"Silicon Valley no és per a tothom"
Pablo Pantaleoni, CEO i cofundador de Medtep, és segons Forbes un dels 30 joves menors de 30 anys en disposició de canviar el món des de l'àmbit del digital healthcare
El nom de Pablo Pantaleoni va ressonar amb força tot just començat el 2016, quan la revista Forbes el va incloure en la llista 30 under 30 en l'àmbit de Healthcare. És a dir, que és un dels joves que "estan canviant les regles de joc al món". Amb modèstia, assegura que tot i que hi aparegui el seu nom aquest és un reconeixement a tot l'equip, remarcant especialment la tasca del seu soci. Medtep ha tancat contractes internacionals amb grans empreses com Boehringer Ingelheim o Axa; i a Catalunya ofereix les seves eines a l'Hospital del Mar o l'Hospital Clínic.
La teva presència a la llista de 30 under 30 de Forbes us ha donat molta visibilitat. Com va anar?
És una història curiosa. Em va arribar un correu dient que algú havia donat el meu nom per optar a estar nominat a entrar en aquesta llista. La veritat és que pensava que era spam i no vaig respondre. Una setmana més tard vaig rebre un altre correu dient que quedaven quatre dies per aplicar i la informació que feia falta. Aleshores ens vam posar contrarellotge a completar les dades i al cap de dues o tres setmanes ens van dir que estàvem nominats a entrar a la llista. Em van dir que si estava a la llista m'ho dirien l'última setmana de l'any. I jo ni n'estava pendent perquè hi havia 15.000 nominats amb gent molt bona. L'última setmana de l'any no vaig rebre cap correu i ja no hi pensava, però el 4 de gener sí que el vaig rebre i m'ho vaig haver de llegir tres cops. La veritat és que ens ha ajudat molt, i tot i que aparegui el meu nom, això és un reconeixement a tota l'empresa i a tot l'equip.
No saps qui va ser el que et va proposar?
Sí, va ser el president d'Startup Health. Ell està ben connectat i va donar alguns noms d'emprenedors dels que estem en el seu programa. Però això ho vaig saber més tard. La realitat és que als Estats Units té molt prestigi aquesta llista. Jo tampoc no ho vaig comprendre fins més tard, parlant amb gent i veient qui escull els membres de la llista.
En què es tradueix a la pràctica formar-ne part?
Hi ha molts esdeveniments, ja siguin relacionats amb Forbes o no. Hem anat a Israel i a l'octubre hi ha un esdeveniment increïble a Boston. Però no només això. Et dóna peu a connectar amb gent molt interessant i t'obre un network en un entorn que normalment és molt tancat. El valor que t'aporta és incalculable, m'estimo més això que alguna aportació econòmica, ens ha obert moltes portes.
Foto: Jordi Borràs |
Heu traslladat la seu social de la companyia a Silicon Valley. Com va ser el moment de decidir fer aquest moviment?
Ens van convidar a algunes conferències als Estats Units i quan ets allà veus el que vol dir l'alineació entre mercat i producte. El mercat allà va més ràpid per diverses raons, i no només per un tema econòmic. Tot el que va obrir l'Obamacare ha generat moltes oportunitats i quasi el 80% del mercat de digital health, que és on som nosaltres, està als Estats Units. Som allà per estar molt pendents de cap a on va el mercat i la innovació. Tot plegat tenint en compte que som catalans, que la majoria de l'equip és a Barcelona i que tenim moltes operacions aquí i a altres parts d'Europa.
Així doncs, la decisió d'anar o no a Silicon Valley depèn del sector on operis?
Molts emprenedors em pregunten si han d'anar a Silicon Valley. Però alerta, Silicon Valley no és per a tothom. En el nostre cas sabíem que havíem d'anar als Estats Units però vam estar dubtant entre Boston, Nova York i San Francisco; i al final vam acabar aquí. Però Silicon Valley no és per a tothom. És un entorn súper competitiu i és molt car. Has d'estar preparat i saber el que fas. Crec que aquest equilibri entre tenir bona part de l'equip a Barcelona i també ser a Silicon Valley de moment és una decisió encertada per a nosaltres.
