Conèixer el món. Veure els paisatges més inhòspits, els monuments més icònics, veure el lifestylede cada ciutat, les entranyes de cada societat. Som molts els que ja fa temps que no viatgem d'hotel en hotel ni ens agrada descobrir les ciutats amb les clàssiques guies turístiques; sinó que descobrim llocs nous a través de la gent que hi viu.
Durant la penúltima visita dels Dreamers d'Imagine hem visitat Copenhaguen, Londres, Milà i unes altres deu ciutats. Hem vist com viuen els locals en cada una d'aquestes grans capitals i, fins i tot, hem compartit una estona de sofà a cada casa.
Tot això sense sortir de San Francisco i en menys de dues hores, des de la seu d'Airbnb. Probablement les oficines més espectaculars que hem vist mai. Un ambient extremadament cool, amb sales open space, gent molt amable unes sales de reunions que emulen algunes de les cases que es poden llogar a través d'aquest web i que és el que et permet viatjar a Londres o Milà sense sortir de l'oficina. En definitiva, viure l'experiència dels usuaris d'Airbnb a la feina o que el treballador se senti com a casa.
Sí, Airbnb són, en la meva opinió, les oficines més espectaculars que hem visitat durant aquesta aventura a Silicon Valley. No són només les recreacions d'algunes de les cases que es lloguen al site… També hi ha la sala amb la història de l'empresa; el servei de correus intern per enviar postals a qualsevol oficina internacional o fins i tot dins la mateixa seu de San Francisco per donar les gràcies a qualsevol treballador; esdeveniments en què es reuneixen els 400 treballadors internacionals; o la principal meeting room, que recrea la War Room de la película Dr. Strangelove. Increïble.
D'on ve tot aquest bon ambient? Òbviament, en primer lloc, destaca l'èxit de l'empresa amb més de 34.000 ciutats i 190 països. Però darrere d'aquest èxit hi ha una filosofia de vida: el sharing economy, on un propietari pot llogar el seu espai a un altre individu. Un sistema econòmic Peer to Peer que aprofita el valor que Internet atorga a l'usuari i un estímul per a l'economia local de moltes famílies i regions geogràfiques.
Fins on arribarà aquest model econòmic encara no ho sabem. De moment intenten fer front a alguns dels conflictes que tenen amb les administracions públiques que es plantegen regular el sistema, amb proves a la ciutat americana de Portland perquè els llogaters paguin els impostos corresponents a l'ingrés que generen.
La visita a Airbnb ens demostra el poder creatiu i la capacitat d'adaptar-se als temps, que donen la competitivitat i el liberalisme (tal com explica Neil Fergusson a Civilization) i, conseqüentment, la importància de cuidar-la encara que als lobbies no els hi interessi.
Un dia a Airbnb
VIAempresa acompanya els dotze joves emprenedors del programa Imagine, a les visites que fan a les seus d'empreses de Silicon Valley. Aquest dijous al 'headquarters' d'Airbnb, de la mà del 'dreamer' Albert Castelltort Mikkelsen
31
de Juliol
de
2014