• "Per engegar vaig posar tots els estalvis, tornar a viure amb els pares i a menjar de tupper"

"Per engegar vaig posar tots els estalvis, tornar a viure amb els pares i a menjar de tupper"

Glòria Molins, fundadora de Trip4real, la plataforma que ofereix activitats locals per a turistes a través de particulars, encara el 2015 com l'any de l'assalt al mercat europeu

Trip4real, amb Glòria Molins al capdavant, és un exemple d'emprenedoria liderada per dones
Trip4real, amb Glòria Molins al capdavant, és un exemple d'emprenedoria liderada per dones
Pau Garcia Fuster
03 de Gener de 2015

Viatjar és una de les grans passions de la humanitat. A l'hora de fer-ho, però, cadascú té la seva manera. Pels que busquen una experiència autèntica, de la mà de locals que els integrin realment, des del febrer de 2013 existeix l'opció de Trip4real. Glòria Molins (@molinsg), sòcia fundadora d'aquesta plataforma, va desenvolupar el projecte a partir de la idea de construir un punt de trobada per viatgers i locals que poguessin compartir un cafè i alguns consells.

Trip4real, però, ha estat i cada dia és més que això. Milers d'activitats proposades i organitzades per locals particulars s'ofereixen en aquesta plataforma, amb opcions per a tots els gustos. En aquesta entrevista amb VIAempresa, Molins repassa la trajectòria del projecte, les claus que han enamorat els inversors i les perspectives de futur. Un viatge real que acaba de començar.

En quin moment sorgeix la idea de Trip4real?
Duia set anys vivint fora, era a Sidney i ja feia temps que tenia ganes de muntar alguna cosa. Vaig començar a donar voltes a la idea de fer un web que posés en contacte viatgers amb gent local, perquè crec que no coneixes realment un lloc si no ho fas amb la seva gent, les persones són el més important. Al principi la idea era un meet for a coffee, tea or tips. Però poc a poc va anar agafant forma pensant que potser podien compartir activitats afines. Vaig deixar la feina i em vaig posar a treballar a buscar el nom, fer el pla financer i de negoci, dissenyar el web, etc. Tot això mentre viatjava durant sis mesos pel sud-est asiàtic i l'Índia, així que va ser bastant gratificant.

I un cop a Barcelona?
Mentre viatjava i tornava cap a Barcelona vaig estar definint-la. El primer va ser buscar algú que fes la plataforma tecnològica; i després demanar ajudes econòmiques i reclutar els primer treballadors, que han estat part de l'equip fundador. Vaig posar-hi tots els meus estalvis, vaig anar a viure a casa dels pares i menjava molts tuppers per acabar d'engegar-ho. Al principi vaig fer molt networking per recollir feedback sobre la idea, i amb els 75.000 euros de l'Enisa més els 20.000 que havia posat, vaig fer el web i l'equip i vam poder arrencar.

Heu tingut inversors de renom com Ferran Adrià...
Abans de llançar, quan no teníem ni oficina i treballàvem des d'un bar, pensàvem que posar l'activitat d'algú amb nom seria una bona manera de potenciar la plataforma. I el millor ambaixador que pot tenir el nostre país és el Ferran Adrià. Vam fer la feina d'anar-lo a conèixer i li vam presentar la idea. Li va agradar molt el fet que fossin microhistòries en una ciutat i en el món del turisme, del qual ell en sap molt. A partir d'aquí ens va dir que si més endavant fèiem una ronda d'inversió l'aviséssim. Tenia moltes ganes de sonar suport als emprenedors.

I al final es va animar...
L'anàvem informant de la bona acollida que estava tenint el projecte, i poc després ell, el Toni Segarra i el Luis Cuesta van entrar-hi com a inversors. Aquests diners ens van permetre seguir millorant fins que quan fèiem un any ens van conèixer els d'Airbnb, vam conèixer nous inversors i al maig del 2014 vam tancar una ronda d'un milió d'euros.