També heu entrat a l'acceleradora Startup Health, a Nova York. Com hi vau arribar?
Es defineixen com acceleradora, tot i que a mi no m'agrada gaire aquesta paraula. Són més un programa. Una acceleració té un principi i un final, però ells tenen un principi i no un final. És un grup d'empreses 100% de digital health. A nosaltres ens va anar molt bé perquè el mercat nord-americà és molt diferent del d'aquí, no el coneixíem. Formar part d'Startup Health ens va fer aquest canvi de xip, ens van ajudar a canviar la comunicació, posicionar-nos al mercat, ens van donar contactes amb clients i amb inversors... Ells s'han centrat molt en digital health i va ser una experiència increïble. Tot i que en realitat no hi vam estar físicament perquè són a Nova York. Però cada cop que hi vaig els visito.
L'última ronda de finançament que va tancar Medtep va ser de dos milions de dòlars. Quin tipus d'inversors buscàveu?
Busquem gent en contacte amb el sector sanitari, que ens pugui aportar know-how i que creu en el que fem. Crec que sovint una de les causes de la caiguda de les startups és que no hi ha un alineament entre els interessos dels inversors i dels emprenedors. En el nostre cas anem tots a una.
Hagués estat possible obtenir una injecció tan gran de capital si no haguéssiu fet el salt a Silicon Valley?
Vam tancar la ronda el juny passat i crec que sí, que la podríem haver tancat igualment. És veritat que ser a Silicon Valley ens fa estar en un mercat més exigent, on pots créixer més ràpid si ho fas bé però necessites més finançament. Però hem tingut inversors americans, mexicans, catalans i de Madrid. Vam estar negociant just abans d'aterrar als Estats Units, per tant crec que sí que l'hauríem tancat igualment.
El cert és que és poc habitual veure aquestes xifres en rondes de companyies catalanes...
Ho sé, no podem negar que el fet de ser a Silicon Valley i tenir-hi tracció et posiciona favorablement de cara als inversors. Però també estem veient startups catalanes que cada cop aixequen més diners aquí. Hem vist vendes, fusions... Això és el que necessita l'ecosistema català. Aquests moviments, sobretot quan es veuen casos d'èxit, permeten que els inversors vegin que això és possible. Silicon Valley és el que és pel moviment de fusions i adquisicions que hi ha.
Foto: Jordi Borràs |
Amb la teva experiència ja pots comparar l'ambient de Silicon Valley amb el de Barcelona. Com veus l'ecosistema emprenedor a Catalunya?
La veritat és que estic entusiasmat. Quan vam començar fa cinc anys l'ecosistema no estava tan madur com ara. Encara li falta molt, però cada cop veiem més empreses grans, rondes de finançament més importants, vendes com les de Privalia... Està creixent molt i, sobretot, l'està enriquint la col·laboració entre diferents empreses. No hi ha una altra manera de créixer, i iniciatives com la del Pier 01 al Palau de Mar afavoreixen aquesta connexió entre les diferents empreses, inversors, etc. Això és el que veig a Silicon Valley. Quan vam fer pública l'última ronda de finançament, una empresa del nostre sector ens va felicitar al seu web. Això aquí era impensable però estem canviant poc a poc aquesta mentalitat, que és la forma de créixer.
Què falta per tenir una empenta definitiva?
Aquesta cultura de sinergies. Crec que aquí l'emprenedor l'aprèn al llarg del temps. Si veus una altra startup que vol competir en el teu espai i estàs més pendent d'ella que de la teva empresa, malament. Els nord-americans, el que fan molt bé, és que tant se'ls en dóna el que fan els altres. Es focalitzen en la seva feina i arriben més lluny. Ens falta aquesta cultura i canviar la concepció sobre l'aversió al risc. Una startup té molt de risc! Jo també vinc de família de la indústria tèxtil, del creixement orgànic... però si tens un producte escalable amb el mercat definit, vés a per totes!
