El menjar, i més particularment el sushi, està de moda. I és tendència tant pels qui es proclamen foodies com pels qui volen muntar el seu propi negoci. Així és com la Sara Serantes, a qui de ben petita ja li picava el cuc de l'emprenedoria, va decidir-se a muntar Sushifresh, une-commerce de cuina japonesa que elabora i envia a casa del client les comandes.
La start-up destaca per presentar-se com una botiga online i no com un restaurant convencional, però també per oferir un producte responsable amb el medi ambient. Després de dos anys d'experiència, enceten ara l'aventura d'obrir el segon local i d'explorar nous horitzons com les food trucks.
Sushifresh serà, a més a més, un dels ambaixadors de l'emprenedoria en alimentació al BizBarcelona. Un segment del mercat on, segons Serantes, "l'experiència de l'usuari, i no només el producte, és important". I això significa una bona imatge del negoci, un disseny atractiu del web i un producte i packaging prou bons perquè "elements com l'ambient de restaurant, que no acompanyen, no vagin en detriment de l'experiència".
De Nova Zelanda a Barcelona
La història de la Sara, però, no es redueix només a Sushifresh, sinó que és el relat d'una mare emprenedora.
Tot va començar el 2009, quan la crisi va fer que aquesta professional del màrqueting es plantegés fer les maletes per anar a Nova Zelanda a conèixer una nova cultura. Allà va descobrir el que descriu com "petits negocis que feien sushi artesà i que tenien molt bona acollida", els que van inspirar la companyia de servei a domicili.
Les peces de sushi estan fetes al moment i de manera artesanal. Sushifresh |
De pares empresaris, Serantes reconeix que és "un cul inquiet" i assegura que no creu en "les jornades interminables en què s'ha de fitxar, formen un sistema horrible". Per això, va tornar a Barcelona amb el projecte emprenedor en ment, tot i que amb alguns handicaps al davant: "Era jove, tenia només 25 anys, estava embarassada i no tenia diners. Era inviable". La decisió va ser posposar-ho temporalment.
A la recerca dels 50.000 euros
Entre les proves més difícils que cal superar per emprendre hi ha la de trobar finançament. "Després d'estar tres mesos a jornada completa amb el pla d'empresa, amb el suport de Foment Emprèn, i d'aconseguir un informe de viabilitat econòmica per la Generalitat, pensava que els bancs em rebrien d'una altra manera", recorda Serantes amb un to irònic, ja que la resposta va ser tan negativacom ho hauria estat sense presentar cap documentació.
"Ni la banca tradicional, ni microcrèdits, ni l'ICO, ni l'ICF..." enumera aquesta emprenedora de 31 anys, "al final va ser un crèdit ENISA de 50.000 euros el que em va permetre llogar una cuina a un hotel, posar en marxa la web i iniciar l'activitat de Sushifresh".
En aquest sentit, subratlla que el gruix de la inversió es va centrar en la plataforma web: "No som una botiga que ven sushi, som un e-commerce, el nostre sector és l'online. Per això vam començar llogant i amb un equip format per un cuiner, un repartidor i jo mateixa". Ara són un total de 28 persones –amb especialistes en analítica web que demostren que la pàgina és un pilar fonamental- i tenen un local petit al barri de Gràcia de Barcelona.
La lògica mediambiental
A més de ser un servei a domicili, les peces de sushi estan fetes al moment. És un valor afegit de Sushifresh, però també una pràctica de sentit comú: "Els restaurants d'oferta per emportar solen tenir combos i si algun maki no t'agrada, no pots canviar-lo. Nosaltres ho fem a mida pel client, amb grups de quatre peces de cada tipus i acabades de fer, de manera que al fer un rotlle mai sobren i no perden qualitat".
Un altre element que els diferencia de la competència és el packaging. Fugen de les clàssiques capses negres de plàstic i aposten per envasos de cartró, fets per una empresa de Barcelona, que encaixen en la seva política de control del medi ambient.
Els envasos de Sushifresh estan fents de cartró i no de plàstic. Sushifresh |
Tampoc inclouen sistemàticament pots de soja, wasabi o ginebre en les comandes. "Són gratuïts, però sempre preguntem al client si en vol o no, perquè sabem que sovint es llancen", detalla Serantes; i no es fa per retallar costos, que és una crítica recorrent per part dels clients, sinó que és una mesura per disminuir residus.
Una moda no tan passatgera
"Som moltíssims, hi ha locals de sushi com bolets. La part positiva és que hi ha demanda per a tots, o això sembla", respon Serantes respecte a la competència. Malgrat que és conscient de la gran quantitat de restaurants que es dediquen a la gastronomia japonesa, repeteix que la seva naturalesa online fa que no siguin una amenaça important.
Tampoc considera que el sector sigui una muntanya russa: "És un boom, però en tractar-se d'un menjar sa i que té tants beneficis per la salut, crec que no marxarà tan fàcilment perquè cada vegada es valora molt més el fast good. Crec que hi haurà una petita caiguda de la demanda, que també disminuirà l'oferta, però la gastronomia japonesa seguirà estant al dia".