Els robatoris de bicicletes, per desgràcia, són habituals. Marta Recasens, una de les fundadores de Vadecity, va viure aquesta situació fa uns anys. “Vadecity sorgeix fruit d’una necessitat, ja que em van robar la bicicleta a la universitat. Llavors, vaig començar a pensar de quina manera podia solucionar aquest problema i mentre preparava la meva tesi doctoral en arquitectura, se’m va ocórrer l’aparcament per la bicicleta”, explica la cofundadora i CEO de Vadecity.
Vadecity neix l’any 2014 de la mà de Marta Recasens i Javier Achiaga per donar resposta als robatoris de bicicletes amb el seu sistema d’aparcament intel·ligent, Vadebike. Aquest sistema compta amb tres tancaments independents i monitorats des d’una plataforma al núvol, la qual cosa permet una major seguretat. “Es tracta d’un servei 365 dies, els set dies de la setmana i durant les 24 hores del dia”, assenyala Recasens. L’usuari que vulgui donar-se d’alta del servei només ha de registrar-se a la pàgina web i rebrà una targeta contactless per començar a utilitzar l'aparcament. Un cop tingui la tarjeta, només l'ha de passar pel lector que hi ha a l'aparcament i en aquell moment quedaran lliures les dues cadenes que subjecten la bicicleta per la tija, el quadre i les dues rodes, així com l'espai on anirà enganxat el selló i on també es pot guardar el casc. A més, a través de la plataforma, els usuaris podran reservar la plaça d’aparcament, veure quins estan disponibles, així com quina és l’estació més pròxima.
Aparca la bici de forma segura a Barcelona
La participació a l’Open Challenge Barcelona va permetre a Recasens i Achiaga poder fer una primera prova pilot i instal·lar 150 aparcaments a la ciutat de Barcelona en uns carrers consensuats amb l’Ajuntament de la ciutat. Després de la prova pilot, el gener d’aquest any el servei s’ha obert al públic i ja compten amb uns 300 usuaris. “Tot i això, es tracta d’un servei en xarxa, ja que l’usuari que es dóna d’alta del servei vol poder anar a un centre comercial, a la universitat o al centre de Barcelona i poder deixar la bicicleta a tot arreu, però avui en dia encara no ho podem oferir”, explica l’emprenedora, però afegeix que “estem en procés, ja que volem que la gent entengui que la bicicleta és un mitjà de transport més i, per tant, s’ha de poder deixar a qualsevol lloc de forma segura”.
Després de la prova pilot, la startup compta amb 300 usuaris i 150 aparcaments intel·ligents a la ciutat de Barcelona
Aquests aparcaments es poden trobar avui en dia a l’Avinguda Diagonal, des de Diagonal amb Numància fins a Aribau, i després hi ha un altre eix al carrer de Josep Tarradellas, al carrer de Tarragona i a Plaça Espanya, on tenen dues estacions. Per donar-se d’alta del servei, la tarifa és de 15 euros l’any, que inclou una assegurança de 300 euros en cas de desperfectes de la bicicleta. A més, les sis primeres hores d’utilització dels aparcaments són gratuïtes i després té un preu de 0,19 euros l’hora.
“Un dels problemes amb els quals ens hem trobat després de la prova pilot és que l’aparcament és tan innovador que la gent no sap el que és quan passa pel costat”, apunta Recasens. Per això, una de les millores amb les quals estan treballant és una senyalització més clara, amb un codi QR que dirigirà als usuaris a la pàgina web per donar-se d’alta del servei. A més, Vadecity també vol llançar pròximament una app que permetrà a l’usuari estar en contacte amb la seva bicicleta permanentment i en temps real.
Aposta per la mobilitat sostenible
La startup s’ha finançat amb recursos propis i amb ajudes de fons europeus, com el projecte Horizon 2020, gràcies al qual van aconseguir 60.000 euros en una primera fase i, recentment, 2,2 milions d’euros en la segona fase. Ara, Vadecity vol llançar la primera ronda de finançament per impulsar el creixement, “ja que diverses ciutats d’arreu d’Espanya i algunes d’Amèrica estan interessades en el nostre producte i això requereix inversió”, apunta.
Vadecity, que va rebre assessorament i orientació de Barcelona Activa en els seus inicis, ha tancat l’any 2016 amb una facturació de 120.000 euros. Actualment, la plantilla de Vadecity està formada per quatre treballadors i compta amb dos partners, Smart Enginyeering, amb els quals han desenvolupat el software, i Net i Serra, el soci industrial amb els quals la startup fa tota la fabricació a Martorelles.
"Un dels reptes amb els quals ens hem compromès és que Vadebike funcioni amb energia fotovoltaica"
Els objectius que es fixen els fundadors de Vadecity de cara al 2018 són fer el creixement a la ciutat de Barcelona i aconseguir la xarxa completa d’aparcament, llançar l’app, i estar en dues ciutats com a mínim en menys de dos anys. “A més dels vuit workshops del H2020 que ens hem compromès a portar a terme, un dels quals és que Vadebike funcioni amb energia fotovoltaica”, assenyala Recasens. Actualment, l’aparcament funciona connectat a la xarxa elèctrica, però amb una petita placa ja es podria alimentar tot el servei. Això permetria poder instal·lar Vadebike a qualsevol espai de la ciutat sense la necessitat d’estar lligat a una xarxa elèctrica i de forma molt més sostenible.