vam seleccionar 250 i un comitè en va escollir 100. D'aquí n'hem acabat seleccionant 10", afirma el chairman de NUMA Barcelona, qui amb 19 anys va fundar Fever, una plataforma mòbil que selecciona propostes d'oci en funció dels interessos de l'usuari, que va aconseguir 25 milions d'euros d'inversió.
De fundador de Fever a responsable de NUMA Barcelona. Per què fas aquest canvi?
Feia quatre anys que estava a Fever. Durant els dos primers anys vam tenir la travessia del desert i després vam començar a fer rondes; primer de 3 milions, després de 8, de 12... Sóc una persona a qui li agrada iniciar projectes i fer-los créixer, captar talent, crear producte, però no m'agrada gestionar el dia a dia i la política. Com a fundador, m'espantava una mica deixar el dia a dia però la companyia ja estava professionalitzada. Ara sóc accionista majoritari de la companyia i membre del consell d'administració... Fever té una situació molt bona, som un equip de 80 persones entre Madrid, Londres i Nova York.
A Fever vau aixecar 25 milions d'euros. Com van ser les primeres rondes de capital?
Quan comences, el 90% dels inversors et diuen que no. Quan vam decidir que volíem créixer, al març del 2014, tothom ens deia que no, que si les unit economics no estan perfectes, com sé que això funcionarà en una altra ciutat, tens mètriques però no són suficients, estàs creixent molt però encara no ets escalable.... Jo no tenia un fast track com Numa o algun programa d'acceleració. Havíem de detectar perquè els primers inversors ens deien que no. Una negativa no és dolenta si va acompanyada d'uns arguments que t'ajuden a millorar. De fet és un regal, pots tornar al cap de cinc mesos i dir-li que ja ho has solucionat i que estàs a punt. L'inversor professional no vol veure un business plan, vol saber com soluciones un problema i com generaràs ingressos.
Els emprenedors de Barcelona diuen que és difícil aixecar capital de sèries A i series B. Els 100.000 euros arriben sols?
És cert, les rondes inicials no són complicades, després ja és més difícil. Per això a mi m'agrada treballar amb emprenedors que estan en la travessia del desert perquè són als que pots ajudar a créixer. Els que estan al principi llencen molts diners, t'equivoques, prova i error...
Fa 10 anys ningú sabia que era una incubadora o una acceleradora i ara n'hi ha una a cada cantonada.
És cert que és una tendència creixent però també és veritat que és un concepte que s'ha anat pervertint. De vegades confonem les acceleradores amb el lloguer d'oficines. Numa no és una acceleradora, és un programa d'inversió on pensem en el llarg termini i en passar temps amb l'emprenedor, per això el programa té 10 startups i no 30. Ens assemblem al que fa el fons nordamercià Andreessen Horowitz. Numa són diners amb instruccions. Al darrere hi ha un equip d'emprenedors que ha aixecat capital, entenem les necessitats de les startups.
Numa Barcelona.Cedida
Què li diries a un emprenedor que busca capital?
Les valoracions no importen al principi, el més important és qui és l'inversor, la persona. Crec que les companyies d'Internet es valoren per quants diners necessita l'emprenedor i com el puc motivar perquè continuï amb la mateixa passió i motivació que el primer dia. Hi ha inversors que no inverteixen mai si l'emprenedor no té la majoria de l'empresa perquè volen que l'emprenedor sigui qui té el poder. Un altre consell és que idealment si busques inversió, necessites tracció.
Què tenen en comú les 10 startups participants del programa?
Al programa de Numa tenim tant first time com second time entrepreneurs, tots ells són excepcionals, no és tan important el projecte com la persona. És a dir, són emprenedors que en algun moment de la seva vida tindran èxit, si no és amb aquesta startup serà amb una altra. Jo no confio en els CEO's professionals, els professionals contractats per liderar un projecte d'emprenedoria. Quan una startup és petita, el fundador és el més important de la companyia.
Un dels objectius del programa és que les startups aixequessin capital. Ho han aconseguit totes?
Sí, totes han aixecat capital, la que més ha aixecat gairebé 700.000 euros. Fins i tot hi ha business angels internacionals que abans no havien invertit a Espanya, com ara el vicepresident de growth de Twitter que ha invertit en dos startups d'aquí.
Com és mesura l'èxit d'una inversió?
Amb la generació de valor, tant en l'àmbit de retorn de la inversió com la part del pastís que t'has emportat. No has de pensar a vendre la companyia, has de pensar a créixer!
Durant quatre mesos, 10 startups de Portugal, els Estats Units, Anglaterra i Espanya han conviscut al costat del mar, al Pier 01, el Palau dels emprenedors de Barcelona, envoltades de mentors i inversors internacionals com Ali Partovi, asessor de Dropbox, Facebook i Airbnb o FranciscoPérez, cofundador de l'empresa Hawkers.
