Google controla aproximadament el 90% del mercat de cerques a Internet | iStock

Empresa

Un agost ple de sorpreses: per què els Estats Units volen "desmantellar" Google?

Les autoritats nord-americanes estudien solucions per trencar el monopoli de la tecnològica

Google no està vivint el millor estiu de la seva vida. De fet, s'acumulen les "males notícies" pel gegant tecnològic. A principis d'agost, un jutge federal va dictaminar que la companyia incompleix les lleis antimonopoli, ja que el seu cercador controla aproximadament el 90% del mercat de cerques a Internet. Per aquest motiu, el Departament de Justícia dels Estats Units s'ha "posat les piles" i es planteja la possibilitat de dividir Google entre les principals solucions. Els damnificats? El navegador Chrome, el sistema operatiu Android i la plataforma de publicitat Adwords estan entre els principals negocis que podrien ser escindits d'Alphabet.

Per la seva banda, les alternatives menys severes implicarien obligar Google a compartir més dades amb els seus competidors. Entre altres mesures, es pretén evitar que la companyia obtingui un avantatge injust en productes d'intel·ligència artificial, segons ha informat Bloomberg.

Un passat de desmantellaments "sense èxit"

Muntatge de Larry Page i Sergey Brin, fundadors de Google, amb l'actual CEO de la companyia, Sundar Pichai | VIA Empresa

No és la primera vegada que el govern nord-americà intenta desmantellar i regular una signatura tecnològica. L'any 2000, en plena era daurada de Microsoft, una sentència judicial va intentar dividir l'empresa encara que va haver d'oblidar els seus plans només un any després. Una mica abans, el 1980, l'executiu nord-americà va tenir més èxit en desmantellar el negoci de la teleco AT&T.  Així mateix, The New York Times recorda que, a més de Google, altres gegants tecnològics nord-americans, com ara Apple, Amazon i Meta, també enfronten casos d'antimonopoli. I també està previst que d'aquí a un mes Google vagi a judici per un altre cas d'antimonopoli, en concret sobre tecnologia publicitària.

Apple, Amazon i Meta també enfronten casos d'antimonopoli

L'opció de dividir el gegant tecnològic no és cap sorpresa per Europa. Encara més, està inclosa oficialment al plec acusatori publicat fa poc més d'un any per la Comissió Europea: la seva presència a tota la cadena de la publicitat digital és tan aclaparadora que va portar els tècnics de la Comissió a concloure que qualsevol solució parcial "probablement seria ineficaç per evitar el risc que Google continuï amb aquestes conductes o s'involucri en noves". Només la desinversió obligatòria per part de Google d'una part dels seus serveis podria abordar les preocupacions sobre la competència, asseguren des de Brussel·les.

Més info: Recaptcha, i els milions de vegades que hem treballat de franc per a Google

La resposta de Google: una "llarga batalla" als tribunals

Google té seu a Silicon Valley | EP

Durant les últimes hores, Google ha afirmat que apel·larà la decisió judicial als Estats Units, i que compta amb els recursos econòmics necessaris per convertir això en una llarga batalla als tribunals. Només durant el primer semestre d'aquest any, la firma va guanyar 47.281 milions de dòlars, un salt del 42% respecte de l'any anterior recolzat en l'impuls dels seus negocis al núvol i la intel·ligència artificial.