L'any 2012 deies que a Medtep volíeu ser "el LinkedIn de la salut". Encara ho creus?
Nosaltres vam començar com una història clínica compartida. El pare de l'altre cofundador, que és metge, tenia un problema per conèixer els antecedents del pacient, i aportant-hi una solució per això feia la comparació amb el LinkedIn de la salut. Era una manera fàcil d'entendre que es tractava d'un lloc on tenir tota la informació mèdica personal a l'abast. Avui seguim tenint aquestes funcionalitats, que són molt útils i els usuaris les utilitzen; però vam començar a evolucionar al veure com creixia tot l'ecosistema dels petits devices, les apps, i que ja sabem quant i per on corren tots els nostres amics. La gent cada cop s'està registrant més i els metges quan prescriuen un seguiment parlen d'hàbits de vida, d'exercicis, dietes, etc. No saben què fan els pacients entre visites. Així doncs, per què no contactar tota aquesta informació que ja està disponible amb les prescripcions dels metges? Vam veure que la gran necessitat era aquí i hi vam estendre el negoci. Avui el nostre core business ja és aquí i no tant amb la història clínica. De fet, avui estem integrats amb el sistema sanitari de Catalunya, però nosaltres oferim els nostres plans de seguiment. Per tant, sí que som un LinkedIn de la salut, però hem obert més el ventall!
Sou un exemple de com han d'evolucionar les companyies de la mà del mercat?
Això és el més important. Quan emprens has de tenir una ment oberta, perquè el mercat és molt canviant, sobretot quan està en ple creixement. Ofereix moltes oportunitats, però també molts reptes. L'educació i la salut en són bons exemples. Has d'estar al dia de tot i avui estem fent això. Tot i que crec que estem ben posicionats, no sé què farem d'aquí cinc o deu anys.
Foto: Jordi Borràs |
Queda alguna cosa a l'empresa del que deia el primer pla de negoci que vau elaborar?
És molt diferent! Però crec que això és bo. Si no fos diferent significaria que no ens adaptem al mercat. Recordant el primer pla d'empresa anàvem més a petites clíniques, vam començar per odontologia... Ens va anar força bé, però ens hem anat adaptant al mercat i ha acabat sent molt diferent.
És complicat en el dia a dia gestionar aquest canvi constant?
Al final no és tant canviar com anar adaptant el que tens. No crec que sigui complicat, sinó que és un tema de mentalitat. Tenim un equip magnífic que està obert a tots els canvis, i l'important és que el teu producte i el mercat vagin de la mà. Has d'estar atent al mercat i de vegades has de prendre decisions que no són fàcils. Si el mercat va cap a una banda, encara que ara et vagi molt bé el que fas ja has d'anar tirant cap allà. Si no, en el moment que el mercat arribi a aquest nou espai, fer el salt serà molt més complicat.
Medtep treballa en un sector, el de la salut, on sovint és un tabú dir que s'hi fa negoci. Com ho viviu?
La salut és primordial per a qualsevol persona. Al cap i a la fi, si no tenim metges ni serveis per oferir al pacient, és complicat. Que fem negoci? Nosaltres vam fundar Medtep per ajudar els pacients a millorar la seva qualitat de vida i aportar un seguiment millor de la seva malaltia. Nosaltres anem a dormir molt tranquils i molt contents cada dia perquè tenim molts testimonis de gent que ens diu que aquestes eines li han canviat la vida. Tenen un control total de la seva malaltia, no han d'estar pendents de tantes coses, no tenen episodis de crisis... Lògicament, tothom s'ha de guanyar la vida i nosaltres tenim un model de negoci molt transparent i crec que ens guanyem la vida de forma molt honesta. I sempre respectant la privacitat del pacient, és el principal usuari de la nostra eina i tenint en compte el rol clau que exerceix el metge en l'ecosistema sanitari.