• Empresa
  • ACS formalitza la contraoferta per Abertis

ACS formalitza la contraoferta per Abertis

La constructora de Florentino Pérez llança una OPA sobre la catalana a través de Hochtief a 18,76 euros per acció

Florentino Pérez durant una junta d'ACS
Florentino Pérez durant una junta d'ACS
Redacció VIA Empresa i Agències
Barcelona
18 d'Octubre de 2017
Act. 18 d'Octubre de 2017

ACS ha presentat, a través de la seva filial alemanya Hochtief, una oferta publica d'adquisició (OPA) pel 100% d'Abertis a un preu de 18,76 euros per acció, 2,26 euros més que els oferts per la italiana Atlantia, que és de 16,5 euros.

Així, l'oferta d'ACS, que permet cobrar part d'aquesta contraprestació en accions de Hochtief de nova emissió, suposa valorar Abertis en 18.580 milions d'euros, enfront dels 16.341 milions d'euros posats sobre la taula per Atlantia.

Minuts abans de conèixer-se l'oferta, la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNVM) ha suspès de cotització a ACS, Cellnex i Abertis, les accions de la qual es canviaven en aquest moment a 17,70 euros (17.529 milions). Així, la contraprestació també és un 6% superior a l'actual preu de mercat d'Abertis.

L'OPA d'ACS planteja a més un bescanvi d'accions a raó de 0,1281 títols de nova emissió de Hochtief per cada acció d'Abertis, si bé està limitat a un màxim de 193,53 milions de títols representatius del 19,5% del capital de la companyia.

Quant al finançament de l'operació, Hochtief ha presentat la seva OPA amb un aval atorgat per JP Morgan per 14.963 milions d'euros, import equivalent a la part de l'oferta que es planteja pagar en efectiu.

Per atendre el pagament en accions, Hochtief realitzarà una ampliació de capital de 3.670 milions d'euros, atès que emetrà un màxim de 24,79 milions de nous títols, segons la documentació remesa a la CNMV.

Amb el llançament d'aquesta oferta, ACS obre amb Atlantia una guerra d'Opes per fer-se amb Abertis, un procés que, donats els terminis previstos en la legislació, s'estendrà així uns mesos. De moment, queda suspès el termini d'acceptació que ja s'havia obert sobre l'oferta de la firma italiana.

El dictàmen, pendent

Així mateix, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha sostingut aquest dimecres que preveu rebre en els "pròxims dies" el dictamen de l'Advocacia de l'Estat sobre si l'Estat ha d'autoritzar l'OPA.

"Els advocats estan treballant sobre l'informe, en el qual es farà un plantejament per reclamar que es produeixi aquesta sol·licitud d'autorització per a les transmissions de les concessions i també, en el cas d'Hispasat, per a les autoritzacions en l'àmbit energètic", ha dit De la Serna en declaracions als mitjans.

El ministre no ha volgut concretar si preveu rebre el dictamen, que el Govern central va encarregar a l'Advocacia de l'Estat, aquesta mateixa setmana, i s'ha limitat a afegir que preveu tenir-lo "aviat".

I és que el Ministeri de Foment manté que el Govern espanyol ha d'autoritzar el traspàs de les autopistes d'Abertis en el marc de l'OPA llançada per Atlantia i, per això, va encarregar a l'Advocacia de l'Estat que determini si correspon emetre aquesta aprovació o si, per contra, l'operació no requereix el "vistiplau" de l'Executiu, tal com sosté la companyia italiana.

Per la seva banda, Atlantia defensa que l'autorització del Govern espanyol no és necessària perquè l'operació no suposa un canvi directe en les societats concessionàries de les autopistes (Acesa, Avasa, Iberpistas, entre altres), sinó un canvi en l'accionariat de la companyia matriu d'aquestes, és a dir, Abertis.

Per la seva banda, la Comissió Europea va autoritzar la setmana passada l'OPA d'Atlantia sobre la totalitat del capital d'Abertis i va concloure que l'entitat fusionada "seguirà enfrontant-se a una competència efectiva als mercats de referència".

Abertis és el primer grup gestor d'autopistes del país, atès que explota directament 1.559 quilòmetres de via de pagament, més del 60% del total de la xarxa, una infraestructura considerada estratègica per al país i la titularitat última del qual és de l'Estat.

La integració d'Atlantia i Abertis donaria lloc a un dels primers grups de concessions d'infraestructures del món, amb presència en 19 països, i que sumaria 14.100 quilòmetres d'autopistes, a més d'aeroports i la firma espanyola de satèl·lits Hispasat.