XXX Trobada Empresarial al Pirineu
Les startups escalen els Pirineus
Una taula rodona sobre les firmes de nova creació en el marc de la XXX Trobada Empresarial al Pirineu de la Seu d'Urgell constata que la fórmula empresarial té bona salut per la seva capacitat d'assumir riscos i adaptar-se als entorns canviants
Saben el que és viure constantment en la incertesa i en les dificultats que suposa aixecar una empresa en moments de crisi econòmica. Aquesta afirmació de la periodista Mariona Dinarès va servir per iniciar una taula rodona sobre les startups, que es va estrenar a la XXX Trobada Empresarial al Pirineu de la Seu d'Urgell. En un sector a l'alça, on la tecnologia i la immediatesa tenen un pes important, els ponents tenien la missió de convèncer de les bondats de la seva companyia en només cinc minuts. I de pas, potser algun empresari s'hi fixava i es decidia a invertir diners.
Desenvolupar la idea, analitzar la seva viabilitat, cercar finançament i intentar créixer ràpidament. Aquest podria ser el cicle de vida d'una startup. Normalment, sempre estan vinculades a centres tecnològics o universitaris. És el cas de Dietary Molecular Diagnostics, firma lleidatana que va començar com una spin-off del Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida (PCITAL). El seu conseller delegat, Elias Daura, va revelar que a principis de l'any pròxim presentaran Fit B, un test que permet comprovar el metabolisme d'una persona mentre fa esport amb només una gota de sang. "En relació a la competència ens diferenciem que els nostres tests són genètics i oferim pautes i recomanacions alimentàries". L'alimentació i la salut sempre són dos àmbits seductors pels futurs clients.
Salut i estalvi econòmic
L'estalvi econòmic acostuma a ser un indicador de la idoneïtat d'una firma. I si aquest es produeix en el sector mèdic i s'acompanya d'una millora en les condicions de vida, les portes s'acostumen a obrir. O això és el que li ha passat a Moirai Biodesign, ubicada al Parc Científic de la Universitat de Barcelona, que ha ideat solucions mèdiques per escurçar l'obtenció de resultats de proves com els hemocultius de cinc dies a només tres hores. El seu CEO, Amadís Pagès, destacava que "aconseguim estalvis a la Seguretat Social de 10.000 euros per pacient, a més d'una reducció de la mortalitat per la precocitat en el diagnòstic".
Moirai Biodesig acaba d'iniciar una ronda de finançament i fixa el 2022 com l'any de la seva consolidació. La firma està formada per un grup de científics experts en biomedicina. El seu objectiu fundacional: millorar la salut de les persones a través de la tecnologia. El 2016 ja van dissenyar un test que detectava la leucèmia de la mateixa manera que una dona comprova si està embarassada.
El personal shopper digital
Ajudar les persones també és l'impuls que persegueix Vudoir, una startup que es defineix com "un personal shopper digital que orientem i assessorem els clients en les seves compres en línia". La seva CEO, Alina Franco, admet que està pendent de les seves necessitats és una de les obsessions que tenen com empresa.
Vudoir s'ha convertit en una xarxa social, en la qual els consumidors demanen una segona opinió durant el procés de compra. Mitjançant un xat, els usuaris d'una comunitat donen el seu punt de vista sobre l'operació. La iniciativa es fa possible a través d'una plataforma d'ecommerce. L'any passat, la companyia va aconseguir 300.000 euros en una ronda de finançament i va implantar la seva tecnologia al servei de comerç electrònic d'El Corte Inglés.
Acabar amb la por de parlar en públic
"Un 95% de vostès són clients potencials nostres". Qui es pot resistir a una tecnologia que proposar millorar les presentacions en públic. És la iniciativa que planteja ActitudPro amb la seva aplicació Bechiara. El seu soci director, Jose Martrat, assenyala que "hem trobat una solució tecnològica a través de la realitat virtual, que no només està enfocada a l'oci, sinó també a l'àmbit laboral".
Bechiara resol un problema que pateixen alguns professionals i directius a l'hora de comunicar en els seus discursos públics. La resposta és una aplicació de realitat virtual que utilitza la intel·ligència artificial. Amb l'aplicació i unes ulleres de realitat virtual, la persona pot practicar les seves intervencions en 24 escenaris diferents. L'aplicació, que es va presentar el febrer de 2018, ja la fan servir empleats d'Endesa, el Banc Santander o el BBVA a les seves conferències.
L'ecommerce amb realitat virtual
Tots ho acabarem fent. Comprant en línia, però veient i coneixent els productes a través de la realitat virtual i augmentada que ens proporciona un dispositiu mòbil. És la raó de ser de la startup Pangea Reality. Roger Pastor, un dels socis fundadors, explica que "podem construir un display d'un producte en pocs minuts, dissenyant la representació gràfica sobre un model 3D, que recrea el seu aspecte final". A més, el programa permet ubicar la imatge i simular l'espai que ocuparia a la realitat.
La companyia justifica la seva idea per la necessitat de "convertir un dels processos més complicats per als equips comercials i de màrqueting en una tasca senzilla i àgil". De nou, la millora de la vida de les persones es troba en el punt de mira.
El Netflix de la salut
Després de presentar-se com "infermera, freak i gamer", la consellera delegada d'Indiehealth, Anna Sort, ja ho tenia tot fet. Sort va defensar durant la seva presentació de cinc minuts que "la salut assistida a través del mòbil serà similar al sistema de Netflix". D'aquí a tractar de millorar la salut intestinal només hi ha un pas.
El futur que dibuixa Sort implica que les persones monitorin el seu estat de salut i puguin fer-se un autodiagnòstic, "el que facilitarà una atenció mèdica escalable i més efectiva". Així, el model sanitari incorporarà conceptes com la subscripció, igual que ja ho fan els continguts audiovisuals.
Cinc minuts donen per molt. A part de comprovar que les startups ja no només són una necessitat, sinó gairebé una condició obligatòria per crear un nou projecte empresarial, també acaben erigint-se en un exemple paradigmàtic de com orientar-se al client, focalitzar-se en les seves necessitats i ser capaces de donar-li la volta al model de negoci en un parpelleig. Paraula d'emprenedor.