18
de Febrer
de
2016
Unsheeping és una aplicació mòbil destinada al turista o a l'hoste de negocis que s'allotja en un hotel que pot fer que l'estada a l'establiment li surti de franc. Quan algú es descarrega l'aplicació, introdueix un codi de reserva d'un hotel que indica l'hora d'arribada, de sortida i el preu de l'estada. L'objectiu és arribar a què surti gratis.
Unshipping és una guia turística de la ciutat i, a més, un recomanador d'establiments –tots ells associats- amb descomptes pensats per a turistes. Javier Pons, ideari i fundador d'aquesta empresa, posa un exemple més concret de com funciona: "Si un turista es compra un jersei de 100 euros a una botiga associada amb Unsheeping que li fa un descompte del 20%, la compra es valida a l'aplicació i s'acumulen 20 euros que es resten de la factura de l'hotel". I aquest sistema es reprodueix amb tots els negocis possibles: botigues, restaurants, experiències, transports, museus, etc.
"El que fem és gamificar l'aplicació, convertir en un joc contra un mateix l'estada", explica Pons. Al final de l'estada a Barcelona –primera ciutat on s'està instal·lant l'aplicació-, inclús després d'haver fet el check-out, es pot seguir consumint amb descomptes per arribar a assolir l'objectiu de tenir l'hotel gratis. L'endemà es reclama que s'ingressin tots els descomptes acumulats (indiferentment de si s'ha assolit el preu de l'estada a l'hotel o no, inclús si s'ha passat, també s'ingressa l'excedent). Així, al dia següent es recupera la inversió feta en pagar l'hotel, "o inclús abans si s'ha pagat amb Visa i el recàrrec arriba a final de mes!", diu Pons.
Una app per descentralitzar el turisme
L'aplicació s'ha estat desenvolupant durant aquest any passat. Primer va ser necessària una ronda de finançament de 250.000 euros "d'amics, familiars i bojos", bromeja Pons, per costejar la complicació tècnica de Unsheeping: "Per a l'usuari l'experiència és molt senzilla, però tècnicament la facturació és complexa". Aquest gallec va presentar el projecte al Ministeri de Turisme mitjançant el programa Emprendetur i "va agradar molt, tant que ens van finançar amb un milió d'euros". Segons explica l'emprenedor, van entendre que "l'aplicació pot beneficiar a molta gent perquè descentralitza el turisme i el pot fer arribar a indrets allunyats dels recorreguts turístics". Així, la posen "al palmell de la mà del visitant i donem visibilitat a" tot tipus de comerços, independentment del preu o target del negoci.
Per fer això, Unsheeping compta amb un equip comercial per muntar la xarxa de negocis associats per fer els contactes in situ. Segons explica Pons, aquesta ha estat la part més sorprenent: "Calculàvem que ingressaríem a la xarxa uns 20 establiments al mes i n'estem ingressant de cinc a 10 al dia, perquè els oferim avantatges respecte als sistemes de descomptes per cupons: els enviem turistes, que gasten més i que estan incentivats a consumir, per tal d'assolir l'objectiu". Un altre avantatge és que el comerciant és el primer que cobra, a diferència dels sistemes de cupons, i només se'ls cobra una comissió del 5%.
El descompte mínim que demanen als comerciants és del 5%, però cada establiment pot fer la seva estratègia: "Per exemple, la discoteca Sutton farà un 100% de descompte amb Unsheeping perquè entenen que els turistes entren al local i consumeixen a dins", explica l'emprenedor.
Alhora, els hotels formen part com a partners de l'empresa mitjançant el cercador Booking. És un win-win per a totes les parts, de manera que els hotels recomanen l'aplicació i els usuaris en són subscriptors. Quan tinguin una massa crítica de 100 hotels propis associats no es despenjaran de Booking: "Quan tinguem estadístiques, sabrem quina despesa fan els turistes amb la nostra aplicació i així oferir mètriques a altres hotels per tal que es facin subscriptors".
Un dels problemes amb què es troba aquesta aplicació és que els turistes estrangers normalment només es connecten a Internet al mòbil quan són a l'hotel via wi-fi. Per això planegen habilitar punts d'internet sense fils a tots els establiments "només pels nostres usuaris", diu Pons, causant un cert "efecte Apple, com a la plaça de Catalunya".
De complement a èxit
L'aplicació es va llançar a principis de febrer, però la presentació oficial serà en el marc del 4YFN, on participen amb un stand de Barcelona Activa.