"Les startups de NUMA Barcelona van ser escollides d'entre més de 900 projectes de 46 països diferents; primer en vam seleccionar 250 i un comitè en va escollir 100. D'aquí n'hem acabat seleccionant 10", afirma el chairman de NUMA Barcelona, qui amb 19 anys va fundar Fever, una plataforma mòbil que selecciona propostes d'oci en funció dels interessos de l'usuari, que va aconseguir 25 milions d'euros d'inversió.
De fundador de Fever a responsable de NUMA Barcelona. Per què fas aquest canvi?
Feia quatre anys que estava a Fever. Durant els dos primers anys vam tenir la travessia del desert i després vam començar a fer rondes; primer de 3 milions, després de 8, de 12... Sóc una persona a qui li agrada iniciar projectes i fer-los créixer, captar talent, crear producte, però no m'agrada gestionar el dia a dia i la política. Com a fundador, m'espantava una mica deixar el dia a dia però la companyia ja estava professionalitzada. Ara sóc accionista majoritari de la companyia i membre del consell d'administració... Fever té una situació molt bona, som un equip de 80 persones entre Madrid, Londres i Nova York.
A Fever vau aixecar 25 milions d'euros. Com van ser les primeres rondes de capital?
Quan comences, el 90% dels inversors et diuen que no. Quan vam decidir que volíem créixer, al març del 2014, tothom ens deia que no, que si les unit economics no estan perfectes, com sé que això funcionarà en una altra ciutat, tens mètriques però no són suficients, estàs creixent molt però encara no ets escalable.... Jo no tenia un fast track com Numa o algun programa d'acceleració. Havíem de detectar perquè els primers inversors ens deien que no. Una negativa no és dolenta si va acompanyada d'uns arguments que t'ajuden a millorar. De fet és un regal, pots tornar al cap de cinc mesos i dir-li que ja ho has solucionat i que estàs a punt. L'inversor professional no vol veure un business plan, vol saber com soluciones un problema i com generaràs ingressos.
Els emprenedors de Barcelona diuen que és difícil aixecar capital de sèries A i series B. Els 100.000 euros arriben sols?
És cert, les rondes inicials no són complicades, després ja és més difícil. Per això a mi m'agrada treballar amb emprenedors que estan en la travessia del desert perquè són als que pots ajudar a créixer. Els que estan al principi llencen molts diners, t'equivoques, prova i error...
Fa 10 anys ningú sabia que era una incubadora o una acceleradora i ara n'hi ha una a cada cantonada.
És cert que és una tendència creixent però també és veritat que és un concepte que s'ha anat pervertint. De vegades confonem les acceleradores amb el lloguer d'oficines. Numa no és una acceleradora, és un programa d'inversió on pensem en el llarg termini i en passar temps amb l'emprenedor, per això el programa té 10 startups i no 30. Ens assemblem al que fa el fons nordamercià Andreessen Horowitz. Numa són diners amb instruccions. Al darrere hi ha un equip d'emprenedors que ha aixecat capital, entenem les necessitats de les startups.
Numa Barcelona.Cedida
Què li diries a un emprenedor que busca capital?
Les valoracions no importen al principi, el més important és qui és l'inversor, la persona. Crec que les companyies d'Internet es valoren per quants diners necessita l'emprenedor i com el puc motivar perquè continuï amb la mateixa passió i motivació que el primer dia. Hi ha inversors que no inverteixen mai si l'emprenedor no té la majoria de l'empresa perquè volen que l'emprenedor sigui qui té el poder. Un altre consell és que idealment si busques inversió, necessites tracció.
Què tenen en comú les 10 startups participants del programa?
Al programa de Numa tenim tant first time com second time entrepreneurs, tots ells són excepcionals, no és tan important el projecte com la persona. És a dir, són emprenedors que en algun moment de la seva vida tindran èxit, si no és amb aquesta startup serà amb una altra. Jo no confio en els CEO's professionals, els professionals contractats per liderar un projecte d'emprenedoria. Quan una startup és petita, el fundador és el més important de la companyia.
Un dels objectius del programa és que les startups aixequessin capital. Ho han aconseguit totes?
Sí, totes han aixecat capital, la que més ha aixecat gairebé 700.000 euros. Fins i tot hi ha business angels internacionals que abans no havien invertit a Espanya, com ara el vicepresident de growth de Twitter que ha invertit en dos startups d'aquí.
Com és mesura l'èxit d'una inversió?
Amb la generació de valor, tant en l'àmbit de retorn de la inversió com la part del pastís que t'has emportat. No has de pensar a vendre la companyia, has de pensar a créixer!