• Empresa
  • Apple, acostumats a sorprendre

Apple, acostumats a sorprendre

La presentació de l'iPhone 6 demostra la capacitat de la companyia per seguir generant expectatives i enfortir el valor de la marca

La botiga d'Apple a Barcelona
La botiga d'Apple a Barcelona
Pau Garcia Fuster
09 de Setembre de 2014
Productes nous al mercat n'hi ha molt sovint. Que generin l'expectació que creen els d'Apple, convertint les seves presentacions en grans esdeveniments, no n'hi ha tants. La presentació del nou iPhone 6 d'aquesta tarda no en serà una excepció, i la posada de llarg d'un nou smartphone s'ha convertit en l'esdeveniment tecnològic de l'any.

El producte i tot el que l'envolta són perfectament custodiats, i tothom vol ser present en el moment que es confirmen o desmenteixen la infinitat de rumors i expectatives que s'han generat al seu voltant. Com la que apunta a la presentació també d'un rellotge intel·ligent.

Fer habitual la sorpresa
"El que Apple ha fet bé és que porta molts anys fent el mateix: sorprendre", assegura a VIAempresaDavid Román, professor de màrqueting d'EADA Business School. A més, afegeix, "no defrauda el consumidor des de fa molt de temps. La gent ho espera perquè sorprèn i va una mica més enllà".

Segons l'acadèmic d'EADA "Apple és una empresa de detalls". Román destaca que "treballar pel detall és el que ha fet que sigui una empresa puntera i una de les marques més ben valorades mundialment".

Les regnes del mercat
Franc Carreras, professor de màrqueting digital d'ESADE, destaca que "Apple s'ha apropiat d'un segment de mercat que estava desert i és molt atractiu: el premium". La seva oferta de màxima qualitat a màxim preu permet generar uns beneficis tan grans com els que assoleix cada any.

Segons Carreras, això només s'aconsegueix "si no deixes que el mercat dicti els timings, sinó que ho facin la producció, el disseny i les proves de producte". És a dir, evitar caure en les precipitacions per poder oferir, quan està llesta, "l'altíssima qualitat per la qual la gent està disposada a pagar un preu molt alt".

Es tracta d'una companyia que "ha sabut esperar fins que podia oferir el producte que li permetia fer-se amb aquest segment premium". Com que això ho ha fet bé en casos anteriors, com l'iPod, l'iPhone i l'iPad, "això genera tanta expectativa com podria desitjar una companyia", destaca el professor d'ESADE.

El repte: Apple després d'Steve Jobs
La companyia de la poma ha patit la mort de la seva alma mater, Steve Jobs. "Era l'ànima d'Apple. Tenia molt clar el què volia i sense investigació de mercat, només amb el seu olfacte, sabia què li agradaria a la gent", recorda David Román.

Un cop perdut el capità del vaixell i amb un nou responsable a bord, Tim Cook, mantenir el nivell d'innovació i la capacitat de sorprendre serà clau per conservar l'estatus d'empresa que "marca el camí de les noves tecnologies".

En aquest sentit, Franc Carreras assegura que "si Apple ja és coneguda per ser conservadora a l'hora de presentar coses noves, la pressió des de la mort d'Steve Jobs encara ha estat més alta". I afegeix que "ara se la juguen perquè fa molt temps que no surt una cosa radicalment nova; i si és decebedora es notarà".

Els fans d'Apple, diu Carreras, "més enllà de l'iPhone 6 esperen la presentació d'un nou producte, com seria el rellotge intel·ligent". Pel professor d'Esade, "si l'assoleix demostrarà la seva capacitat de seguir innovant per la cultura que ha creat, encara que no hi sigui Steve Jobs. El primer producte nou després de Jobs serà clau".

El fenomen fan
"Hi ha molt poques empreses al món que no facin comunicació formal: Zara, Apple i poc més. En l'àmbit de la tecnologia de consum és molt difícil que els puguin igualar", assegura David Román. Apple ha aconseguit que els seus clients siguin els seus millors prescriptors, autèntics fans evangelitzadors del món Mac.

"És una tasca de molts anys. Que treguis un producte i la gent ja parli de com serà el seu substitut a un o dos anys vista, no crec que això passi en cap altra empresa", conclou l'acadèmic d'EADA.

"Que els clients siguin fans et dóna una visibilitat mediàtica incomparable amb la dels mitjans de pagament", destaca Franc Carreras. Quelcom que s'ha aconseguit, al seu parer, "gràcies a un nivell d'exigència extremadament alt, impulsat per Jobs, que ha generat una experiència tan positiva en l'usuari que ja no vol provar cap alternativa".

La presentació d'avui, doncs, serà l'ocasió perfecta per "veure si és veritat que s'ha creat aquesta cultura innovadora a l'empresa, o si el que hem vist fins ara era la genialitat d'una personalitat irrepetible".