• Empresa
  • "A IKEA totes les decisions es prenen pensant en els clients"

"A IKEA totes les decisions es prenen pensant en els clients"

Les decisions estratègiques defineixen el camí de qualsevol organització, ja sigui una multinacional com la sueca, elBullifoundation o una empresa familiar

Ikea, la companyia sueca s’ha convertit en el referent del sector mobles i decoració de la llar'
Ikea, la companyia sueca s’ha convertit en el referent del sector mobles i decoració de la llar'
Pau Garcia Fuster
22 d'Abril de 2015
Act. 22 d'Abril de 2015

"La missió, la visió i els valors de l'empresa són l'essència de l'estratègia, la seva part més estable". Ho exposa Anna Muní, coautora amb Marcel Planellas de Las decisiones estratégicas (Conecta, 2015). En la seva presentació a Esade, Planellas, professor de l'escola, explica que "és un llibre per ajudar els directius que han de prendre aquestes decisions". Per fer-ho, han recollit els 30 models més útils, des del clàssic DAFO a models més recents com el de la innovació oberta.

Els autors del llibre presenten "el cercle de les decisions estratègiques". Un diagrama per exemplificar quin és el cor d'aquestes mesures. Tal com comenta Muní, "cal fer una anàlisi d'on som, saber els punts forts i febles, així com el que ens rodeja". A continuació, és l'hora de la "decisió, on s'avaluen els escenaris i s'escull el que pensem que serà millor". Finalment, resumeix, "hi ha la implementació, on es posa a la pràctica i s'apliquen els recursos".



A més dels autors, la presentació del llibre comptava amb la presència de tres exponents ben diferents a l'hora de prendre decisions estratègiques. Des de la creativitat de Ferran Adrià, passant per la multinacional IKEA i acabant amb el cas de l'empresa familiar Grup Uriach.

El Bulli, tancar el restaurant per mantenir la innovació
Per Ferran Adrià, actualment immers en el projecte d'elBullifoundation ,"no hi ha dues estratègies iguals, i la del Bulli ha estat tancar el negoci". El que Adrià vol dir amb aquesta afirmació és que en un moment determinat van decidir que "l'avantguarda no havia de donar diners".

Per aquest motiu, i sempre amb la mentalitat d'innovar i ser disruptius, l'estratègia en el seu cas ha passat per "fer una cosa tan disruptiva i radical que no fos un restaurant, una cosa inèdita en la gastronomia". Ja no es tractava de crear un plat o un estil de cuina, "calia crear un nou escenari amb una nova motivació que no fos un restaurant. Hem tancat el restaurant per muntar una història nova que fos el més longeva possible, que no depengués del restaurant", assegura. En resum, "un canvi de paradigma en la manera d'entendre la gastronomia".

IKEA, una visió enfocada a les persones
Montserrat Maresch treballa des de fa 18 anys a IKEA, i actualment ho fa a la seu central de Suècia com a Deputy Global Retail Manager. Explica que "la primera decisió estratègica d'IKEA és la visió: crear un millor dia a dia per a les persones". Segons Maresch, aquesta és la premissa inexcusable en qualsevol acció de la companyia. "Totes les decisions que es prenen són en funció d'aquesta visió. Portar les decisions estratègiques al contacte diari amb els clients", afirma.

La dirigent d'IKEA també assenyala la necessitat estratègica de "saber aprofitar el que poden ser inconvenients per convertir-ho en oportunitats". La companyia sueca s'ha convertit en el referent del sector mobles i decoració de la llar, però segons Maresch "potser ha estat massa tancada i la gent no coneix qui hi ha darrere". Per aquest motiu, augura que l'estratègia futura passarà per "ser més accessible i oberta a les persones, així com a la cocreació i la col·laboració".

Uriach, cinc generacions amb decisió
Joaquim Uriach és president del Grup Uriach, farmacèutica fundada el 1838 i un dels exponents de la tradicional empresa familiar catalana. "No hi ha un dia que decideixes entrar a l'empresa familiar, és un procés", assegura en Joaquim. En el seu cas, haver treballat primer "fora de casa" ha resultat "una gran formació i et dóna autoestima, demostres que vals per tu mateix".

Parlant de decisions estratègiques, Uriach assenyala que "durant quatre generacions hi ha hagut una voluntat permanent de transformació, emprenedora, d'arriscar-se i aportar alguna cosa nova". Explica que la segona generació "va deixar de ser botiguer per ser industrial". La tercera va saber apostar per les marques i "la quarta va muntar un departament d'R D a l'any 1958". Aquesta va ser la generació del seu pare, que va comprar les accions als seus cosins segons per tornar a concentrar el control de la companyia. Per tant, ressalta, "jo sóc la cinquena generació però és com si fos la segona".

Uriach afegeix que "el per què, la missió i els valors, quan t'ho expliquen a classe sembla una cosa avorrida, que queda allà penjada a la paret. Després, però, te n'adones que té molta importància".

En el seu cas, explica que "una gran decisió ha estat seguir junts els germans". A més, destaca la decisió d'haver "creat un bon govern corporatiu, un consell d'administració amb tres membres experts independents". Segons Uriach, és "un òrgan de govern on es prenen les decisions estratègiques, i funciona molt bé".