La recerca de finançament és el més complicat per a una start-up?
És bastanta feina, i més si no t'agraden especialment les finances. Però si tens una idea que té moviment i pot funcionar, no t'ha de costar tant. Òbviament, hi ha molts inversors per tot arreu i a vegades et tancaran les portes i altres te les obriran. Fins ara hem tingut un recorregut molt positiu en aquest sentit, i el nostre repte és fer un molt bon any per interessar un nou inversor l'any que ve que ens faci créixer encara més.

Què és el que convenç de Trip4real als inversors?
És una barreja de moltes coses. D'entrada, l'equip és molt important pels inversors; així com la idea i si es troba en un mercat i una tendència correcta. També són importants les possibilitats que tens de fer partnerships grans o fins i tot que et comprin. I és bàsic demostrar creixement. És igual que sigui de 1.000 a 3.000 o d'un a dos, però que es vegi que la idea creix. Que tots els clients que han passat per Trip4real tinguin una valoració molt positiva ens ajuda. Quan la gent descobreix aquesta manera de viatjar hi troba un valor afegit.

Valor afegit, un concepte habitual.
És que els inversors volen això: descobrir negocis que no només van facturant, sinó que tenen un futur per endavant. Nosaltres hem demostrat un creixement molt gran, ens hem posicionat com a súper líders al nostre país i ara ja hem obert Lisboa i properament Londres, París i Roma.

Com dius, un punt molt important pels inversors és el model de negoci. Quin és el de Trip4real?
Pujar activitats a Trip4real és completament gratuït, només cobrem en el moment que es compra aquesta activitat. Per tant, quan el local ofereix una activitat i fa una venda, Trip4real li factura un 14%. Per això també és positiu per a la societat, perquè més del 80% del benefici se l'emporta el ciutadà i no cap empresa ni intermediari.

En aquest sentit, us acosteu al món del consum col·laboratiu...
Formem part del consum col·laboratiu, però Trip4real és diferent. Al principi vam tenir algun problema amb els guies turístics perquè pensaven que els fèiem competència. En canvi, ara molts guies turístics oficials estan oferint activitats al nostre web i per ells és un canal més de venda. Tenim gent activa a la plataforma que està cobrant uns 1.000 euros extres al mes fent la seva feina. I no només això, també tenim empreses petites que potser tenen tours molt autèntics que és difícil trobar online perquè no poden fer grans inversions en màrqueting, i que a través de Trip4real aconsegueixen arribar a molta més gent.

Quantes activitats es poden trobar a Trip4real?
Ara mateix tenim més de 2.500 activitats a Espanya i unes 400 a Europa.

I quines acostumen a tenir més èxit?
Tenim activitats de tot tipus, i el millor de Trip4real és que hi ha de tot per a tots els gustos. Evidentment, les coses més nínxol tenen menys vendes. Però tenim des de visitar la Sagrada Família amb un apassionat de Gaudí, a fer una ruta de tapes amb una foodie apassionada de la gastronomia, o fer una excursió amb bicis vintage per Barcelona. També pots fer un tour pel Barri Gòtic amb un fotògraf que et fa les fotos i no t'has de fer el selfie. Hi ha activitats molt diverses!

Noteu estacionalitat en les reserves?
Sí que notem estacionalitat perquè ens dediquem al món del turisme. Tot i així, al ser una empresa en creixement potser no ens penalitza tant com a altres empreses que ja estan establertes. Però sí que es nota, vam tenir un juliol i agost molt bo.

Hi ha alguna cosa especial pel Nadal?
Tenim la part bona que tot i estar enfocats al viatger hi ha activitats tan maques que fins i tot la gent local les pot fer. Un barceloní també pot gaudir d'una ruta per la Barcelona Negra, o portar un xef a casa seva. Ara al Nadal hi ha molta gent que regala experiències i moments més que béns materials.

Sou a Lisboa i aviat a Londres, París i Roma. Com és fer el salt a Europa?
Hem fet un estudi molt exhaustiu i molt relacionat amb el que ens interessa del sector per saber el top 10 de ciutats europees on Trip4real pot funcionar. Hem començat amb quatre i poc a poc n'anirem sumant. La idea és que a finals del 2015 Trip4real sigui present a 10 ciutats europees amb continguts molt autèntics perquè tothom pugui viatjar d'una manera diferent.