Unsheeping havia de ser el complement d'un altre negoci, segons diu Pons, "nosaltres teníem un projecte per muntar una cadena de hostels a Barcelona i estàvem treballant en aquesta aplicació, però a un dels socis li van estafar diversos milions, així que es va veure obligat a despenjar-se". En aquest moment van optar per oferir l'aplicació a la resta d'hotels, "i l'interès ha estat brutal, de fet ja tenim interessats en franquiciar el model a altres ciutats com Londres, París, Xangai, Miami...".
Pons va estar treballant des de l'estiu del 2014 en el projecte i a principi de l'any passat tenia un pla de negoci solvent. L'emprenedor va venir a Barcelona perquè "a Corunya de turisme en saben poc". No obstant això, a la capital catalana, cap business angel el va rebre perquè no tenien un producte mínim viable: "Amb un power point i un pla de negoci no ho veien viable", diu Pons. Després va tornar a Galícia i ho va presentar a amics i clients de la seva agència de publicitat i "en la mateixa presentació els oients em deien quants diners volien posar-hi". L'objectiu era aconseguir 300.000 euros, però en un mes i mig va recollir 250.000.
Posteriorment , Pons va arribar a Barcelona Activa i li va presentar el projecte a Joan Torrella, director operatiu de Turisme i Esdeveniments de Barcelona Activa. "Li va semblar fabulós perquè amb Unsheeping es pot aconseguir que els turistes que van a la Font Màgica gastin als negocis dels voltants o arribin a parts de la ciutat i facin despesa lluny dels circuits turístics", explica Pons. Després van entrar al programa FuTurisme.
La internacionalització no es farà esperar
El model de franquícia representa una internacionalització ràpida, però Pons vol fer "les coses ben fetes" i poder oferir estadístiques i mètriques a qui ofereixi emprar Unsheeping. Segons diu, només caldria trobar un equip que comercialitzi l'aplicació "que conegui la plaça", perquè els serveis tecnològics els ofereixen de manera centralitzada.
Aquest salt internacional interessa a la companyia perquè "un cop ets client d'un hotel amb Unsheeping, ho ets tota la vida, de manera que si un hotel de Barcelona recomana l'app al turista que després va de viatge a Nova York i va a un hotel de la nostra xarxa, un 0,5% del que aquesta persona gasti allà, anirà a l'hotel que ens va prescriure". Els hotelers estan "molt interessats".
Unshipping és una guia turística de la ciutat i, a més, un recomanador d'establiments –tots ells associats- amb descomptes pensats per a turistes. Javier Pons, ideari i fundador d'aquesta empresa, posa un exemple més concret de com funciona: "Si un turista es compra un jersei de 100 euros a una botiga associada amb Unsheeping que li fa un descompte del 20%, la compra es valida a l'aplicació i s'acumulen 20 euros que es resten de la factura de l'hotel". I aquest sistema es reprodueix amb tots els negocis possibles: botigues, restaurants, experiències, transports, museus, etc.
"El que fem és gamificar l'aplicació, convertir en un joc contra un mateix l'estada", explica Pons. Al final de l'estada a Barcelona –primera ciutat on s'està instal·lant l'aplicació-, inclús després d'haver fet el check-out, es pot seguir consumint amb descomptes per arribar a assolir l'objectiu de tenir l'hotel gratis. L'endemà es reclama que s'ingressin tots els descomptes acumulats (indiferentment de si s'ha assolit el preu de l'estada a l'hotel o no, inclús si s'ha passat, també s'ingressa l'excedent). Així, al dia següent es recupera la inversió feta en pagar l'hotel, "o inclús abans si s'ha pagat amb Visa i el recàrrec arriba a final de mes!", diu Pons.
Una app per descentralitzar el turisme
L'aplicació s'ha estat desenvolupant durant aquest any passat. Primer va ser necessària una ronda de finançament de 250.000 euros "d'amics, familiars i bojos", bromeja Pons, per costejar la complicació tècnica de Unsheeping: "Per a l'usuari l'experiència és molt senzilla, però tècnicament la facturació és complexa". Aquest gallec va presentar el projecte al Ministeri de Turisme mitjançant el programa Emprendetur i "va agradar molt, tant que ens van finançar amb un milió d'euros". Segons explica l'emprenedor, van entendre que "l'aplicació pot beneficiar a molta gent perquè descentralitza el turisme i el pot fer arribar a indrets allunyats dels recorreguts turístics". Així, la posen "al palmell de la mà del visitant i donem visibilitat a" tot tipus de comerços, independentment del preu o target del negoci.
