STARTUP
Fabricar cotxes amb impressió 3D
La startup Emes3D aplica la fabricació additiva en la cadena de producció del sector de l’automoció per reduir costos i terminis d’entrega
Imprimir peces d'avió en 3D, ajudar a fer prototipatges amb la fabricació additiva o fins i tot crear menjar en 3D. Aviat no hi haurà res que no es pugui imprimir. Precisament treballant en una empresa del sector de l'alimentació, Danone, va ser quan Ernest Bou va acabar d'adquirir tots els seus coneixements sobre aquesta tecnologia. En veure que no podia aplicar totes les seves habilitats en l'àmbit de la impressió 3D treballant per un altre, Bou i David Mestres van decidir embarcar-se en l'aventura d'emprendre. I durant el camí van trobar el nínxol de mercat perfecte per entrar en la fabricació additiva: utilitzar el 3D per millorar la fabricació de cotxes.
Emes3D aplica la tecnologia de fabricació additiva en els utillatges d’automoció, però el seu valor afegit és assessorar grans empreses en com fer servir aquesta tecnologia per millorar els processos de producció. “Vam acabar entrant en el món de l’automoció per la demanda que hi havia en el mercat, ja que és un sector molt potent i amb diners per invertir en noves tecnologies”, explica el cofundador d’Emes3D. La startup aplica la impressió 3D en els utillatges de l’automoció, ja que “aquí agafa molt sentit aplicar la fabricació additiva per reduir costos i terminis d’entrega”, afegeix.
La impressió 3D pot ajudar la indústria de l'automoció a reduir costos i terminis d'entrega de vehicles
Un exemple es troba en la cadena de producció dels cotxes. En els sistemes de frens, hi ha uns quatre milions de peces que han de passar un control de qualitat, i això es fa a través d’utillatges. Fins ara, aquests utillatges estaven fets d’alumini, cosa que feia que fossin molt cars i que es triguessin dos mesos a fer el control. Gràcies al 3D, la startup permet reduir aquest temps i incrementar la producció anual. Una altra aplicació de la tecnologia d’Emes3D és en peces de sèries curtes, com una plaqueta. Emes3D compta amb 24 impressores 3D, algunes comprades i algunes dissenyades pels mateixos emprenedors.
La startup, que ja treballa amb diverses empreses d’automoció de Catalunya, assegura que també pot aplicar la seva solució a altres sectors com el packaging, la indústria aeronàutica o l’electrònica. Actualment ha portat a terme més de 1.500 projectes, la majoria en el sector de l’automoció, ja que han trobat un nínxol de mercat a explotar en els utillatges i les peces petites.
“Avui en dia hi ha molta competència en el mercat de la impressió 3D, sobretot en aquells models de negoci que es basen en imprimir peces per a un tercer”, assenyala l’emprenedor. De fet, aquesta era la idea inicial de Bou i el seu altre soci, David Mestres quan van iniciar el projecte. “Ràpidament ens vam adonar que ens havíem de desmarcar d’aquesta línia de negoci perquè hi havia poc valor afegit i es basava en imprimir la peça més barata per al client”, afirma Bou. És per això que s’han enfocat més en la part de disseny de peces i de projectes on la impressió 3D pot tenir noves aplicacions.
La impressió 3D: un nou món d'oportunitats de negoci
Tant Bou com Mestres ja tenien experiència en el món del 3D. Mestres es va embarcar en un projecte de fabricació additiva des que va acabar la universitat i es dedicava a imprimir peces per a empreses. D’altra banda, Bou va treballar per Danone i d’altres empreses. Ara, porten un any impulsant el seu projecte emprenedor. La startup s’ha finançat de moment només amb recursos propis i amb els ingressos obtinguts arran de la seva pròpia facturació (tot i que no volen donar xifres). No obstant això, “ara comencem a plantejar l’opció d’obrir-nos a finançament extern perquè el negoci té moltes possibilitats per créixer i amb els recursos propis no arribem”, reconeix Bou.
Bou: "Avui en dia hi ha molta competència en el mercat de la impressió 3D"
És per això que els pròxims objectius d’Emes3D són acabar de validar la seva tecnologia amb grans companyies i que la seva solució sigui acceptada de forma majoritària per la indústria. “La tecnologia està preparada, però una altra cosa és que tingui acceptació en el mercat”, afirma. I per això cal també donar-se a conèixer més quant a marca i empresa.
En aquest sentit, la startup participarà en l’Advanced Factories, que se celebra del 9 a l’11 d’abril a Barcelona, amb l’objectiu de trobar nous clients i també inversors. “Ens hem adonat que participant en fires d’aquest estil, com també vam assistir al clúster de l’automoció, ens permet arribar a molta gent alhora i donar a conèixer la nostra visió i explicar tot el que pot millorar la impressió 3D en la cadena de producció”, conclou l’emprenedor.