• Afterwork
  • Taxistes i hotelers en peu de guerra

Taxistes i hotelers en peu de guerra

La polèmica amb l'app Uber i la plataforma Airbnb és un exemple de la confrontació de dos models econòmics sacsejats per la incidència de les noves tecnologies

Un taxi ple de pintades contra l'app
Un taxi ple de pintades contra l'app
Neus Navarro
17 de Juliol de 2014
Act. 17 de Juliol de 2014

Internet transforma usos, costums i ara també models de negoci. El fenomen del consum col·laboratiu ha arribat amb força a l'Estat espanyol en sectors com el de la mobilitat, amb l'exemple de Blablacar i Uber, i el de l'allotjament, amb Airbnb; tres plataformes d'èxit que aquest dijous celebren el Dia Internacional de la Col·laboració (#iCollDay).

No obstant, com tot modeldisruptiu ha generat polèmica. Les últimes setmanes, desenes de taxistes han sortit als carrers de Barcelona, i d'altres ciutats espanyoles, per manifestar-se en contra d'Uber, una aplicació de mòbil que, segons defensen, els fa competència deslleial.

En paral·lel, els hotelers catalans han aconseguit que el govern de la Generalitat imposi una multa al portal Airbnb pel lloguer d'apartaments turístics il·legals. Des dels sectors crítics afirmen que tant Uber com Airbnb, operen en l'anomenada economia submergida: no paguen impostos i compten amb menys obligacions que ells, malgrat oferir un mateix servei.

Uber i l'enutjament dels taxistes
Fa uns dies, convocats per l'associació Elite Taxi Barcelona (@Elite_TaxiBcn) els conductors han recorregut el centre de la ciutat comtal per mostrar la seva disconformitat. En declaracions a l'agència EFE, el seu portaveu, Juan Cesmas, assegura que la veu del taxi "està arribant on no havia arribat mai". La seva amenaça és la de continuar amb les mobilitzacions per exigir al Govern espanyol que no concedeixi l'autorització a Uber, qui fa d'alternativa als taxis tradicionals, per seguir amb la seva activitat. 

Per contra, el responsable d'Uber a la regió nord i oest d'Europa, Pierre-Dimitri Gore-Coty, afirma que Uber vol fer "més fàcil la vida de la gent que viu a Barcelona" i aportar més alternatives "en un mercat que no ha estat revolucionat durant anys". Tanmateix, el directiu d'Uber ha afegit que les ciutats intel·ligents han d'estar obertes a l'ús de la tecnologia i acceptar el canvi que comporten els nous temps, una reflexió amb la qual coincideix el professor de màrqueting d'Esade, Josep Maria Galí (@JMGalizard). "Aquesta és una reconversió on moltes coses surten fora del mercat i les tecnologies substitueixen altres que s'han quedat antiquades. És una revolució positiva", apunta Galí.

Les reflexions de Galí van més enllà: "Gràcies a la revolució tecnològica estan emergint necessitats que té la gent amb maneres innovadores, que suposen molt menys cost i que, a més, la situen en una òptica de diferenciació entre proveïdor de servei i usuari. Això és una autèntica revolució industrial. Anirà passant en tots els sectors en el moment que hi hagi algun que tingui la imaginació d'aplicar les noves tecnologies buscant una solució diferent", afegeix.

La multa a Airbnb
El cas d'Airbnb i el gremi d'hotelers, on també entra en joc l'Administració catalana amb la multa econòmica a la plataforma, és un altre exemple de la convivència d'aquests dos models i modes de fer negoci. La diferència entre ambdós està en el mode d'utilitzar, i aplicar, la tecnologia.

Segons ha explicat el Govern, la multa imposada a Airbnb pel Govern català és perquè s'ha detectat que els habitatges que s'intercanvien al web no estan inscrits en el Registre de Turisme de Catalunya. El Govern català considera que la seva activitat suposa "una competència deslleial" amb la resta del sector i per això els ha imposat la sanció màxima: 30.000 euros. Una mesura que ha estat celebrada des del Gremi d'Hotels de Barcelona. El seu president, Jordi Clos, ha apuntat en una roda de premsa que els apartaments ofertats a través del web "són un perill, generen competència deslleial i no contribueixen amb la taxa turística".

Regular el consum col·laboratiu
Com a replica a les crítiques que han fet arribar alguns usuaris al Govern, el conseller d'Empresa i Ocupació, FelipPuig, ha assegurat aquest dimecres que la Generalitat "no vol frenar" projectes com Airbnb o Uber, però ha reclamat que aquests negocis s'han d'adaptar a "les reglesdejoc establertes per tothom". Segons Puig, "no es poden promoure allotjaments turístics sense la qualitat, la seguretat o el registre que s'exigeix a la resta. Una economiaordenada permet el desenvolupament de l'economiacol·laborativa, però basant-se en una oferta de qualitat".

"L'Administració ho hauria d'intentar regular, mirant la cadena de valor i intentant reintegrar aquest negoci dintre de l'economia regular, però ara no ho pot fer perquè aquest no és un tema ni tan sols espanyol, és un tema global", apunta el professor d'Esade.

El que és cert és que la globalització, de la mà de la revolució tecnològica, està modificant el comportament dels usuaris, dels compradors i dels consumidors. Airbnb neix als EUA i opera, a més de Barcelona, a ciutats com Nova York, París i Londres, amb més de 600.000 allotjaments arreu del món. Exemples com aquest s'uneixen al carsharing, un altre cas que també ha generat polèmica darrerament. On estigui la tecnologia, estarà també, per descomptat, el progrés. I amb ell, el canvi.