• Empresa
  • Alimentària deixarà 170 milions a Barcelona

Alimentària deixarà 170 milions a Barcelona

El saló d'alimentació i begudes, congregarà 140.000 professionals i 3.800 empreses expositores

Alimentaria se celebrarà del 31 de març al 3 d'abril al recinte firal de Gran Via
Alimentaria se celebrarà del 31 de març al 3 d'abril al recinte firal de Gran Via
EFE
26 de Març de 2014
Act. 26 de Març de 2014

Alimentària, la més gran fira de la indústria agroalimentària d'Espanya, congregarà aquest any 140.000 professionals i 3.800 empreses expositores en la seva vintena edició, la més internacional, que es calcula que deixarà a la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana 170 milions d'euros.

Alimentària, que és de periodicitat bianual, se celebrarà del 31 de març al 3 d'abril al recinte firal de GranVia, a l'Hospitalet de Llobregat (Barcelonès), i ocuparà la pràctica totalitat de l'espai d'exposició disponible, uns 94.500 metres quadrats, en els que les empreses del sector de l'alimentació i les begudes mostraran les seves novetats a visitants i compradors de tot el món.

La fira més internacional
El president d'Alimentària i de Fira de Barcelona, Josep Lluís Bonet, ha assegurat, durant la presentació del saló, que aquesta serà l'edició més internacional de la trobada, a la qual acudiran més de 600 importadors i distribuïdors, el doble que en l'edició de 2012, principalment dels mercats llatinoamericà, nord-americà i asiàtic.

Es calcula que aquests compradors, convidats pels organitzadors, participaran en més de 8.000 reunions de negoci amb les 3.800 empreses participants en Alimentària, que suposen un 10 % més que en l'edició anterior.

"La internacionalització és la nostra obsessió des de fa temps", ha assenyalat Bonet, que ha afirmat que Espanya "té un gran recorregut per davant" en el camp de l'exportació i que Alimentària vol ser una via d'accés perquè les empreses del sector, sobretot les pimes, puguin arribar a nous mercats.

El director d'Alimentària, José Antonio Valls, ha comentat que aproximadament un 28 % dels professionals que acudeixin al saló seran estrangers -uns 40.000-, i que s'espera que vuit de cada deu visitants tinguin capacitat de compra al mercat.

A més de la seva aposta per la internacionalització, Alimentària es bolca aquest any en la gastronomia i la innovació, gràcies a l'organització de nous espais i salons monogràfics.

Alimentària, que és una de les majors fires del món en el seu sector, s'estructura entorn de catorze salonsespecialitzats, com són Intervin (vins i espirituosos), Intercarn (productes carnis i derivats), Olivaria (oli d'oliva i vegetal), Interlact (productes lactis i derivats) o Mundidulce (dolços, galetes i confiteria), entre d'altres.

Els millors xefs
Una de les principals novetats d'aquest any és The Alimentaria Experience, un espai que reunirà a 50 dels millorsxefs del moment, com Joan Roca, Juan Mari Arzak, Pedro Subijana, Carme Ruscalleda o Paco Pérez, que portaran a terme demostracionsculinàries en directe i impartiran tallers gastronòmics.

José Antonio Valls ha destacat que The Alimentaria Experience "trenca amb els formats tradicionals de congressos a l'ús" i facilita la interacció entre la indústria alimentària i la gastronomia.

El congrés també inclourà l'espai de tast de vinsVinorium; la Barra d'Olis d'Oliva Gurmet, on es podran provar més d'un centenar d'olis de gamma alta, o una àrea per degustar l'evolució de la formatgeria espanyola en les últimes dues dècades.

Altres dels esdeveniments destacats d'aquest any seran el Congrés Internacional de la DietaMediterrània, centrat en la prevenció de malalties cròniques a partir d'una alimentació saludable, o Innoval, espai en el qual es mostraran 300 productesinnovadors, com un snack de gaspatxo o un iogurt amb oli d'oliva.

Una indústria 'made in Spain'
Per a la Federació Espanyola d'Indústries de l'Alimentació i Begudes (FIAB), Alimentària és "un aparador magnífic", el canal idoni perquè les companyies espanyoles donin a conèixer els seus productes al món, aprofitant el "bon moment" que viu el sector, gràcies sobretot a la seva aposta per la internacionalització.

El director d'Assumptes Econòmics i Internacionalització de FIAB, JaimePalafox, ha indicat que aquesta indústria constitueix el primer sector industrial en facturació a Espanya, amb un volum de vendes de més de 90.000 milions d'euros el 2013, fet que suposa una cinquena part del total de la indústria nacional. El sector d'alimentació i begudes està format per 29.196 empreses, el 96 % d'elles pimes, i ocupa 440.000 persones, el 20 % de l'ocupació industrial del país.

L'any passat, les exportacions van arribar als 22.594 milions d'euros, una xifra rècord per al sector, que espera seguir creixent els anys vinents, fins a aconseguir una facturació exterior de 115.000 milions el 2020.

"Espanya té un enorme potencial de creixement", ha remarcat Palafox, que ha advocat per impulsar el "cercle viciós" que conformen l'alimentació, la gastronomia i el turisme, per convertir aquests sectors en veritables motors de l'economia espanyola.

Una vegada tancament les seves portes Alimentària, els aliments i begudes exposats es lliuraran a la Fundació Banc dels Aliments, mentre que els plats cuinats en els bars i restaurants del recinte firal que no es consumeixin seran distribuïts en menjadors socials a través de l'ONG Nutrició Sense Fronteres.