Ja ho va avisar el president d’Abertis, Salvador Alemany, durant la Junta General d’Accionistes: "Sense peatges, la possibilitat d'inversió es redueix". Sembla que l’advertència ja s’ha consumat. Però aquesta estratègia ja era coneguda, donat que el model de concessions de peatges a l’Estat espanyol està esgotat. El negoci d’Abertis mira enfora, perquè a Espanya no hi té oportunitats. En plena Opa per part de la italiana Atlantia –i una possible contraoferta de Florentino Pérez amb ACS via la seva filial alemanya Hochtief-, Abertis avança en el seu pla d’inversions fora de les fronteres espanyoles. I amb aquestes inversions Abertis augmenta el seu valor i no es deixarà comprar per un valor inferior a la seva cotització a Borsa, que de moment escala posicions.
Els títols del grup d'autopistes i satèl·lits ja toquen els 17,06 euros per acció, valor màxim històric. Aquests màxims afegeixen tensió a la licitació per la companyia. El preu de 17 euros per títol és un 3% superior al de 16,50 euros per acció que Atlantia ofereix en la seva OPA, contraprestació que al seu torn ha de ser superada per tota empresa que vulgui plantejar una contraOPA.
El grup que gestiona Francisco Reynés acumula així una revaloració de 27% des de començaments d'any i del 12% des que a mitjan passat mes d'abril Atlantia fes públic el seu interès per la companyia.
Guerra d’ofertes
A l’espera que la Comissió Nacional del Mercat de Valors autoritzi l'OPA que la firma italiana controlada per la família Benetton va presentar oficialment al supervisor el 15 de juny, Abertis es consolida com el líder mundial del sector amb la gestió de més de 9.000 quilòmetres en 14 països. La contraOpa d’ACS garantiria l’espanyolitat de la companyia, una condició que el Ministre de Foment, Íñigo de la Serna, valora per l’estratègic del sector. I de fet el ministre ja ho va avisar, que el Govern espanyol decidirà al seu moment "pensant sempre en l'interès general dels espanyols".
Aena va intentar entrar en la pugna per Abertis, però el gestor aeroportuari va retirar-se ràpidament de l’operaicó. Per poder entrar en la guerra d’Opes, l’Estat, que és accionista majoritari de l’empresa, hauria de realitzar una ampliació de capital i, per tant, perdre el control dels aeroports, cosa que no contempla el Govern central.
L’altre competidor dels italians és Florentino Pérez. A més de mantenir l'espanyolitat de l'empresa, que tant interessa a De la Serna, els marges són l'altre gran motiu que pot empènyer el propietari del Real Madrid a pugnar per l'empresa de gestió d'autopistes.
La rendibilitat de les constructores és magre, la facturació d’ACS l’any passat va arribar als 32.000 milions d’euros i Abertis no va arribar als 5.000 milions d'euros. Ara bé, mentre ACS va obtenir un Ebitda (benefici abans d’impostos) de 2.000 milions d’euros l’any passat, Abertis va arribar als 3.200 milions d’euros -i ambdues empreses van registrat uns beneficis similars-. Aquestes xifres es tradueixen que la capitalització borsària de la catalana supera els 17.000 milions d’euros, mentre la constructora no arriba als 9.700 milions d’euros. L'Ebitda d'Abertis per enguany s'espera que sigui de 3.670 milions d'euros, i pel 2018 podria arribar als 3.900 milions d'euros.
Inversió i valorització
A la valorització que Abertis registra a Borsa se suma la inversió rècord que la companyia ha fet aquest any per créixer i augmentar la seva cartera de negoci, que a tancament del primer semestre ja sumava 2.800 milions d'euros.
En els darrers dos anys Abertis s’apunta 13 projectes a escala internacional i cap a Espanya
Aquest import supera la previsió inicial del grup per a tot l'any (d'uns 2.300 milions) i l'executada en tot el 2016 (uns 2.600 milions). A més, ha suposat, entre altres fites, que l'empresa passés a controlar el 100% de la seva filial d'autopistes francesa i el 90,7% d'Hispasat. Només al negoci d'autopistes, Abertis ha destinat 5.600 milions des de començaments de 2016, una suma que, segons les seves dades, converteix al grup en "un dels majors inversors del món en el seu sector".
En els darrers dos anys Abertis s’apunta 13 projectes a escala internacional. Cap a Espanya, en perspectiva que les concessions a l’AP-7 i l’AP-2 desapareguin. I quan ho facin també marxarà gairebé la meitat del benefici del grup de concessions.
