• Economia
  • Oscar Pierre: "L'opció crea la necessitat"

Oscar Pierre: "L'opció crea la necessitat"

Amb 23 anys, el CEO de Glovo, start-up finalista als Mobile Premier Awards, situa el delivery com un dels sectors amb més oportunitats i on l'economia col·laborativa ha ajudat a optimitzar els recursos disponibles

Oscar Pierre va començar a pensar en Glovo al conèixer l'economia col·laborativa
Oscar Pierre va començar a pensar en Glovo al conèixer l'economia col·laborativa
Aida Corón
16 de Febrer de 2016
Act. 16 de Febrer de 2016
Oscar Pierre, enginyer aeronàutic de 23 anys, és el fundador d'una de les start-ups del sector delivery amb més projecció internacional: Glovo. La seva aportació al mercat és un servei de missatgeria que triga un màxim d'una hora a fer la comanda, el que suposa un avanç molt clar respecte els terminis habituals d'entre un i set dies que ofereixen les companyies de transport tradicionals i els e-commerces.

El seu model de negoci, però, ara s'està mirant amb lupa. És un dels trets projectes catalans finalistes als Mobile Premier Awards que s'atorguen en el marc del Mobile World Congress. Una exposició mediàtica que els encaixa "com anell al dit", reconeix el CEO de la companyia, qui recorda que tot just aquest primer trimestre del 2016 es troben en fase d'establir el negoci a París. "Ens cal contactar amb molta gent de fora perquè s'uneixin a Glovo o perquè hi inverteixin", afegeix.

En només un any de vida, la start-up ja reparteix més de 10.000 comandes al mesamb els seus prop de 250 repartidors i compta amb 50.000 usuaris registrats. Tot un projecte que ha demostrat el bon olfacte empresarial de Pierre, qui després d'una estada a Airbus va preferir substituir l'estabilitat d'una empresa gran per l'emprenedoria.

Què vas veure a Airbus que et va fer emprendre?
A Airbus hi vaig estar durant l'estada de pràctiques al penúltim any de carrera, però ja em va servir per veure que no estava fet per grans companyies ni per les seves rutines. Més aviat, l'experiència em va fer veure que volia tenir el meu negoci.

De bon principi ja van sorgir idees que s'assemblaven al que és Glovo?
A l'últim any de carrera, vaig veure clar que volia acabar-la amb un projecte arrencat. En aquell moment estava als Estats Units i em van cridar l'atenció serveis com Airbnb i Uber, és a dir, tot el que tenia a veure amb l'economia. Em fascinava veure com la societat passa a ser més eficient amb els recursos que ja té i vaig veure un espai bastant clar en tot el que era missatgeria i mercaderies. Volia rendibilitzar el temps disponible de la gent, crear una plataforma que unís gent que sí que té temps, moto i mòbil, i que pot fer un encàrrec.

Com ha canviat la idea original fins a l'aplicació que coneixem ara?
Al principi vam sortir amb una app que simplement enviava paquets dins d'una mateixa ciutat, però vam saber adaptar-nos. Els primers mesos van ser molt d'aprendre, de saber què demanava la gent i vam veure que un 80% dels nostres volia que anéssim a comprar coses. Ens vam adaptar a això i vam oferir un servei per cobrir la necessitat que té la gent de què li facin encàrrecs.

Normalment s'apel·la a la restauració quan es parla de delivery. Per què no hem vist aquest auge en altres àmbits?
El sector del food delivery està molt explotat, i seguirà creixent tot i ser ja molt gran. Per a nosaltres és una mica la punta de l'iceberg de l'entrega a domicili. Estem veient un canvi de cultura on ja no demana només menjar, que òbviament és on hi ha més volum, perquè es menja tres vegades al dia; però la gent s'està acostumant a demanar qualsevol cosa i a aprofitar més el seu temps. És veritat que hi ha un canvi de cultura i és un sector on hem d'educar molt el mercat, però els resultats són molt bons.

Però l'e-commerce està creixent perquè la societat l'utilitza. No s'està autoeducant el client respecte a l'ús de l'entrega a domicili?
L'e-commerce ens ajuda molt, sobretot Amazon. Un dels seus projectes és començar a entregar el mateix dia, que ja ho fa als EUA i a Londres, i d'aquí a molt poc a la mateixa hora. Tot això et fa reflexionar si realment ho necessitem. Si Amazon ja m'entrega les coses demà, cal que m'ho porti en 60 minuts? Jo crec que no, però l'opció crea la necessitat. Ara quan veiem que una comanda triga 7 dies, diem que no. Glovo t'ho porta tot a la teva ciutat en una mitjana de 45 minuts.

Vist així, pot semblar que Glovo és més un servei per a empreses que no pas per a particulars.
Treballem per més de 250 empreses que ens utilitzen per fer enviaments interns o també per portar-ho als seus clients. Tenim botigues que mai han tingut delivery perquè no volen o no poden gestionar el servei i truquen a Glovo quan el client vol que li ho portin a casa. Però quasi tot el que fem és per a particulars, estem creixent molt en aquest servei al client final. El B2B no és el nostre target principal, està bé per volum, però el nostre focus és el client final.

