YouCheck, l’agenda de contactes online dels periodistes
La plataforma posa en contacte redactors i experts per agilitzar el procés de cerca de fonts en els mitjans de comunicació
L’agenda de contactes i de fonts del periodista és un dels seus béns més preuats. Ara bé, a vegades trobar un expert sobre un àmbit molt concret pot ser complicat. És per això que ha nascut YouCheck, una plataforma que connecta periodistes amb fonts expertes que volen guanyar visibilitat. “Els ritmes de producció a una redacció avui són molt ràpids i sovint és complicat trobar fonts en poc temps”, assenyala Lorenzo Marini, fundador de la startup. “És un win-win per a les dues parts”.
YouCheck és una plataforma en la qual els periodistes poden trobar fonts i, alhora, aquests experts obtenen un espai per accedir als mitjans de comunicació i guanyar visibilitat. “Moltes persones són expertes de moltes coses”, apunta Marini, però trobar-les a vegades pot requerir temps. És per això que la plataforma vol agilitzar el procés de posar en contacte amb periodistes i experts.
Respostes a qualsevol pregunta
“Pot una màquina ser creativa?”. Aquesta és una de les preguntes que els periodistes poden fer a través de YouCheck, qui trobarà les persones expertes en l’àmbit de la intel·ligència artificial o la tecnologia. Però també es poden llançar peticions més generals, com per exemple, “busco experts per un reportatge sobre Big Data”.
Aquesta primera pregunta que publica el periodista a la plataforma és pública, però totes les respostes que es reben són privades per al redactor. Si alguna de les respostes encaixa amb el que necessita el periodista, aquest es pot posar en contacte amb l’expert a través d’un xat privat entre els dos. Ara bé, YouCheck no inclou l’opció de realitzar la consulta de forma telefònica, ja que “d’aquesta manera la conversa queda registrada”, apunta Marini.
“El que no som és un directori d’experts, sinó que s’ha de fer la pregunta si o sí”, explica el seu fundador. I és que, segons Marini, aquesta és una forma de protegir-se ells mateixos com a empresa, alhora que permet al periodista trobar experts que potser no s’esperava.
Tots els experts registrats a la plataforma són verificats prèviament per part de la startup. Els interessats en formar part de la base de contactes de YouCheck han de registrar-se amb el seu perfil de LinkedIn, proporcionar enllaços a pàgines web dels projectes amb els quals han participat, de l’empresa on treballen o de les seves publicacions. “Nosaltres fem un primer pas de verificació de la identitat de l’expert, però el segon pas també depèn del periodista”, explica l’emprenedor.
YouCheck vol aplicar la intel·ligència artificial a la seva plataforma en un futur
“De moment ens centrem molt en el món acadèmic, en les universitats, però també hi ha molts experts en el sector privat”, assenyala Marini. I és que en un sector molt en auge com és el tecnològic, molts experts no es troben al món acadèmic sinó en empreses privades o en startups.
Actualment, la plataforma compta amb un total de 300 categories que fan referència a diferents àmbits o temàtiques sobre les quals el periodista podria requerir un expert. “Però encara no tenim experts registrats en totes les categories, pel que si el periodista necessita alguna font, des del mateix equip de YouCheck li busquem”, explica l’emprenedor.
De les fake news a la gestió de fonts
YouCheck neix el novembre del 2018, però la idea té els seus orígens un any abans amb el naixement d’una altra empresa, Percept. L’objectiu era crear una plataforma per a la verificació col·lectiva de notícies online, és a dir, ajudar a detectar les famoses fake news. “Aquesta plataforma la vam llançar el febrer de l’any passat i va tenir èxit durant un temps a Itàlia però va ser molt difícil crear atracció”, explica Marini. És per això que quan els fundadors van entrar a Barcelona Activa amb aquest projecte, van canviar una mica l’enfocament. Va ser durant el programa de mentoring que van veure la necessitat dels periodistes de trobar més contactes i dels experts d’obtenir visibilitat a canvi.
Ara bé, la startup Percept segueix en marxa i darrerament han desenvolupat un projecte d’intel·ligència artificial aplicat a les fake news amb el qual han rebut 50.000 euros de finançament per part de Google. “Per això ara mateix estem treballant alhora en aquestes dues línies de desenvolupament”, apunta Marini. Ara bé, l’emprenedor vol aplicar també la intel·ligència artificial a YouCheck en un futur.
Promoció de la marca personal
L’objectiu per a la startup aquest 2019 buscar periodistes i experts que vulguin utilitzar la plataforma per estar més connectats. De moment, tenen el seu principal mercat es Catalunya, però l’enfocament és a tot l’Estat espanyol. “En tres setmanes ja hem aconseguit set preguntes i respostes validades, cosa que vol dir que arribarem a posar set experts en diferents mitjans, i només acabem de començar”, remarca Marini.
La startup ha aconseguit 50.000 euros de Google que l'ajudaran a impulsar el negoci
En aquesta primera fase, la plataforma és totalment gratuïta, però el model de negoci que volen implementar en poc temps és que la plataforma passi a ser de pagament per als experts. “L’opció d’afegir enllaços personals a projectes realitzats o publicacions per part dels experts serà un servei prèmium, ja que els estem donant la possibilitat de promocionar-se a través de YouCheck i fer marca personal”, explica l’emprenedor. En canvi, es mantindrà de franc per a periodistes, universitats i ONGs.
La startup s’ha finançat primerament amb una inversió de capital per part de Lorenzo Marini i dos socis seus inversors que treballen a l’empresa com a advisors. Però també ha obtingut finançament de Google, estan pendents de signar un préstec Enisa i estan fent una ronda seed per captar 50.000 euros que els permetran més endavant obrir una ronda de finançament més gran d’uns 200.000 euros.