Per fer això, Unsheeping compta amb un equip comercial per muntar la xarxa de negocis associats per fer els contactes in situ. Segons explica Pons, aquesta ha estat la part més sorprenent: "Calculàvem que ingressaríem a la xarxa uns 20 establiments al mes i n'estem ingressant de cinc a 10 al dia, perquè els oferim avantatges respecte als sistemes de descomptes per cupons: els enviem turistes, que gasten més i que estan incentivats a consumir, per tal d'assolir l'objectiu". Un altre avantatge és que el comerciant és el primer que cobra, a diferència dels sistemes de cupons, i només se'ls cobra una comissió del 5%.
El descompte mínim que demanen als comerciants és del 5%, però cada establiment pot fer la seva estratègia: "Per exemple, la discoteca Sutton farà un 100% de descompte amb Unsheeping perquè entenen que els turistes entren al local i consumeixen a dins", explica l'emprenedor.
Alhora, els hotels formen part com a partners de l'empresa mitjançant el cercador Booking. És un win-win per a totes les parts, de manera que els hotels recomanen l'aplicació i els usuaris en són subscriptors. Quan tinguin una massa crítica de 100 hotels propis associats no es despenjaran de Booking: "Quan tinguem estadístiques, sabrem quina despesa fan els turistes amb la nostra aplicació i així oferir mètriques a altres hotels per tal que es facin subscriptors".
Un dels problemes amb què es troba aquesta aplicació és que els turistes estrangers normalment només es connecten a Internet al mòbil quan són a l'hotel via wi-fi. Per això planegen habilitar punts d'internet sense fils a tots els establiments "només pels nostres usuaris", diu Pons, causant un cert "efecte Apple, com a la plaça de Catalunya".
De complement a èxit
L'aplicació es va llançar a principis de febrer, però la presentació oficial serà en el marc del 4YFN, on participen amb un stand de Barcelona Activa.
Unsheeping havia de ser el complement d'un altre negoci, segons diu Pons, "nosaltres teníem un projecte per muntar una cadena de hostels a Barcelona i estàvem treballant en aquesta aplicació, però a un dels socis li van estafar diversos milions, així que es va veure obligat a despenjar-se". En aquest moment van optar per oferir l'aplicació a la resta d'hotels, "i l'interès ha estat brutal, de fet ja tenim interessats en franquiciar el model a altres ciutats com Londres, París, Xangai, Miami...".
Pons va estar treballant des de l'estiu del 2014 en el projecte i a principi de l'any passat tenia un pla de negoci solvent. L'emprenedor va venir a Barcelona perquè "a Corunya de turisme en saben poc". No obstant això, a la capital catalana, cap business angel el va rebre perquè no tenien un producte mínim viable: "Amb un power point i un pla de negoci no ho veien viable", diu Pons. Després va tornar a Galícia i ho va presentar a amics i clients de la seva agència de publicitat i "en la mateixa presentació els oients em deien quants diners volien posar-hi". L'objectiu era aconseguir 300.000 euros, però en un mes i mig va recollir 250.000.
Posteriorment , Pons va arribar a Barcelona Activa i li va presentar el projecte a Joan Torrella, director operatiu de Turisme i Esdeveniments de Barcelona Activa. "Li va semblar fabulós perquè amb Unsheeping es pot aconseguir que els turistes que van a la Font Màgica gastin als negocis dels voltants o arribin a parts de la ciutat i facin despesa lluny dels circuits turístics", explica Pons. Després van entrar al programa FuTurisme.
La internacionalització no es farà esperar
El model de franquícia representa una internacionalització ràpida, però Pons vol fer "les coses ben fetes" i poder oferir estadístiques i mètriques a qui ofereixi emprar Unsheeping. Segons diu, només caldria trobar un equip que comercialitzi l'aplicació "que conegui la plaça", perquè els serveis tecnològics els ofereixen de manera centralitzada.
Aquest salt internacional interessa a la companyia perquè "un cop ets client d'un hotel amb Unsheeping, ho ets tota la vida, de manera que si un hotel de Barcelona recomana l'app al turista que després va de viatge a Nova York i va a un hotel de la nostra xarxa, un 0,5% del que aquesta persona gasti allà, anirà a l'hotel que ens va prescriure". Els hotelers estan "molt interessats".