"Teníem un eslògan que era: 'Abertis, infraestructures que funcionen'. Però sempre m'ha semblat massa evident. Prefereixo el que diu: 'Abertis, complim amb els nostres compromisos'". Fins a aquest punt dóna importància al valor de la credibilitat empresarial Francisco Reynés, conseller delegat d'Abertis.
"La credibilitat entre el que les companyies diuen i el que fan ha esquerdat la confiança en elles i el sistema financer", assegurava en una conferència organitzada per l'Associació per al Progrés de la Direcció (APD) i Axis Corporate. "Guanyar credibilitat fa que les companyies i els inversors recuperin confiança i ajuda a sortir de la crisi", afirmava amb rotunditat Reynés.
Pel dirigent d'Abertis, alguns dels motius de la crisi econòmica des de l'àmbit empresarial s'expliquen per la manca d'una bona administració (governance), la falta de transparència (accountability), i per una escassa clarificació de l'estratègia (equity story). "Una de les lliçons que n'hem d'extreure és que el mercat ha de saber on volen ser les companyies i com hi volen ser. L'equity story és cada cop més important", destaca.
Complir els plans
Sorgida de la fusió d'Acesa i Áurea l'any 2003, aquest grup format per 18.000 treballadors està participat per CaixaBank, OHL i CVC. Gestiona una quarantena de concessions d'autopistes en 13 països. Adquisicions com l'operadora britànica TBI o la francesa Sanef han ajudat Abertis a consolidar la seva posició de lideratge.
La situació econòmica dels darrers anys, però, ha obligat l'empresa a pensar molt bé quina estratègia seguir per poder seguir creixent. "El 2010 vam realitzar per primer cop un investors day: una reunió on la companyia i els analistes es reuneixen, se'ls explica l'estratègia i es comparteixen els reptes de futur", recorda Reynés.
En aquella trobada van presentar el pla estratègic pel període 2011-2014. "Era senzill, però calia fer-lo", apunta el seu conseller delegat. El primer pas consistia a focalitzar-se, fet que va implicar vendre negocis per un valor de 4.400 milions d'euros. "No és que fossin mals negocis, simplement vam definir els que no eren core business. Havíem de decidir ser més internacionals o diversificats, no hi havia diners per tot. I vam decidir ser més internacionals", explica Reynés.
A l'hora d'internacionalitzar-se, Reynés destaca com a necessitat bàsica l'existència de seguretat jurídica en el país de destí. "En el nostre negoci, que és a llarg termini, l'estabilitat i el compliment dels contractes és essencial", destaca. Actualment, participen en sis projectes de concessions repartits entre els Estats Units, Austràlia, Sud-amèrica i Europa. L'Àsia, i especialment l'Àfrica, queden més lluny en els objectius d'Abertis, precisament per no veure-hi les condicions oportunes de seguretat jurídica.
Per seguir creixent, també calia ser més eficients, un objectiu assolit per un valor de 730 milions d'euros respecte el compte de resultats del 2010. "En tots els països on som els marges han millorat", es felicita Reynés. Alhora, afegeix que "el darrer que vam dir és que milloraríem la retribució de l'accionista, i hem repartit 3.000 milions d'euros en dividends".
Pel dirigent d'Abertis "és molt important comprometre's amb el mercat, però encara és més important realitzar els compromisos. Ara davant del mercat tenim un bon crèdit per haver complert amb el que vam prometre".
Plans de futur
Poc abans d'acabar el 2014, Abertis va presentar el nou pla estratègic 2015-2017. "No és trencador ni amb gaires novetats, però tampoc no ho és el nostre negoci", reconeix un Francisco Reynés que admet que "invertir a Abertis no és un negoci sexy. És un negoci d'infraestructures, el valor es crea dia a dia".
Tot i així, Reynés deixa la porta oberta a la innovació en el camp dels sistemes de cobrament. "Hem d'agilitzar la vida dels usuaris", assegura. Aquest és un dels camins de creixement per Abertis. I justament el creixement segueix formant part dels pilars on se sustenta l'estratègia de la companyia.
"Si totes les companyies han de créixer, en el cas d'Abertis encara més perquè el nostre negoci no és infinit", adverteix el seu conseller delegat. Com que les concessions tard o d'hora acaben sent limitades, allargar-les és una necessitat per a l'empresa. Segons Francisco Reynés, "volem allargar les concessions, però no en contra de l'usuari, sinó al seu favor".
Al seu entendre, el compromís de l'empresa per invertir en el manteniment i la millora de les infraestructures a canvi de l'allargament de la concessió és la fórmula idònia "perquè acabi pagant qui més utilitza el servei, i no el deute públic". Segons Reynés, el seu model de negoci sovint ha estat objecte d'una "crítica simplista" des de la política. "Si en el negoci de Movistar tothom entén que qui truca més té una factura més elevada, en el de les autopistes hauria de passar el mateix", sentencia.
Les regles de la inversió
"Hem de tenir clar sota quines condicions estem disposats a créixer. No es pot créixer a qualsevol preu, s'han de tenir límits", assegura Reynés. El dirigent d'Abertis destaca que cal tenir molt clar què es fa amb els diners que s'inverteixen, i per això assenyala "les regles d'or de la inversió".
Aquestes es fonamenten a tenir el rol industrial de la inversió, una disciplina financera que no s'obsessioni a pagar la prima estratègica, així com uns dividends sostenibles. "Cap inversió pot posar en risc la política de dividends", diu Reynés. Finalment, com que el cost financer és el més important que té l'empresa, a causa de les seves mateixes característiques, assenyala que "hem de tenir rating, cap projecte ha de posar-ho en dubte".
Abertis, l'autopista sense final
L'empresa, líder mundial en gestió d'autopistes, es focalitza en la internacionalització i el compliment dels compromisos amb inversors i accionistes per seguir avançant
16
de Gener
de
2015