
03
de Març
de
2015
Act.
05
de Març
de
2015
Silicon Valley, Tel Aviv, Los Angeles, Seattle, la ciutat de nova York, Boston, Londres, Toronto, Vancouver i Chicago. Aquests són els millors ecosistemes start-up del món, segons l'informe The Startup Ecosystem Report 2012, tenint en compte algunes d'aquestes variables: mentalitat emprenedora, finançament, talent, infraestructura i suport local. Saber quins són els millors llocs del món per emprendre és gairebé tan interessant com conèixer-ne les causes i preguntar-se quina posició ocupa Espanya, i concretament Barcelona, en aquest panorama global.
Des de principis dels anys 90, el sector tecnològic de Barcelona treballa per convertir-se en la referència del sud d'Europa, en l'escena internacional de la tecnologia. "Tenim mentalitat cultural, creativitat i innovació reflectida en l'arquitectura i les arts, i també tenim iniciativa empresarial", argumenta Lucas Carné, co-fundador i director general de Privalia, en el marc del 4YFN, el principal esdeveniment d'Europa per a inversors i emprenedors mobile que aquesta setmana té lloc a Barcelona. En opinió de Carné, "necessitem més start-ups per tenir més experiències i millorar la qualitat de les inversions".

'Barcelona Tech Ecosystem'
Privalia és una de les empreses amb més èxit d'Internet, que fa vuit anys, va escollir Barcelona per instal·lar la seva seu i que va tancar el 2012 amb un creixement del 32%. Worldsensing, Ulabox, Trovit i Wuaki.tv són també exemples d'èxit made in Barcelona. Tots ells participen en el debat Visions of Barcelona Tech Ecosystem, un tema on tothom coincideix en les fortaleses i en les mancances.
"És molt fàcil reclutar a un emprenedor de Rússia o Argentina i portar-lo a Barcelona perquè la ciutat té molts atractius", explica Jacinto Roca, CEO de Wuaki.tv. No obstant això, Roca assenyala que un dels handicaps de la capital catalana és "trobar inversors disposats a assumir riscos globals; aquest és el repte que tenim". Ho comparteix Jaume Gomà, CEO d'Ulabox, el supermercat online que va crear fa gairebé quatre anys aquest emprenedor de Barcelona, i que ara ja compta amb més de 25.000 clients. "A Barcelona és possible augmentar el capital en una primera ronda de 50.000 euros, el problema és quan necessites un o dos milions".
Per a Ignasi Vilajosana, CEO de Worldsensing, les mancances de Barcelona no només tenen a veure amb els venture capitals i el finançament, sinó que també està relacionat amb l'ecosistema empresarial d'Espanya: "És més un problema estructural, de no tenir grans companyies internacionals, que no pas un problema de diners". Vilajosana van muntar WorldSensing el 2008, juntament amb el seu germà i dos socis més, una empresa amb seu a Barcelona, i ara ja compta amb clients al Pròxim Orient i Moscou.
Les universitats han de canviar el 'mindset'
Desenvolupar un pensament creatiu i una actitud emprenedora és un dels reptes principals. Segons Gomà, "hi ha un buit important entre el que les universitats ofereixen i el que les companyies necessiten. Les start-ups es mouen molt més ràpid que les universitats, cal enllaçar els dos mons".
Iñaki Ecenarro, CEO de Trovit, el cercador internacional de classificats fundat el 2006 a Barcelona, va més enllà: "També hi ha un buit entre el que els graduats volen i el que les empreses necessiten. A Stanford un recent llicenciat vol crear el pròxim Google, aquí, un graduat en enginyeria vol treballar en una gran empresa".
Gomà aporta una solució: "Per què les universitats no estableixen més vincles amb les start-ups i expliquen els casos d'èxit?". "Necessitem explicar les nostres històries!", sentència Ecenarro.
Des de principis dels anys 90, el sector tecnològic de Barcelona treballa per convertir-se en la referència del sud d'Europa, en l'escena internacional de la tecnologia. "Tenim mentalitat cultural, creativitat i innovació reflectida en l'arquitectura i les arts, i també tenim iniciativa empresarial", argumenta Lucas Carné, co-fundador i director general de Privalia, en el marc del 4YFN, el principal esdeveniment d'Europa per a inversors i emprenedors mobile que aquesta setmana té lloc a Barcelona. En opinió de Carné, "necessitem més start-ups per tenir més experiències i millorar la qualitat de les inversions".

'Barcelona Tech Ecosystem'
Privalia és una de les empreses amb més èxit d'Internet, que fa vuit anys, va escollir Barcelona per instal·lar la seva seu i que va tancar el 2012 amb un creixement del 32%. Worldsensing, Ulabox, Trovit i Wuaki.tv són també exemples d'èxit made in Barcelona. Tots ells participen en el debat Visions of Barcelona Tech Ecosystem, un tema on tothom coincideix en les fortaleses i en les mancances.
"És molt fàcil reclutar a un emprenedor de Rússia o Argentina i portar-lo a Barcelona perquè la ciutat té molts atractius", explica Jacinto Roca, CEO de Wuaki.tv. No obstant això, Roca assenyala que un dels handicaps de la capital catalana és "trobar inversors disposats a assumir riscos globals; aquest és el repte que tenim". Ho comparteix Jaume Gomà, CEO d'Ulabox, el supermercat online que va crear fa gairebé quatre anys aquest emprenedor de Barcelona, i que ara ja compta amb més de 25.000 clients. "A Barcelona és possible augmentar el capital en una primera ronda de 50.000 euros, el problema és quan necessites un o dos milions".
Per a Ignasi Vilajosana, CEO de Worldsensing, les mancances de Barcelona no només tenen a veure amb els venture capitals i el finançament, sinó que també està relacionat amb l'ecosistema empresarial d'Espanya: "És més un problema estructural, de no tenir grans companyies internacionals, que no pas un problema de diners". Vilajosana van muntar WorldSensing el 2008, juntament amb el seu germà i dos socis més, una empresa amb seu a Barcelona, i ara ja compta amb clients al Pròxim Orient i Moscou.
Les universitats han de canviar el 'mindset'
Desenvolupar un pensament creatiu i una actitud emprenedora és un dels reptes principals. Segons Gomà, "hi ha un buit important entre el que les universitats ofereixen i el que les companyies necessiten. Les start-ups es mouen molt més ràpid que les universitats, cal enllaçar els dos mons".
Iñaki Ecenarro, CEO de Trovit, el cercador internacional de classificats fundat el 2006 a Barcelona, va més enllà: "També hi ha un buit entre el que els graduats volen i el que les empreses necessiten. A Stanford un recent llicenciat vol crear el pròxim Google, aquí, un graduat en enginyeria vol treballar en una gran empresa".
Gomà aporta una solució: "Per què les universitats no estableixen més vincles amb les start-ups i expliquen els casos d'èxit?". "Necessitem explicar les nostres històries!", sentència Ecenarro.