Un viatge porta a un altre viatge. Almenys, així va ser per a Marc Coderch que va fundar Parc després d'acabar la carrera d'Economia, anar amb furgoneta del nord del Canadà fins a la punta de Mèxic i viure un parell de setmanes a Silicon Valley. "Va ser un viatge espiritual, de contacte amb la natura i d'enamorament amb el mercat digital", recorda. Ara, té una plataforma col·laborativa que permet llogar places de pàrquing a Barcelona entre particulars per un euro per hora. La reivindicació és prou clara: "A les ciutats sobren places d'aparcament".
El desert de Nevada, les muntanyes rocoses del Canadà o la filosofia de Silicon Valley van ser la primera llavor de Parc, que va néixer a principis de 2017. L'empenta decisiva va arribar, com no podia ser de cap altra manera, a l'entrada d'un pàrquing: "Estava 24 hores al dia obsessionat en crear una startup i al final em va arribar a les mans un comandament a distància de la porta d’un garatge que no funcionava, me'l vaig mirar i hi vaig veure el començament d'una història d’amor".
Coderch: "A les ciutats sobren places d'aparcament"
L'amor va sorgir del desengany d'un comandament que era un "desastre". De la idea inicial d'obrir la porta del garatge amb el mòbil va arribar l'economia col·laborativa de l'aparcament. Paper, boli, ronda de friends, family and fools de 10.000 euros i prototip.
Coderch va fundar Parc amb l'informàtic Àlex Bosch i al cap de poc, es va trobar pel camí tres amics (Guillem Casado, Albert Llebaria i Aitor Fernández) "versàtils i d'aprenentatge ràpid". Junts van programar la primera versió de l'aplicació a Barcelona. "El millor lloc per emprendre és aquell que coneixes", admet. Actualment, ja hi ha set treballadors i es troben sota el paraigua de Barcelona Activa i SeedRockets Angels de la mà de Jaume Gomà, CEO d'Ulabox.
176 Camp Nou per aparcar
Dos de cada 10 cotxes a Barcelona circulen perquè no troben lloc per aparcar al mateix temps que el 55% de les places de la capital catalana són propietat del veïnat i sovint estan buides. Segons el pla de mobilitat urbana de l'Ajuntament de Barcelona, són 421.000 places d'aparcament que equivaldrien en extensió a 176 Camp Nou. Encara més: aparcar a la ciutat costa de mitjana 3,13 euros.
Coderch: "La gent paga 50.000 euros per una plaça però no entén que pot guanyar diners cada cop que la deixa buida"
Segons el CEO de Parc, el sector del pàrquing està molt atomitzat, li falta digitalització i mou molts diners. Sobre la competència, assegura que "encara no hi ha cap aplicació operativa que ataqui directament la gran borsa d'actius sense rendibilitzar que són les places de comunitats de veïns". Amb les dades a la mà, defensa que uns poden guanyar temps i els altres, un segon sou que pot rondar els 300 euros al mes. "Les places al carrer no són el futur i la zona blava deixarà d'existir", remata. Un win-win col·laboratiu que vol seguir el camí exitós d'Airbnb, Blabacar o SocialCar.
N'hi ha prou amb descarregar-se l'aplicació i indicar la disponibilitat de l'aparcament. Alhora, Parc facilita la seva pròpia tecnologia IoT per convertir les places en un garatge domòtic "més segur, més sostenible i més econòmic". La factura és la següent: 70% pel propietari, 25% per la startup i un 5% pel fons de reserva de la comunitat. De moment, ja hi ha places disponibles a Poblenou i Les Corts.
Un garatge domòtic més segur
Les comunitats de veïns són "el principal coll d'ampolla" de la startup i és que es necessita una majoria simple per a la millora o modificació de l'equipació de l'edifici. Tot comença per un canvi de mentalitat: "La gent paga 50.000 euros per una plaça d'aparcament però no entén que pot guanyar diners cada cop que la deixa buida".
Tot i això, les principals preocupacions dels veïns passen pel sistema de seguretat i per l'ús de la porta. Coderch insisteix que mentre Amazon et permet duplicar un comandament per 30 euros, Parc identifica l'usuari i sap l'hora d'accés i de sortida a la plaça. "Un comandament físic és una gran escletxa a la seguretat del garatge", insisteix.
Coderch: "Un comandament físic és una gran escletxa a la seguretat del garatge"
I Barcelona, què hi guanya? El CEO ho té molt clar: disminuir el trànsit, eixamplar la classe mitjana, disminuir la necessitat de zona blava i verda i oferir així més carrils bici i bus de camí cap a la mobilitat sostenible. "Vull tornar-li a Barcelona tot allò que m'ha donat i no fa falta esperar a què vingui Califòrnia", afegeix.
La gallina de la fàbrica de Barcelona
Al llarg d'aquest quasi any i mig de vida, Parc ha aixecat 100.000 euros de capital privat de la mà de 19 inversors i preveu aixecar 400.000 euros més abans de finals d'any sota l'expectativa d'arribar a les 3.000 places d'aparcament. Entre els seus inversors, s'hi troben experts tecnològics de renom com el cofundador de MásMóvil, Christian Solli Nyborg, o l’antic CTO de Luckia, Alfonso Pedro.
De moment, l'objectiu no és convertir-se a curt termini en una empresa rendible sinó captar el màxim de places d'aparcament, omplir la plataforma d'usuaris i validar "la gallina dels ous d'or". Més endavant, ja arribarà el moment per parlar de marges, mirar el cost d'estructura o expandir-se a altres ciutats com Madrid, València, Milà, o París.
Per últim, Coderch defensa que "l'economia col·laborativa fa que la fàbrica de Barcelona estigui sempre funcionant", però encara hi ha moltes portes per obrir. El terrat, com a exemple, per instal·lar plaques solars o un hort urbà. Deia el Nobel de Literatura John Steinbeck que "no són les persones les que fan els viatges, sinó els viatges els que fan les persones".