• Start-ups catalanes amb aspiracions internacionals

Start-ups catalanes amb aspiracions internacionals

La Generalitat de Catalunya impulsa el creixement exterior de 20 start-ups a través del Pla Esprint

Les start-up necessiten tenir projectes internacionals per créixer
Les start-up necessiten tenir projectes internacionals per créixer
Aida Corón
09 de Novembre de 2015
Act. 09 de Novembre de 2015

La salut empresarial de Catalunya demana tenir projectes sòlids que puguin traspassar fronteres. És una idea amb la qual moltes start-ups ja neixen integrada, pensen a crear productes i serveis internacionals i l'expansió es troba en els seus objectius a curt termini. Ara bé, plantejar tot això amb un negoci poc madur fins i tot al mercat nadiu, no és gens fàcil i té els seus riscos.

Fins a 20 empreses emergents catalanes han afrontat aquest repte durant el 2015 de la mà de la Generalitat de Catalunya. Ho han fet amb el Pla Esprint, un programa d'acceleració del creixement i del procés d'internacionalització que dóna suport als emprenedors en la investigació de mercat, creació de l'equip i reducció del temps d'expansió. Les empreses de nova creació que vulguin entrar beneficiar-se de l'ajuda, poden inscriure's per la propera edició fins al 11 de desembre.

Ajudar l'emprenedor novell
Un bon exemple de l'aplicació del pla es veu en la start-up Innoquant. La seva co-fundadora i CEO, María Fernanda González, explica a VIA Empresa que el producte tecnològic que van crear ja estava pensat per "fer créixer l'empresa a escala internacional". "Moca Platform té només un any de vida, però ja estem intentant implementar la nostra eina als mercats europeu i nord-americà", detalla.

Aquest projecte, però, no va néixer només amb el repte de créixer a gran escala, sinó que també ha sorgit de la mà d'emprenedors sense experiència. Per això, González revela que, a l'hora de crear una start-up amb aspiracions internacionals, és recomanable comptar amb mentors o programes de suport a l'emprenedoria. "Amb una visió externa, tot és més fàcil", afegeix.

Trobar el mercat adequat
Moca Platform és una eina de màrqueting de proximitat que ha d'ajudar a les empreses a conèixer a fons el seu target per crear campanyes personalitzades i més eficients. Es tracta d'una tecnologia pionera el món, una característica que la converteix en una eina idònia per plantejar el creixement del negoci arreu del món.

L'aspiració inicial de González era portar el producte a Europa i Llatino Amèrica, però a través de les recomanacions del consell d'assessors que assigna el pla a cada start-up, va incloure Silicon Valley com a destinació. Ja han establert els primers contactes a la zona i esperen iniciar les negociacions abans d'acabar el 2015, el que la co-fundadora assegura que no hauria sigut possible sense la cartera de contactes que ofereixen aquest tipus de programes i mentors.

Si la start-up tanca aquest any i el següent tal com preveu, la facturació passarà dels 200.000 euros del 2014 als 2 milions d'euros pel 2016.

Tenir els diners per fer la inversió
Call2World és un altre dels projectes que, donada la seva base tecnològica, ha apostat pel mercat estranger per consolidar l'empresa amb el programa.

En el seu cas, el país en qüestió és Colòmbia, on el country manager d'Espanya, Kiko Fábregas, assegura que ja havien destinat certs recursos: "Portàvem poc temps, però el programa ens ha ajudat a contactar amb les empreses i a gestionar l'expansió aprofitant el que ja teníem".

A més a més, el pla els ha servit per posar-se en contacte amb possibles inversors i plantejar la ronda de finançament que tenien prevista per ampliar el negoci. "Inicialment vam optar per aquesta ajuda per donar una mica notorietat i visibilitat a l'empresa", afirma Fábregas, "però al final també ha sigut important per repensar el negoci, plantejar-lo també com una consultoria de telecomunicacions, i preparar bé tota la informació que als inversors els interessa i escurçar la cerca de diners".

Crear un equip qualificat

"A l'hora de plantejar sols Colòmbia, ens fallava la part comercial, i això no ho vam veure fins que no vam tenir les opinions del consell assessor. La nostra directora comercial no acabava de funcionar i a través de les recomanacions vam trobar una persona perquè la substituís", revela el de Call2World. I és que trobar un bon equip és també un pilar fonamental per establir-se amb encert en un país.

Ara per ara, la quota de mercat a Colòmbia no és destacada. "Arribar als 1.000 dòlars a final de mes de facturació ja ens faria estar contents", apunta Fábregas, qui creu que a poc a poc i plantejant bé el creixement a Sud Amèrica poden arribar a consolidar la seva presència el 2016.

Reduir el temps d'expansió

A la companyia Atlantis IT també tenen poc recorregut, tant pel que fa al negoci com a l'experiència dels fundadors. Va néixer el gener de 2014 amb un equip de tècnics especialitzats en les tecnologies de la informació, però sense cap mena de coneixement sobre l'emprenedoria.

Precisament aquest perfil tècnic és el que, segons el director de la start-up, Ricard Soler, els diferencia: "Sabem buscar i proporcionar l'aplicació tècnica a les necessitats dels usuaris. Som propers a la gent i els escoltem, per saber com ha de ser una eina perquè li sigui útil". Es tracta d'un valor afegit que ha fet que empreses com Aigües de Barcelona, Cirsa o Linde ja confiïn el seu software, una llista de clients que volen ampliar amb la internacionalització a Colòmbia, Uruguai, Perú i Xile.

Concretament, Atlantis IT ha desenvolupat un software que permet fer més eficient la gestió de les flotesde vehicles de les empreses i que ajuda els particulars a tenir controlades mitjançant el geoposicionament de les seves motos i cotxes per evitar robatoris. És a dir, treballen amb companyies i alhora amb persones individuals, un servei doble que cap companyia sud-americana ofereix.

En aquest sentit, més enllà de subratllar els beneficis pel que fa a estratègia, promoció del negoci i reforç de la imatge, Soler assegura que la participació en plans d'impuls és útil per "establir contactes i iniciar amb més facilitat la internacionalització". "Tot i que és un procediment lent, el fet de saber ja a quines empreses pots adreçar-te o a quines fires anar per conèixer gent, fa que puguis retallar el temps necessari per expandir-te i fer-ho amb més garanties", apunta.