Us definiríeu com un servei que optimitza el que ja fan les companyies de transport?
Quan un client o empresa ens utilitza, sí, però jo crec que Glovo va molt més enllà. Oferim un servei a l'usuari final que és molt disruptiu, mai algú havia anat a la teva pastisseria preferida i t'havia portat uns croissants un diumenge al matí. Però sí que és veritat que, com a missatgeria, som més tecnològics, econòmics i eficients que les grans empreses.

Les compres a través d'e-commerce han crescut un 15% anual en els últims quatre anys. És beneficiós o és una amenaça de cara a nous competidors?
Hi haurà un servei líder a cada ciutat, o fins i tot al món, els rivals sortiran tard o d'hora perquè és un mercat molt evident. Creiem que a Espanya som líders en el que fem i el nostre objectiu és seguir sent-ho. Per això estem centrats a créixer a Europa, és un mercat encara molt verd, una aplicació com Glovo no existeix enlloc, només a Londres han sortit iniciatives enfocades a B2C, i per això volem anar molt ràpidament. Aquestes empreses són fàcilment copiables i la barrera d'entrada més gran és la gestió de les operacions, perquè els repartidors, el 'glovers', són gent independent que es connecten quan poden i no els podem exigir res. El valor afegit que podrem tenir quan arribi el moment és el recorregut i usuaris que puguem sumar fins llavors.

En un any heu tancat dues rondes de finançament que sumen 2.140.000 milions d'euros. És una xifra elevada en tan poc temps.
Sí, l'última ha estat de 2 milions fa només tres mesos. Hi han participat dels fundadors de Tuenti Wallapop, Letsbonus i també el fons Cube Investments i The Crowd Angel, entre altres.

Què ha fet que tingueu el suport d'inversors potents com ells?
Primer, que és un mercat molt evident i que serà Glovo o que serà un substitut de Glovo qui guanyarà el mercat. I segon, que en poc temps vam demostrar el que busca un inversor: una execució ràpida. L'empresa es va constituir al febrer del 2015 i al juny del mateix any ja estàvem fent més de 50 comandes al dia i tota la tecnologia estava enllestida. Era ja qüestió de pensar en l'expansió. Jo crec que és la combinació d'un equip que sap executar de pressa i d'un mercat molt evident i gran.

Fa poc heu integrat el pagament a través del mòbil amb Zapper. Quins beneficis té ampliar serveis a partir de col·laboracions amb altres start-ups?
Et permet focalitzar-te en allò que saps fer bé i crec que això és el que ha de fer una start-up. Hi ha moltes iniciatives que fan coses interessants i en són experts, però els falta el factor delivery. Estem oberts a col·laboracions, sobretot amb empreses petites. En el cas de Zapper, ells tenen una cartera de restaurants, però no porten res a casa o a l'oficina; a nosaltres això ens va bé perquè sumem part dels seus clients.

Amb més disposició a col·laborar, seria més fàcil impulsar els projectes emprenedors?
Sí, tot i que s'ha de matisar. Col·laborar és bo, especialment, a escala local. Barcelona ja s'està posicionant com una ciutat emprenedora i tecnològica, i segur que està en el top 5 de capitals dels emprenedors que volen créixer a Europa i al món. Estem atraient moltíssim talent internacional, l'ecosistema d'inversors és més potent que fa uns anys i tenim el punt fort de tenir qualitat de vida. Potser alguns veuen com una trava el fet que a les companyies grans els costa més acceptar l'arribada de projectes, però nosaltres veiem que dediquen cada cop més recursos a la innovació i que reben millor les noves iniciatives.

Veurem créixer el nombre d'spin-off que sorgeixen dels departaments d'R D de les grans empreses?
Possiblement, és el que ha passat als Estats Units. Així que seria evident que aquí comencés a passar veient les tendències.

Moltes start-up es presenten sota el paraigua de l'economia col·laborativa, però reben crítiques dures perquè es basen en l'anomenada economia a demanda.
El terme economia col·laborativa és una mica relatiu. A mi no m'importa dir que som on demand i no som col·laboratius. El que sí que puc dir és que els glovers són independents a Glovo, es connecten quan volen, fan les comandes com ells volen i mai se'ls obliga a complir unes jorandes ni a agafar les comandes més dures o complicades. Ells trien sempre. El que sí que ens ajuda molt en aquest filtre de l'economia col·laborativa és que cada glover és com si fos un empresari perquè sap que quan acaba una comanda, l'usuari el valora; i sap que si fa un mal servei, les valoracions són negatives. Al final nosaltres l'únic que podem fer és garantir que tots els repartidors tenen bones puntuacions. La màgia de les economies col·laboratives i a demanda fan que, sense tenir treballadors, tots els peers donin el millor de si perquè estan reinvertint en la seva mini empresa.

Heu fet proves amb drones i us esteu preparant per quan hi hagi un marc legal estable. Quan els veurem repartint paquets?
Vam posar-los a prova una mica com a projecte de cap de setmana dels nostres developers perquè ens feia gràcia innovar. Quant al marc legal estem lluny, però té sentit que acabi passant. Si la llei va igual de ràpid que la tecnologia, acabarà passant, perquè ens faria ser més eficients. Tot i això, no es pot negar que cal millorar aspectes tecnològics com la seguretat dels drones. Imagina que el fas volar en una ciutat, si falla i cau, pot fer mal a una persona. Crec que la llei i la tecnologia avançaran en paral·lel.