Els nous grans mercats
França i Itàlia són els mercats on Abertis ha plantat la llavor del seu creixement futur. Allà ha aconseguit el que no ha pogut fer a Espanya: allargar concessions i apujar preus. Abertis va comprometre el 2015 la inversió de 590 milions d'euros en les seves autopistes a França a canvi d'una extensió mitjana dels contractes de concessió de 2,5 anys, a l'hora que el Govern francès compensarà amb increments de les tarifes entre 2016-2023 la congelació del 2015 i l'augment del cànon d'ocupació del 2013.
Amb aquest plantejament, Abertis ha incrementat el control de la seva filial francesa Sanef fins a obtenir-ne el 100%. Abertis és a França des del 2006 a través d'HIT, que controla Sanef. Opera de manera directa més de 1.760 quilòmetres d'autopistes al nord-oest de França, Normandia i Aquitània, que representen el 22% del total d'autopistes de peatge del país.
Abertis apunta a França i Itàlia com a palanca de creixement: allà ha pogut allargar concessions i apujar preus
La xarxa de Sanef cobreix cinc de les set rutes d'accés a Île-de-France (la regió de París), així com les rutes que connecten Alemanya, Bèlgica i Luxemburg amb el nord de França i el Regne Unit. De fet, França és el mercat més gran d'Abertis, amb una aportació del 34% del total d'ingressos (1.658 milions d'euros) i de l'Ebitda (1.112 milions d'euros) el 2016.
A més a més, després d’haver incorporat l’exprimer ministre italià, Enrico Letta, Abertis també s’ha reforçat a Itàlia amb ampliacions de capital a la seva filial A4 Holding, de la qual ja controla el 85%. Després d’anys fora de la península transalpina, el grup va tornar al país el setembre del 2016 amb la compra del 51% de la companyia italiana, que gestiona 235 quilòmetres a la regió de Vèneto i la Llombardia, de les més pròsperes del país en termes econòmics i de PIB.
Creixement a Sud-amèrica
L’altra palanca de creixement de la multinacional catalana és el continent sud-americà. Abertis és l'operadora més gran d'autopistes a Xile per trànsit, amb la gestió de 771 quilòmetres repartits en sis concessions. Després d'incorporar el 100% d'Autopista Central l’any passat, Xile és el tercer mercat del grup per Ebitda, després de França i Espanya, amb un 11% del total.
Alhora, Abertis ha acordat enguany amb l'Argentina noves inversions per un import de 366 milions d'euros a Autopistas del Sol (Ausol), societat del grup al país llatinoamericà, a canvi d'ampliar la duració de la concessió de 2020 fins al 2030.
A mitjans del mes de juny, Abertis ja va arribar a un acord similar amb l'Argentina respecte a la seva altra concessionària al país, GCO, en el qual es contempla també un pla d'inversions de 250 milions de dòlars i l'ampliació de la concessió del 2018 al 2030.
Abertis té una participació del 31,59% (el 49% dels drets de vot) a Ausol, la concessionària encarregada de la construcció, manteniment, administració i explotació de l'accés nord a la ciutat de Buenos Aires. A més, la companyia també compta amb la concessió de l'autopista de circumval·lació General Paz i és present a l'Argentina a través de la concessionària GCO, en la qual posseeix una participació del 48,6%. El negoci d'Abertis en aquest país ha aportat al grup 189 milions d'euros en ingressos i 56 milions d'euros d'Ebdita el 2016.
Al Brasil l’empresa també ha ampliat la presència. Aquest 2017, ha guanyat, a través de la seva filial, Arteris, la gestió de 317 quilòmetres d’autopista per un període de 30 anys fins al 2047 amb el compromís d’invertir 1.500 milions d’euros.
L'oferta d'ACS garantiria l'espanyolitat d'Abertis, cosa que De la Serna valora pel valor estratègic de l'empresa
A totes aquestes inversions també s’hi suma l’ampliació de 10 anys el termini de concessió de Metropistas, la seva filial a Puerto Rico. El 2015 aquesta companyia va aportar 107 milions d'euros als ingressos d'Abertis i 69 milions d'euros al seu resultat brut d'explotació.
Àsia
Aquest any passat Abertis ha entrat també a l’Índia després de comprar dues autopistes del país al grup australià Macquarie per un import de 128 milions d'euros, unes inversions que l’empresa calcula que li reportaran uns ingressos anuals de 30 milions d'euros i contribuirà amb 25 milions al benefici brut d'explotació.